Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com

Started by paroos, 2009-06-06, 15:48:20

Previous topic - Next topic

paroos

Gjorde ett hållfastehets-test som inte övertygade...
Blir 30min Epoxy som vanligt!

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Naturligtvis är förbehandlingen av gångjärnen viktig.
Om det är 100% nylon gångjärn så är det ju så bara att det nästan inte finns något lim som fäster på detta material utan förbehandling, återigen så behöver ju aldrig limmet vara starkare än materialet du sammanfogar eller hur hårt det fäster på materialet. Även om man har superstarka gångjärn så hjälper det ju inte hur starkt limmet är när man limmar i balsa eller dyl. De gångjärnen jag använder nu i vår YAK är Graupners platta gångjärn i armerad nylon liknande material, naturligtvis fastnar inte limmet på dessa glatta ytor utan man måste rugga upp dessa ganska rejält och vips så fastnar faktiskt ett tunnare lim bättre än epoxilim som ofta är för tjockt. Pinngångjärn fastnar ju oftast igentligen med de hullingar som är på pinnarna då mellan rummen fylls ut med epoxi  i det borrade hålet och där går ju då även PU lim att använda då det sväller lite( eller mycket med vatten)och går det att dra ut ett sådant gångjärn utan att träet följer med då är gångjärnet inte rengjort och uppruggat så att limmet har en möjlighet att fästa  på något sätt.
Hoppas att du får fast dem i alla fall.
Det ser ut att bli en fin fin maskin kanske till och med ultimat..e[:I]

paroos

Jo jo inga problem, gör man rätt med epoxy så sitter de som berget.
Jag använder endast Robarts pinnar, fin kvalité.
Först kortar jag dem, ytan i hålen brukar vara ca halva pinn-halvans längd. Resten av pinnen gör liksom ingen nytta. Blir lättare att handskas med om de är lite kortare också.
Sedan ruggar jag upp dem ordentligt med typ ett 100 papper.
En droppe olja i gångjärnet.
Sedan 30min epoxy både noga utsmetat inne i hålet (jag kan rek att använda en metall pinne, typ stötstång. Lätt att torka av mellan varven med aceton el. dyl.) och även smetat på pinnen.
Sedan för jag in den och snurrar lite samt drar ut o in. (hmmm börjar låta lite konstigt nu[;)])
Så att det verkligen är fett med epoxy överallt.
Om det tränger ut en hygglig kladd är det tillräckligt!
Ha papperstussar och aceton redo!! Det går åt många tussar!
Men om man är effektiv och torkar bra så blir resultatet perfekt.
Dvs både snyggt utan kladd och tillräckligt med lim för att kunna sova gott.

Testet jag gjorde med PU var faktiskt trä mot trä till o med.
Kunde bryta av bitarna jag limmat och fogen släppte. Vissa hade jag även fuktat...kanske kasst lim?? Biltemas enkomponents PU-lim.
Det hade aldrig gått med epoxy eller CA. Då är det alltid träet som ger sig men fogen håller. Hmm ja, kanske är limmet eftersom så många på Flyinggiants och RCU tycks använda PU?

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Aaaah måste bara lägga ut några riktiga (porr) bilder![:p]
Veckan innan vi åkte fick jag spinnern...
Dyr men jävligt grym[}:)]
En Ultimate är ju liksom ingen Ultimate utan en riktigt fet \"Ultimate-spinner\".
Kolfiber med eloxiderad bakplatta i alu.
Fronten på motorkåpan är gjord för att ta en stor spinner så det blev en 102mm i dia och 131mm lång, ganska maffigt på en 50cc kärra![8D]
Sicket njut!

Image Insert:

108.16 KB

Image Insert:

128.38 KB


Image Insert:

133.95 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

Snart dags att lägga ut skylten på det här bygget.
Varning.

Mycket tjusigt Patrik

/Micke
//Micke


paroos

Jaha när man inte kan vara på Gotland får man hitta på annat...som att bygga Ultimate![:D]

Har nu fått hem alla grejor så det är bara att sätta igång.

Eftersom jag tror att många är intresserade av denna modellen skall jag försöka lägga ut mycket bilder under bygget så att ni kan se hur den är konstruerad etc.

