Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com

Started by paroos, 2009-06-06, 15:48:20

Previous topic - Next topic

paroos

Jaha, dags att förverkliga en gammal gammal dröm, att skaffa en Ultimate!!![8D] I min värld det sexigaste aerobatic flygplan som någonsin byggts. Typ en sportbil med två vingar.

Egentligen vill man ju ha en STOR, typ Hangar9 46%, men inte läge för det just nu, så en i 50cc storlek får räcka så länge...

Modellen kommer från en Kinesisk tillverkare som heter Fly-Model.
Säljs bla i Spanien som Axarmodel, i USA som Nitro Planes och här hemma av Aircpro. (Gött att du tog hem en Ultimate Håkan!!!)

M.a.o en tvätt-äkta \"Kines\", med allt vad det innebär. Typ tillbehören kan vara allt från top-nodge till .40 storleks prylar, sparsamt limmad med smältlim, förstärkningar och lite ombyggnad brukar behövas också brukar ju inte klädseln vara av högsta märke.
MEN! detta vet man på förhand och därav är ju Kines-planen också billiga vilket vi uppskattar, eller hur?!

Därför är det lika spännande varje gång det är \"lock-öppning\"!
Man blir inte besviken på denna kärran, jag tycker den är skitsnygg. Man har naturligvis tittat på H9 gigant och \"inspirerats\" av den modellens färgchema. Gul/Vit med svarta och silvriga inslag. Samt en hel del \"Racing checkers\".
Image Insert:

140.96 KB

Image Insert:

145.64 KB


Image Insert:

133.1 KB

Efter en snabb genomgång av delarna så konstaterar jag följande:
-Motorkåpan ok, men sitter otroligt tajt.
-Konstruktionen helt ok, men måste gås över med CA/Epoxy samt förstärkas lite här o där. Framförallt tank-golvet känns lite klent.
-Motoroboxen är rejäl och med FW på 10mm tjocklek. Bra om man skall hänga på en 50cc.
-Färdig för cannister med tunnel, Bra!
-Klädseljobbet, sådär. Inte mycket rynkor men ett par inbuktningar som man förmodligen kan värma ut samt mycket snålt i alla skarvar.
-Hjulkåpor med rejält ingjutna islagsmuttrar, mycket positiv överraskning!!!
-Alla delar: kropp, stabbe, fena, roder är i stort sett spik raka, mycket bra!
-Alla delar känns lätta och kärran blir nog inte särskillt tung.
-Motorkåpan, hjulkåpor och ställ snyggt lackade.
-Canopyn...hmmm. Passade inte och behöver lite justering. Dessutom är det två klickar limspill på det genomskinliga och så har man maskerat dåligt vid lackering så att det genomskinliga partiet blivit stänkt på. Ok, går att fixa och att leva med!
-Övervingen limmas ihop till en del. Passformen verkar bra.
-Undervingen är tvådelad med vingrör av alu som kändes lätt och starkt.
-Positiv överraskning!! De stora ill-röda Ultimate dekalerna! Coolt.

Jaha...dags att öppna tillbehörspåsen![8)]
Som väntat blandar de och ger Kineserna. Vet efter att ha kollat på samma modell i övriga världen att det varierar vad de lägger i.
Detta fick jag!
Image Insert:

140.7 KB

-Hjulen är av \"skumgummityp\" men stora och rejäla. Helt ok då jag börjar bli övertygad om att de håller bättre än plast/gummi däcks varianten. Hjulaxlar m tillb. är standard och ok.
-Linkaget är rejält och av typen genomgående pinne=skruv. Monterar man det rätt (med lim) så är det helt ok. Men jag kanske byter till andra horn, får se. Kullinkarna är M3 och verkar ok utan glapp i kulan. Wire linkaget är också ok, plastad stålwire. Faktiskt exakt samma som till AboveAll Extran. OK och komplett linkage.
-Även tanken på 5,5dl + tillb. är exakt samma som till AboveAll Extran. Helt ok, men denna tankstoppen ser lite \"suspekt ut\". Blir nog en DuBro stopp...och såklart en ordentlig filtklunk, samt neopren slangar.
-Sporr setupen är eloxiderad metall, av typen styrpinne i sidroder, helt ok. Rejält och stort sporrhjul.
-Gångjärnen satt i roderna (ej limmade) och är pinngångjärn. Möjligt att de håller men jag byter alltid ut mot Robarts för att vara säker.
Sen är det ju ofta för få i från fabrik. På denna kärran är höjdroderna riktigt stora och där har man satt 2!! gångjärn i varje.
Man får såklart borra i några extra så det funkar o håller.
-Till sist hela tillbehörspåsens jätte överraskning! Superfina stora servoarmar i eloxiderad metall...[8D] Wow! Dels 6st till skevar och höjdar samt en stor till sidroderssetupen. Oväntad och rolig \"bonus\"!
Image Insert:

140.79 KB

Okej grejorna är tillbaka i låddan. Först skall några andra saker fixas, sen blir det bygge. Då kommer tråden att fortsätta.

