Composite modeller

Started by mulder, 2007-02-25, 20:24:34

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Jag har kört med fingertopps-modellen även till mina större maskiner.
Jag brukar märka ut tyngdpunkten med en bit maskeringstejp på undersidan på båda vingarna och därefter testa att lyfta modellen. Förhoppningsvis blir det bra annars får man ju möblera om med ackarna.
Modellerna har en tendens att bli baktunga och då passar det ju bra att lägga ackarna långt fram, som tex acken till tändningen. På min Yak har jag alla tre ackarna på motorboxen (två till mottagare och servo och en till tändning).

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

mulder

Jag håller med dig Peter, det vill gärna bli baktungt trots jag varit mycket sparsam med vikten i baken och även förstäkt med Epoxy och kolfiber kring landningsställ och brandväggen. Det sista blir att placera accarna till mottagare o servon och väga av.

Mvh Mikael.D

Mr Mulder
Mr Mulder

mulder

Hejsan.

Vilken olja andvänder ni till era motorer och hur många procent blandar ni i, enligt instruktionsboken till DA är det olika procent sataser beroende på vilken olja man blandar i[?]
Mvh Mikael.D

Mr Mulder
Mr Mulder

imacse_peter

Till mina ZDZ kör jag med 2,5% Castrol TTS.

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Clarence

Jag har en DA100 och enl föregående ägare så rekommenderade han Aspen Racing blandat med 2% Mobil 1 syntetolja.

Jag har bara kört med Aspen 2T bensin (95 oktan med 2% olja) och har beställt Aspen Racing med högre oktanhalt. Får se om jag märker någon skillnad....

Vad kör ni andra på för bensin?

/Clarence
 

Kent

Hej

Jag har 2st 3W motorer (boxer 70 cc och en cyl 75 cc) som jag kör på 98 oktan, 2% castrol TTS. Dyr olja, ca 190 kr/liter, men jag tror att man i längden tjänar på att använda en bra helsyntetisk olja.


Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

imacse_peter

quote:
Originally posted by Kent

Dyr olja, ca 190 kr/liter, men jag tror att man i längden tjänar på att använda en bra helsyntetisk olja.


Det beror på var man handlar... På Micro kostade den 149:- sist jag köpte.
Kör förresten på 95 oktan.
Får man ut mer effekt genom att köra på 98 oktan eller vad är fördelen med det?

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

mulder

#37
Hejsan.

Jag har kört på 95okt och en olja som heter Shell Advance VSX synthetic Based 2stroke Oil med 3,5-4,0 procent under inkörningen.

Vad gäller val av oktantal så märker jag ganska stor skillnad mellan 95 & 98 okt på personbilen (Volvo V70 T5 300hk+). Motorn blir mer varvvillig och drar mycket bättre, det trevliga är att förbrukningen minskar med ca 0,5dl till 1dl per mil. Något utanför ämnet nu, ja jag vet.

Borde kunna få ut lite exta ur motorerna med 98 eller V-power men oljan är minst lika viktig, mer engergi in ju mer orkar motorn, samma på metanol mer energi = nitro och resultatet blir bättre tomgång och mer varv och i vissa fall större snurra.

Mvh Mikael.D

Mr Mulder
Mr Mulder

Clarence

#38
Tråden börjar nu kanske att bli lite off-topic... men,

Vad för sorts bensin köper ni? Akrylatbensin (typ Aspen) eller vanlig handelsbensin från bensinstationen? Jag har får lära mig att inte köra med handelsbensin då den innehåller ämnen som skulle kunna skapa problem med motorn/förgasaren. Stämmer det?
 

Kent

Vad gäller oktantal. jag följer bara 3W\'s rekommendationer:
Use a high octane unleaded fuel (98 octane is ideal)
Har inte läst vad andra tilverkare säger.

För mycket prat, flyg istället[:D]

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

kmeken

quote:
Originally posted by mulder

Hej på er.

Har hållit på med modellflyg ett \"gäng\" år nu och provat det mesta i form av vingar, dock ej JET eller bensinmodeller.
Tycker denna form av modellflyg verkar trevlig med en lagom svårighetsgrad samt vänligare för plånboken.[:p]

Har tittat på lite olika modeller och hittat en compositmodell där kroppen är i glasfiber, frågan är hur era glasfibermodeller håller för vibrationer och dyl, händer det ofta att gelkotten/plasten krakelerar?? kan tänka mig att en glasfibermodell i större klassen bör ha något vibrationsdämpande material i stommen eller har jag fel??[?] Hur är era modeller uppbyggda???
Mvh en som är grymmt sugen, Mikael Dahlgren Olofström.

Mr Mulder