Composite modeller

Started by mulder, 2007-02-25, 20:24:34

Previous topic - Next topic

mulder

Japp, nu står modellen hemma, alla roder monterade, saknar servon, läste här på forumet om någon som tipsade om Hitec 5645 på en IMAC modell på ca 2meter, har själv funderat länge på dessa men undrar om de inte är något för långsamma. vid 4,8volt drar de 10,3kg och 0,23sek. Någon som kan tipsa om hur snabba man har behov av[?][?]

Annars verkar Futabas 9350 trevliga, drar 10kg 0,12sek, har idag en FF9 och mottagre 149DP, vad jag vet så \"pratar\" digitala Futaba servon med Futabas mottagare 149DP med varandra, servot skickar tillbaka signal till mottagaren för \"kontroll\". Kanske alla märken funkar så vet ej.[?]
Tyvärr ligger prislappen på ca 1100kr i Svea Rike.[V]

Motorn en DA 50R sitter monterad i provbänk och skall provstartas under fredagen.
Har flugit metanol i många år så det blev att skaffa ny bränsledunk, pump, slangar, filter mm, mm.
Kommer att lägga ut ett par bilder inom kort.
Mvh Mikael.D [:)]

Mr Mulder
Mr Mulder

mulder

Har i dagarna beställt ett gäng servon, Futaba 9351.
Var finner man regulatorer?? tänkte andvända en 2cells lipo på ca 4000mha eller kanske 2st på ca 2000mha, var finner man nödvändig utrustning för att få detta till att funka??? Vill inte mata all ström genom mottagaren. Tacksam för hjälp.
Mvh Mikael.D

Mr Mulder
Mr Mulder

imacse_peter

Vilken modell blev det förresten?

När det gäller att mata servo med ström finns det lite olika sätt.

Med två LiPo-ackar måste du ju ha en regulator som drar ner spänningen till mottagaren till 5-6V. Det kan man fixa med någon typ av powerbox eller regulator.

Här hittar du all info om Emcotecs DPSI boxar:
http://www.rc-electronic.com/html/englisch/englisch.html finns hos www.zdz.se
Här hittar du allt om Powerbox produkter:
http://www.powerbox-systems.com/e/start/start/start.php
Smartfly har också några varianter
http://www.smart-fly.com/index.html

Själv har jag fastnat för ACT\'s mottagare www.acteurope.de som är gjorda för stora strömmar och kan driva många servo. Jag använder deras diversity-mottagare, powerswitch och dubbla 6V-ackar. Har funkat bra både i min 33% Edge med 10st servo och nu senast i min Yak med 7 servo.

Bläddra ner till ca mitten på sidan så har jag skrivit lite mer om hur det fungerar:
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14&whichpage=1

Mottagarna som sitter i Yaken:
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32&whichpage=3

Hoppas det hjälper !




____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Vismund

Jag kan rekommendera Evolution från Power Box Systems i tyskland (går under Duralite i Usa). Den har inbyggd regulator för Lipo eller LiIo, och kostar under 2000:- inklusive rejäl strömbrytare. Snabb leverans också, fick med en keps också [:)]
 

mulder

Det lär bli någon form av powerbox eller DSPI box, har inte bestämmt mig än.
Modellen börjar ta fin form nu, motorn en DA50R har fått i sig ca 4liter nu, har fått hem ett gäng Futaba S9351 servon som snart är monterade, motorn sitter på plats, limma skevrodren och in med \"boxen\" och ett gäng accar sen är det dax för den där pirriga känslan när man lufter för första gången med en ny maskin.

[?]Fråga: läste om några modeller här på sidan som har optisk brytare till strömförsörjningen till motorn, hur funkar en sådan och hur ser en sådan ut[?] om man väljer \"vanlig\" brytare bör den sitta utvändigt eller invändingt med styrning av ett servo[?][?]
Mvh Mikael.D


Image Insert:

49.52 KB

Image Insert:

62.06 KB

Mr Mulder
Mr Mulder

imacse_peter

Med en \"optisk killswitch\" kan man stänga av spänningen till tändsystemet till motorn via en kanal på radion. Motorn stannar då direkt. Killswitchen slår även ifrån spänningen om radioförbindelsen bryts.