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Just det!!!

Glömde ju:
Kärran är 180cm i spännvidd enl. specen (skall mäta sen) och enligt min bedömning hamnar längden på ca: 2m med en Ultimate spinner i nosen.

När vi ändå håller på...Glömde även nämna manualen! Hehehehe.
Okej det är faktiskt en riktig manual på 15 sidor. Den är skriven på??? Tja...Kinengelska eller nåt. Det är ingen kunnig konstruktör eller manual skrivare som gjort den typ.
Skrattade så att jag kiknade under läsningen, fantastiskt roligt!
(Värt minst 500kr av priset...[:D])

Måste dela med mig av några \"höjdpunkter\", ENJOY!!

Hmm ok, man skall ha minst 12 batterier och så 5st standard servers!
Låter dyrt! Undrar hur mycket minne de skall ha, skall det vara dubbla processor kärnor? Kanske ett kluster..? Okej, får fundera hur jag löser det.
Image Insert:

138.18 KB

Tja..känns tryggt att man uppmanas läsa manualen noga innan bygget.[:D] Speciellt om man är den första: \"contact model airplane public figure\"..? Vad det nu är. Sen om skador fattas skall man inleda en relation med handlaren...hmmm det var ju lite skador så då slipper jag flörta med Håkan..skönt. Verkar även som att om det varit konstiga väderfenomen så slappnar klädeln av. Det verkar ju skönt! Fast då skall man bränna den mjukt...hmmm
Image Insert:

147.27 KB

Solklart!! Blir ju enkelt det här![:p]
Image Insert:

113.42 KB

Okej nu skall vi bara ta checklistan också sen kan vi flyga...
Få se nu, jag måste välja en stor plats, där jag slipper närma mig högspänningskablar, stora byggnade eller flyglatser, Check!!
Sen skall man bekräfta proppen o spinnern på nåt vis..? Check!
Till sist kolla av att jag inte har samma frekvans som störningarna. Hmmm var har jag nu min störnings-frekvenslista...don´t leave home without it!
Image Insert:

116.61 KB

Flightingsdags, nu börjar det blir nervöst! Hmm enligt denna skulle vi nog inte flugit på lördan i HBG![8D]
Image Insert:

102.7 KB

När man flugit klart använder man en speciell manick som drar ut det torra bränslet...
Image Insert:

107.63 KB

Sen trycker man på \"Delete\" i serverklustret och så försvinner all oljig skit, perfekt![:D]
Image Insert:

124.59 KB

Kom bara ihåg...Flyg aldrig över huvet mitt i folkmassan!
Samt, att du behöver inte investera i elden med den rymliga oljetrumman! OK!?! Bra!
Image Insert:

124.37 KB

Åsså akta den varma cylindern efter flygning...den skållar dej mycket noggrant, så man kan bränna sig rejält!
Image Insert:

133.74 KB

Njae..bygger nog efter erfarenhet istället faktiskt, återkommer...

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Tommy

Fint, man blir lite avis. Älskar oxå ultimate.

Man kanske få damma av den gamla Goldberg-ultimaten.

Mer bilder nu under byggets gång.
 

paroos

Jo, tror många gillar dubbeldäckare faktiskt...
Är dock nåt speciellt med Ultimate tycker jag, så grymt cool design.

Här är en stor en + en kille som kan spaka...(sjukaste rökaggregat jag sett!) Efter denna filmen är man lite matt[:p]
http://www.youtube.com/watch?v=vSHSn5uIuXc

Här är \"storebror\" dvs Hangar9 46% are flugen av en annan kille som kan spaka...precis så här skall man flyga med lånad modell[8D]
http://www.youtube.com/watch?v=ZoOt47bjGKA&feature=related


Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Daniel

Vem tillverkar Ultimaten som Gernot Bruckamn flyger i filmen?

 

paroos

#5
Skulle gissa att det är EMHW-Exclusiv Modellbaus största.

Den är 2,85m i spv och 3,03m lång...byggsatsen kostar 20000kr

EMHW har Ultimaten i 3 storlekar, 1,85m, 2,15m och 2,85m.
Det är by far den bästa och snyggaste Ultimatemodellen på marknaden.
Man får förvisso bygga själv men det är otroligt fina byggsatser.

Jag sneglar på 100cc varianten (2,15m) som ett framtida projekt. Den är också ganska maffig, 2,15 i vingspann och 2,35m lång är mycket flygplan när vi snackar dubbelldäckare.[}:)]
Kostar 8000kr. Skulle tippa att den färdigbyggd, klädd och lackad (tom) hamnar på strax under priset på en tom, olackad C-ARF 2,6m (100cc) modell. Så egentligen inte dyrt. Visst man får bygga själv, men det är inte alltid så dumt faktiskt, då man kan modda helt efter egna behov.