Modellen är nu genomgången i fogarna och synad i sömmarna. Ett ganska gediget bygge faktiskt. Har gått över kroppen med CA och Epoxy där det behövs och även stärkt upp med trekantslist här o där.
Om man aldrig haft en bensinkärra kan det kanske tyckas \"overkill\" men tro mig, det vibrerar nåt kopiöst. Man kan aldrig förstärka nog, efter X-antal flygningar kommer saker att börja vibrera loss, spricka, bli utmattade osv.
Även kört upp alla hål i klädseln med lödpennan.
Image Insert:

102.78 KB

Stor bra cannister tunnel, underbart att man kommer åt landställs-plattan enkelt. En vanligen svag punkt i de flesta modeller. Mycket epoxy och trekanstlist blev det här!
Image Insert:

95.86 KB

Motorboxen känns stabilt byggd, ordentligt motorspant i riktigt tjock plywood tror den är 10-12mm tjock, bra!
Image Insert:

120.87 KB

Ovansida motorbox, här har man gjort en mycket fin lösning genom att låta det vara en stor öppning så att man lätt kommer åt. Sedan stänger man med en plywood lucka med skruvar. Dvs man kommer åt mer än en gång...Har aldrig bergripit motorbox konstruktioner som man skall limma ihop. Hur f-n skall man då komma åt grejorna nästa gång??[:(!] Bra jobbat Fly-Model!! (all trekanslist inne i boxen var redan klart)
Image Insert:

119.14 KB

Här satte jag extra list, samt epoxyade överst på boxen mot kroppen. Har även bränsleskyddat allt utvändigt med epoxy.
Image Insert:

107.89 KB

Infästning till vingrörstub nedervinge. Sitter fäst på två ställen på varje sida. Dock MYCKET sparsamt limmat. Jag hällde först tjock CA som fick rinna runt och tränga in. (bilden) Sedan Epoxy.
Image Insert:

144.94 KB

Vy fram i kroppen. Vingstöttorna/baldakinen sitter genom kroppen och skruvas fast inuti i förmonterade islagsmuttrar.
Image Insert:

109.59 KB

Vy bakåt i kroppen. Observera, ingen frigolit till turtledeck i denna modellen. Kroppen är ett mycket lätt bygge, väger inte mycket alls.
Image Insert:

89.46 KB

På denna modell skall både fena och stabbe limmas i. Här skall fenan i.
Image Insert:

118.33 KB

Fenan provmonterad, måttad, strippad och klar för inlimning.
Image Insert:

134.58 KB

Här sitter den i och all överflödig epoxy är avtorkad. OBS det gick mer epoxy än jag trodde till fenan så gör en hyglig sats!
Image Insert:

127.87 KB

Sedan skall stabben i. Jag brukar göra så här:
Mäter på bakkant för att hitta mitten, dvs exakt lika mycket stabbe ut från kroppen på varje sida. sedan sitter den \"ungefär\", dvs exakt i mitten bak.
Image Insert:

107.57 KB

Sätt nålar bak på varje sida så att den inte kan flytta sig.
Image Insert:

87.36 KB

Sedan får man hitta nåt ställe på kroppen där mitten är lätt att mäta ut. Här sätter man en byggnål. Dra ett snöre från nålen och fäst nåt som går att flytta i änden. Sedan \"måttar\" man från sida till sida och justerar stabben tills den sitter exakt i förhållande till mittpunkten.
Image Insert:

115.26 KB
Image Insert:

125.41 KB

Nu kan man sätta nålar även fram så kan den inte flytta sig. Rita streck längs kroppen på ovan och undersidan. Sedan kan man plocka ur den igen.
Image Insert:

92.48 KB

Fram med lödpenna och stållinjal och \"skär\" bort klädseln med lödpennan.
Image Insert:

106.5 KB
Image Insert:

100.55 KB

Nu är det dags att limma i den. Samma procedur som innan för att måtta in. Men ni har man strecken att gå efter. Använd snöret för finjustering. I med nålar igen och sedan torka epoxy i rask takt.
Jag kör alltid med GreatPlanes 30min epoxy, mycket bra att jobba med och man kan lita på den. Dvs den är verkligen mjuk o fin att jobba med i 30min innan den härdar. OBS! använd aldrig snabbare epoxy till såna här jobb!! Man behöver tiden och skall inte stressa.
Image Insert:

124.88 KB
Image Insert:

91.77 KB
Image Insert:

81.57 KB

Medans stabben härdar raskt över till sidrodret.
Jag använder bara Robarts pinnar, grym kvalité. Montering pinngångjärn med epoxy, se tidigare inlägg i tråden.
Image Insert:

112.95 KB

Slängde även in triangellist som försärkning av motorbox/tankplatta när jag ändå hade epoxy blandat...
Image Insert:

99.34 KB

Höjdroderna är relativt stora, dvs djupa/långa på en Ultimate. Alltså lång \"hävarm\" och stor brytkraft. Jag tycker i alla fall att det känns klent med endast 2 pinnar per roder enl. fabrik. Vill ha 3 gångjärn. Har måttat in var de istället skall sitta.
Image Insert:

124.81 KB

Lite vit Oracover över de gamla hålen.
Image Insert:

118.08 KB

Nya hål fixade och promontering av pinnar.
Image Insert:

109.45 KB

Roder monterat och härdar...
Image Insert:

118.46 KB

Fick även satt i höjdservona m. kablar och sidroderservo. Glöm inte, skruva i servot, skruva ur skruvarna igen, härda skruvhålen med tunn CA, sedan slutmontering...
Image Insert:

122.42 KB
Image Insert:

128.63 KB
Image Insert:

108.1 KB

To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Snyggt!!
Det känns tryggt att det inte bara är jag som tillbringar sommaren i hobbyrummet.
Vad blir det för sort på drivningen till kylfläkten?
/Lennart

paroos

Samma som i Extran, CRRC-Pro GF50i.
Och precis som i den blir inte heller denna i orginalutförande[}:)]

Den första som sitter i Extran (RPM-Edition) blev grym, går riktigt fint, 7000rpm, JXF, 22-8

Nu blir det förvisso org. tändsystem till denna, i alla fall till att börja med. Den i Extran har det mer sofisktikerade option systemet, 6V och bättre kurva. Dessutom kommer denna att få en cannister med mycket mindre volym än den hemmabyggda i Extran. Skall dock ändå bli intressant att se vad denna lämnar efter genomgång och några liters inkörning...[:p]



Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Hej Patrik

Ser jäkligt fin ut den maskinen.
Jag har istället varit ute på BränneBrona och gjort några starter, istället för att sitta hemma och längta till Gotland.

//Mikael

paroos

Skulle gärna flugit jag med, men vi hade 38 m/s i medelvind på fältet, dessutom är Extran så tungt pimpad nu så vete fan om den ens lyfter längre...[:p][:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#25
Allright, fick undanstökat lite ikväll...

Tillverkat den stora sidoroders armen, skruvad i stjärn-ok med 4st M2 och blå Locktite!
Image Insert:

129.94 KB

Sedan hela proceduren med att rigga wire, linkage, centrera rodret, justera linkar, bra spänning i wire (lovar Peter det ÄR ordentligt spänt![;)]), ställa in utslagen etc.
Har aldrig haft så starka servo, känns lite overkill, jag vevade på ordentligt -hela byggbordet skakade så att grejorna trillade till höger o vänster!...Gött!![}:)][:p]
Image Insert:

110.96 KB
Image Insert:

115.44 KB


To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.

Det där magiska \"bygg-kaoset\" har infunnit sig...var f-n lade jag nu den där sabla...[8)][:D]

DS.
Image Insert:

149.32 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#27
Filmtajm!

Här en ganska unik film. Inte många fullskala Ultimate:s har någonsin byggts. Speciellt inte den sista versionen 10 dash 300, troligvis endast 6st. Tyvärr finns heller inte mycket film att hitta på 10-300.

Den mest kända 10-300, som gjorde flygplanet populärt och som många tidiga modeller baserar sig på är den i filmen. Ni minns, den blåa med gula sidor? Först stod det Bluehawk på den, senare Labatts, senare Budweiser. Så småningom köptes den av JoAnn Osterud. Hon flög den i många uppvisningar.
Tyvärr krashade hon under en liknande uppvisning vid inverterad flygning, men hon överlevde.

Här är hon i full action, som sagt ganska unikt med en bra 10-300 fil m utlagd på webben.

Lägg märke till alla de underbara karaktärsdragen hos flygplanet: Den smäckra uttdragna kroppen, den spetsiga fronten accentuerad av den maffiga-långa och tillika spetsiga spinnern, de ganska smala pilformade vingarna och det karakterisktiska kantiga stjärtpartiet, samt den lilla canopyn. Vilken kärra, dubelldäckarnas Ferrari!!!

Enjoy!

http://video.yahoo.com/watch/2709140/7896836




Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Här är två filmer till på Finske Sami Kontios f.d. 10-300. Han har numera en Cap 232 och jag undrar var Ultimaten finns nu?
Hade förmånen att få bekanta mig med den i hangaren på Advanced VM i Ljungbyhed.

Film 1, gamla målningen med hajmun.
http://www.unlimited.fi/media/videos/blue%20ultimate.wmv

Film 2, nya målningen, antagligen som den såg ut fram till Cappen kom.
http://www.unlimited.fi/media/videos/Unlimited%20Onmotion.wmv



Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Roddan! Hur kan man byta...

Det här:
Image Insert:

105.64 KB

Mot detta???[:D]
Image Insert:

120.05 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se