YAK 54,Extreme Flight Rc från Autopartner RC

Started by Skymic, 2009-04-02, 11:12:37

Previous topic - Next topic

Skymic

Japp då har jag hämtat Yaken från Autopartner Rc

Då det uppenbarligen fungerade bra med min EF Yak förra året så har jag i samarbete med Autopartner RC fått förmånen att kunna prova den större varianten(Gigantisk)
Jag kommar att försöka fördig ställa denna så att jag får igång den under säsongen, men som ni alla vet en tävlingsmaskin är ju inte bara att slänga ihop utan den skall ju funka också.
Denna modell är grymt populär i USA och nu har den, efter lång väntan blivit tillgänglig i Europa.Extremflights Yakar flygs med stor framgång både i IMAC och 3D sammanhang.
Autopartner är distrubutör i Sverige,Norge, Danmark och Finland.

OK nu till själva maskinen.

Längd 2.6m
Spännvidd 2.8m
vikt 12-15 kg

Maskinen upplev som en 40% pga att den har så skala lika mått, det gör att min C-ARF Yak 55 100cc ser liten ut.

Maskinen kom mycket välförpackad, först en papplåda sedan en trälåda och där efter själva lådan. Inga transportskador har kunnat hittas.


//Micke
Team Pilot Autopartner Rc




Image Insert:

75.36 KB


Image Insert:

111.21 KB
//Micke


Skymic

#1
Efter att ha packat upp och besiktigat kärran så monterade jag landstället så att jag lättare kan hantera den.
kunde inte låta bli att provmontera den.
återkommer med mer bilder när jag kommer igång.

//Micke
Team pilot autopartner RC



Image Insert:


141.28 KB




Image Insert:

123.32 KB
//Micke


roddan

Ser ju helt groteskt stor ut, ser ju ut att vara typ 3,5 meter lång och 3,5 meter i vingspann!
Häftiga grejer!!!!
Hoppas du skickar in lite byggbilder nu!
Törs man fråga om setupen?

Daniel
 

Tommy

Det där ser fint ut Micke. Det blir grejor det.
 

Skymic

#4
jovisst den är enorm, ja ni vet ju att 50cc Yaken nästan ser ut som vissa 100cc och den upplevs som halva denna.

Jodå setuppen blir kanske så här,ungefär

8X ..8711 Servo och något schysst Futaba på gasen sch(säg inget till Roos);-)
Emcotec DPSI RV Mini 5 Magic
Emcotec Killswitch
3W 106 CS (Väntar på delar)
FUTABA G3 Mottagare
Engel 28X12
2x desire Power 2600 LiPo
RÖK
Och givetvis så skall här designas lite ny grafik a la BadBrad.

/Micke[:D][:D]
Team Pilot Autopartner Rc
//Micke


paroos

#5
Klart den skall ha det bästa...vad annars?
[:D]
Men, 106cc, räcker det?
Har faktiskt inte så bra koll på just denna kärran.
Den är iofs väldigt lätt men samtidigt maffig och med ganska fet vingprofil misstänker jag = en hel del drag.
Men om jag känner dej rätt har du säkert rekat allt fram o baklänges.[8D]
Den är ju i storlek med AA Yaken och Daniel hade ju samma motor i den med sjuka prestanda.

Keep the byggbilder coming and lycka till Mr teampilot!!!

Patrick Roos
IMAC Sverige
2 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

fabrikskärran flygs med en 85:a med pipa med raketprestanda

//Micke
//Micke


Henrik

Hej
Jag flyger själv med DA-85 och re3 pipa och det räcker i den modellen.Men skulle jag bygga den igen så skulle jag sattsa på 100cc.På grund av TP inte effekten.
 

Skymic

Jobb Jobb Jobb, ett måste[xx(][:D]
Då är i varje fall maskinen besiktigad och allt är i sin ordning, klädseln är grymmt fin och bygget är inte mycket att säga om dock bör man väl gå över och kolla limfogarna.
Kommer börja med motorinstallationen så snart jag fått dämpare och headers, en det finns en begränsning vi landstället i den annars stora piptunneln, Ja, Amerikanerna kör denna kärra på DA 100/85 med pipor, för min del lutar det åt MTW 75or eller möjligtvis MTW RE2 pipor då depassar som handsken.

Fick hem custom grafiken från Bad brad(USA).
//Micke


Skymic


något sådant här blir det[:)][:p]

Custom grafik från Badbrad,verkar vara en sympatisk kille med schysst tryckeri, skickade ne skiss och så åter kom han med förslag, verkar kunna göra vad som helst

http://www.badbradgraphics.com/.

va inte orolig Patrik! det skall nog finnas plats för några Futaba loggor åsså.




Image Insert:

49.83 KB

/Micke
team Pilot autopartner RC
//Micke


Henrik V

Här i gävle har det blivit EF feber![:D]

Image Insert:

111.57 KB

Image Insert:

117.96 KB

Image Insert:

147.68 KB

Image Insert:

117.09 KB

Image Insert:

117.48 KB
 

Skymic

#11
Henrik, Har du övergett Krill Yaken för EF 110?
Vad har du för set up?

Ja har fortfarande inte rett ut dämpar frågan, väntar på svar från Ulf(MTW så klart)angående valet av Pipor eller ej, kraftten lär nog räcka ändå, men som sagt det finnsju gott om plats för pipor, så vi får se.


Power of IMAC

/Micke
Team Pilot Autopartner RC
//Micke


Henrik V

Jepp fick bli så [;)]
Kör en DL 100 med Mtw Re2 pipor 6800rpm med 27x10 biela o 3% mineralolja endast gått 4l effekten räcker o blir över[:p] vanliga burkar lär funka bra med.
/Henrik
 

Skymic

ett litet steg frammåt!

Idag fick jag DPSIn en Mini 5 magic från US Composit i Mariestad. Emcotec har modifierat sin populära  DPSI Mini 5 med lite nya funktioner, framförallt Servomatchning för sida, skev och höjd.
nytt är också magnetströmbrytare.









/Micke
Team pilot Autopartner RC



Image Insert:

89.56 KB
//Micke


Aeroparts

#14
Vill man kunna ta bort rodren, kan man göra så här och samtidigt få mycket mer gångjärns yta (Graupner nr 53).
Orginal Kina pinn-gångjärnen blir lätt glappa då det bara är en aluminium pinne ( det är inga ROBART, fast de blir glappa också)
/ Lennart

Image Insert:

52.84 KB

Image Insert:

55.81 KB