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

roddan

Är ju bara att bygga!!!
Premiär nästa helg???

He he he

Roddan
 

Aerobat

Ultimate är riktigt fin... ska bli kul att se i luften.
Rök a la Gernot är inte fel[:D]


//Ulf S
Mvh Ulf

paroos

Ja man undrar vad han har för aggregat i den besten...ryker som ett helt östtyskt kolkraftverk anno 1950. Sjukt tjock rök. Man ser att han blir tvungen att stänga av efter ett tag då han hovrar, gissar att han inte ser kärran längre...[:p]

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic


Bips rules!
Fräck maskin!

Aeroworks har också en Ultimate i två stårlekar 100cc och 150cc,
jäkligt snygg

http://www.aero-works.net/store/detail.aspx









/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


paroos

#10
Njae...som Ultimate älskare går Aeroworks fet-bort för min del.
De kallar den för en 20-300, alltså 2 sits varianten av den som de flesta känner som en \"Ultimate\" dvs 10-300.
Att Aeroworks lyckats få fram en så ful modell är obegripligt.
Man har plattat till canopyn, sträckt ut kroppen i absurdum, kapat sidrodret rakt av, etc...usch![xx(].
Vet inte hur man tänkte egentligen...? Antagligen litade man blint på piloten Jason Noll som påstås ligga bakom designen.

De flesta på forumen \"over there\" är överens med mig och det lär inte bli nån storsäljare direkt.

Påstår inte att den jag köpt ovan är mer lik orginalet, men Aeroworks är Aeroworks och vi snackar 150cc modell för stora pengar.

Hjälp mig gärna hitta likheterna!?

Image Insert:

118.56 KB

Hangar9 46% är inte heller så trogen orginalet men mycket bättre och förmedlar Ultimate känslan. Egentligen är det bara EMHWs byggsatser som är riktigt lika och snygga.

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Sorry blev strul, här bild på fullskala 20-300, som endast lär ha byggts i 2 ex...



Image Insert:

22.92 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Hej hopp!

Funderar på att för första gången använda Polyuretan (PU) lim till pinn-gångjärnen. 1 komponents PU lim härdar ju med hjälp av fukt, dels i luft och material men man kan även fukta ytorna för snabbare härdning/kraftigare reaktion. Limmet \"skummar\" dvs sväller och fyller ut. Har läst på många forum och byggtrådar att detta skall vara bättre och säkrare än epoxy, dels för att det sväller och tränger in överallt, dels för att det är ett superstarkt lim.

Så här lyder Cascos anvisning:
1. Se till att ytorna är torra och rena.
2. Vid limning av trä ska ytan vara nybearbetad.
3. Plast och metallföremål slipas och ruggas upp.
4. Limmet appliceras direkt från flaskan. Stryk ut med tandad
spackel, roller eller annat lämpligt verktyg.
5. Vid limning av icke sugande material är det lämpligt att
spraya limytan med vatten innan monteringen, för att påskynda härdningen av limmet.
6. Högt presstryck är nödvändigt för att undvika skumning av
limmet i fogen.
7. Var noga med att stänga flaskan omedelbart efter
användning, eftersom produkten absorberar luftfuktighet vilket
förkortar lagringstiden.

Någon som har erfarenhet av PU lim i allmännhet och till gångjärn i synnerhet???



Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Clarence

#13
Jag har användt PU i många år. Det är suveränt till trä/composit då det expanderar en aning. Om man köper en ARF och det är springor mellan spant tex, så tar jag en pensel, doppar i PU och penslar fogen. Konsten är att inte använda för mycket, då det just sväller. Efter några timmar har det blivit en snygg/stark fog.

Tips:
En torkad fog går att bearbeta mekaniskt, med hobbykniv eller fil.
Använd handskar, limmet är cancerframkallande.
Om man sprayar en hinna med vatten på träet/limmet skummar det ännu mer.
När det torkat tål det alla kemikaler (olja, metanol, bensin etc).
Enda nackdelen är torktiden. Det har svällt färdigt efter ca 3 timmar, och härdat klart efter ett halvt dygn har jag för mig.
Funkar bra om man ska laga krashade modeller, då det just sväller, plus att man har gott om tid att sammanfoga delarna.

/Clarence


PS: Gångjärn tror jag inte blir bra med PU, risken är att det skummar ut och limmar ihop gångjärnet.
 

Aeroparts

Jag gjorde lite prov med några olika lim bl.a. PU lim, fungerade bra men lite svårt i och med att det skummade. Däremot så har jag limmat platta gångjärn numera med vanligt Canopy glue RC-56, tror jag det heter, jag gjorde lite draghållfast prov och rodren ger sig innan limmet.
OBS som Clarence säger PU lim kan ge mycket otrevliga överaskningar på hälsan, det finns en hel del om detta på nätet.
/ Lennart