Jag har en vanlig strömbrytare monterad utanpå kroppen så att man kan slå ifrån motorn på marken om något skulle hända. Har även ett servo till choken så att jag på det viset också kan stoppa motorn om trottelservot skulle balla ur.
Om radioförbindelsen bryts har jag programmerat ACT-mottagarna att stänga trottel och choke och därmed döda motorn.

Den optiska killswitchen slår även ifrån om mottagarbatterierna skulle lägga av. Det har jag inte skyddat mig emot...

Lite mer info hur det ser ut och hur killswitchen fungerar:
http://www.smart-fly.com/Products/Ignition/ignition.htm



____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

mulder

Har en fråga angående \"boxar\" POWERBOX/DSPI.
Är det behov av att koppla in trottel och chocke i boxarna eller kan man koppla dessa servon direkt i mottagren, dvs får dessa servon tillräckligt med ström från mottagaren då övriga kanaler går genom boxen, har tänkt att andvända dubbla lipo.[?]
Finns kanske något annat att tänka på vid andvändande av box??

Har mailat 2 handlare men tyvärr inte fått något svar än så jag provar här, tacksam för all hjälp jag får här, tack.

Mvh Mikael.D



Mr Mulder
Mr Mulder

edge.cap

Halloj.

Finns det ej plats i dpsin så koppla direkt i motagarn.
Har själv gjort detta till trotteln.

N.R
 

mulder

Ja har beställt en DPSI mini5.
Så snart är det till o dra kabel.
Jag kommer att koppla gas o chocke direkt till mottagaren.

Har funderat lite på så som Peter gjort, dubbla mottagre men jag förstår inte hur det funkar, om en av mottagarna får en \"konstig\" signal hur vet de då vilken som är rätt[?] vad jag förstått så PCM mottagaren döljer störningar men de finns där ändå, om man då andvänder dubbla så måste väl signalen vara lika från båda vilket borde vara ganska svårt, möjligt jag har super fel men jag förstår inte bättre just nu, hoppas någon kan förklara så jag förstår.

Mvh Mikael:D

Mr Mulder
Mr Mulder

imacse_peter

Hej Mikael,
Vet inte om jag kan förklara på ett bra sätt men jag ska försöka...

Om man använder två vanliga mottagare i modellen så är det riktigt som du säger, kommer det in en dålig signal till den ena mottagaren så blir det en störning i servona kopplade till den. Eftersom man har två antenner, som ju inte ska ligga parallellt med varandra, är det inte säkert att båda mottagarna får in samma signal, så servona till den ena kan gå fint medan det blir ett ryck i servona som är kopplade till den andra mottagaren.

Däremot med ACT's system med dubbla mottagare är det lite annorlunda. Dessa är ihopkopplade och "pratar" med varandra. I mottagarna finns även en signalbehandling som bearbetar signalen innan den går ut till servona. En puls ska t.ex ligga inom 1-2ms tror jag, allt utanför det filtreras bort och anses som en dålig signal.
När det gäller antennerna har man sprötantenn till den ena mottagaren och den vanliga sladden till den andra. På så vis har man en vinkel på ca 90 grader och hamnar då aldrig i det läget när antennen har som sämst mottagning, dvs. i rak linje från sändaren, exempelvis om antennen skulle ligga längs kroppen och du flyger rakt ifrån dig. Mottagningen och räckvidden blir bättre på det här viset. Om du sett de nya 2,4GHz mottagarna har man även där dubbla antenner, sk. diversity, just för att öka räckvidden.

Eftersom båda mottagarna är ihopkopplade och har den här kommunikationen med varandra är det alltid den bästa signalen som skickas ut till ALLA servona, inte bara de som är kopplade till just den mottagaren som servona är kopplade till.

Fler fördelar med systemet är att man behöver ingen powerbox eller liknande eftersom mottagarna är byggda för stora strömmar och varje mottagare ska kunna driva 5-6 digitalservo. Failsafe kan även programmeras individuellt på alla kanaler. Vill man så går det även att matcha servo, om man exempelvis har 2-3 servo kopplade på samma roder.

En annan kul grej är att man efter flygning kan koppla upp mottagarna mot sin laptop och utläsa hur många dåliga signaler som kommit in samt på kurvor följa ack-spänning och signalstyrka.

Obs, jag säljer inte systemet och får ingen provision, utan är bara nöjd med hur det fungerar.

Hoppas det klarnar, annars fråga på...


____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

mulder

Hej Peter.

Ja, något mer förstår jag nu men jag förstår fortfarande inte hur mottagarna kan prata om vad som är en bra eller dålig signal, jag tror vi släpper det tekniska, du har ett fungerande system som du verkar vara nöjd med och jag har inget än[V], har nu valt att andvända Futaba PCM 149DP Dual med DSPI box vilken jag hoppas skall komma under veckan.[:p]
Har för avsikt att åka ner till Helsingborg under sommaren och förhoppningsvis med modell och kanske till och med på en tävling?? vem vet?[?], möjligt att det blir Karlskrona mfl också.
Åter igen, tack för alla bra tips o ider.
Helt klart ett av de bättre forumen, här får man fakta och bra svar/hjälp, inget skit snack, TACK.
Mvh Mikael.D


Mr Mulder
Mr Mulder

imacse_peter

Mikael, och alla andra naturligtvis,

Du är välkommen till Helsingborg, förhoppningsvis med modell, så vi kan flyga en sväng !

När det gäller tävlingarna så hoppas jag vi ses även där, det är mycket lärorikt på många sätt att komma igång och vara med på tävlingar.
Det kanske låter svårt och jobbigt men det beror ju helt på vilken målsättning man har. På mina första tävlingar var målet att deltaga och kunna flyga alla omgångar...

Om 1½ månad är det dags för träningshelgen i Habo !!

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

mulder

Hej alla.

Håller på att balansera maskinen, dvs hitta rätt tyngdpunkt.
Kör med en DA50R och har för avsikt att placera tanken på 0,5liter mitt över tyngdpunkten, detta medför att bränsle slangen blir ca 6dm lång. Fråga: hur lång slag kan man ha, klarar motorn att suga och var skall tanken vara i förhållande till insug/förgasaren högt/lågt eller kvittar.?? mmmmm nu är det nära´mmmm[:p][:p]

[^]No Points For Second Place, TOPGUN[^]
Mvh Mikael

Mr Mulder
Mr Mulder

imacse_peter

quote:
Originally posted by mulder
Fråga: hur lång slag kan man ha, klarar motorn att suga och var skall tanken vara i förhållande till insug/förgasaren högt/lågt eller kvittar.??



Förgasaren är ju försedd med pump så längden på bränsleslangen borde inte spela någon större roll. Det tar bara lite längre tid att pumpa fram bränsle vid den första starten, annars är det nog inga problem.
När det gäller nivån på tanken tror jag inte det är så avgörande heller tack vare pumpen, men lite osäker... Själv har jag mina någorlunda i linje med förgasaren.

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

mulder

Hej alla.

Hoppas på några bra tips på hur ni kollar tungdpunkten på era modeller, tidigare modeller jag haft har varit mindre och då har fingertopparna funkat som \"gungbräda\". Hur gör ni[?][?]
Har kollat av tyngdpunkten något grovt för att veta att man är på rätt spår och inte behöver placera batterier längst bak i modellen.

Har sett på ett par modeller att batteriet till motorn/tändningen placeras frame vid motorn, finns det fördelar med det eller enbart för tungdpunktens skull eller finns det större risk för störningar om det placeras inne i kroppen[?]

Nu är det nära, skall troligen starta upp modellen på torsdag och köra lite på backen och där efter gå igenom hela modellen och se om något lossnat eller ändrat på sig samt ställa in motorn så den går som en dröm.[:p]
Mvh Mikael.D


Mr Mulder
Mr Mulder