Fly-Model Ultimate 50cc från Aircpro.com

Started by paroos, 2009-06-06, 15:48:20

Previous topic - Next topic

Kent

När det finns detta [8D]


Image Insert:

36.83 KB

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Jajamensan Kent!
Underbara Pitts, det var ju så Ultimate föddes...dvs ur en Pitts!

Allt började när Gordon Price startade \"The Ultimate aircraft company\". Han designade en ny vinge till Pitts för att ge bättre egenskaper och prestanda åt den gamla konstruktionen.
Image Insert:

86.28 KB

Sen gjorde de till slut så många utbytesdelar till Pittsen att det till slut inte var lönt att uppgradera mer! Det var först the Ultimate Wing, Ultimate wheel pants, Ultimate fuselage, etc. Det bidde istället ett helt nytt flygplan -Ultimate var född!

Image Insert:

68.71 KB

Först 10 \"dash\" 100, byggd för en 100Hk motor.
sen 10 \"dash\" 200, 180HK
Sist 10 \"dash\" 300, du gissar rätt! 300Hk.

Från 100 till 200 blev kroppen 15cm längre.
Från 200 till 300, 91,5cm längre.
Så 300 är alltså 116,5cm längre än ursprungsversionen.
Den så pass stora förlängningen av kroppen till 300 ver gjordes mest av estetiska skäl. (tack för det)

Fösta ver. liknade ju fortfarande en Pitts väldigt mycket...
Image Insert:

50.32 KB
Image Insert:

22.03 KB

Sen skiljer ju 10-300 från kärra till kärra, de få som byggts har ju bytt ägare genom åren, modifierats och uppgraderats olika.
Synd att Sami Kontio sålde sin, hoppas den stannar i Norden.
I målningen nedan en av de häftigare som funnits tycker jag.
Image Insert:

93.41 KB

Ja ja nog med snack, åter till byggandet...[:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kent

Håller med om att den är ganska snygg och flyger bättre än en gammal
Pitts, men det är roligare att brottas med en \"Köttbulle\" [:D]

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Höjdroder+linkage...

Image Insert:

65.85 KB

To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Jahapp, inte hänt nåt på ett par dagar...man hinner inte bygga i detta vädret. Då är man på fältet o bränner Aspen[8D]

Idag gjorde jag ett litet ryck efter jobb.

Nu är hela stjärtpartiet klart, inkl. sporrställ/hjul som man fick pyssla ihop själv. Höjdhalvorna går väl hyggligt lika i alla fall. Bra nog för en kommande premiär[:p]
Image Insert:

146.18 KB

Image Insert:

131.92 KB

Sen gick jag på övervingen. Den är i två delar som skall limmas ihop till en hel vinge. Började med installation av servo och kablar. De skall nämligen först dras ut genom undersidan innan halvorna limmas ihop. (sen blir det svårt[;)]) Drog ut dem vid bakre fästet då jag tänker ha kablarna längs med bakre vingstöttorna o ner i kroppen.

Image Insert:

88.76 KB
Image Insert:

133.42 KB

I morgon skall jag limma ihop vingen och fortsätta. Det är en rejäl ihopfognings \"kil\" i hårdträ som håller ihop halvorna.
Image Insert:

136.47 KB

To be continued...

Patrick Roos
IMAC Sverige
Svininfluensa?!
-Nä jag har bara lite IMAC-feber...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.

Snart dags att bygga ut förrådet...[:p][:D]
Image Insert:

118.89 KB

DS.

Patrick Roos
IMAC Sverige
Svininfluensa?!
-Nä jag har bara lite IMAC-feber...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

quote:
Originally posted by paroos

PS.

Snart dags att bygga ut förrådet...[:p][:D]
DS.




Eller städa[;)]

____________
Peter Schmidt


// Peter Schmidt

loop

quote:
Originally posted by paroos
Snart dags att bygga ut förrådet...[:p][:D]


Inte bygga ut förrådet, bygga ett hobby hus.

//Johan
//Johan

paroos

Jaha...har tokbyggt lite på slutet och ikväll var det premiär för \"lill-Ultin\"![8D]

Just med bi-plan är man ju lite extra fundersam gällande tyngdpunkten, men jag hade hamnat ganska rätt tack o lov.

Efter 14 skruvar, diverse checkande av utslag o dyl bar det av!
Just det! Skruvade fast motorn också[:I][B)] Tar vi en annan gång...

Efter fortsatta inställningar i luften och ytterliggare några justeringar efter flygning nr1 så får jag nog säga att den flög väldans stabilt och bra. (som brukligt på en Ultimate fick man dra ner skevutslagen...[}:)])
2 klick dyk var egentligen allt som behövdes. Vi trimmade iofs lite sida men jag tror egentligen inte det behövs.
Inget på skeven. Låg helt stabilt hands off.
Provocerad så kunde man ana ömsom något baktunga egenskaper ömsom lite framtunga, så TP ligger nog rätt![:p]
Den var super snäll att landa utan minsta konstigheter.
Det är ju grym skillnad på att flyga en dubbeldäckare, alla ni Yak nissar som snackar om broms nerför...jo tjenare! Prova en Ultimate eller en Pitts Python m.fl. Jäklar vad det bromsar när man drar av!!!
Skall man flyga stabilt så vill det till att gasa på hyggligt även i 45-orna neråt.
Detta drag har ju ett pris, dvs man behöver MYCKET motor!
Throttle linkaget var inte riktigt 100 bra inställt så jag vet inte om den verkligen öppnade spjället helt. Men den kändes lite tröttare än vanligt. (samma motor som gjort 200 flygningar i AA Extran).
Om det beror på detta, eller för att pitts-dämpar-burken stryper den vete fasen. Burken är ändå rätt stor och den var överraskande tyst.
Oavsett så krävs mer power! Var det inte linkaget så får det bli en runda i RPMs källare för att få ut mer kräm.
Fick i alla fall flugit så jag vet vad jag skall ändra gällande utslag, expo m.m. till nästa gång.
Övergripande känslan är ändå att jag var nöjd med hur den flög![8D]

RPM fick också ta den en runda på slutet, bra så jag kunde ta några bilder. (RPM flyger MYCKET bättre än han fotar...[;)])Tyvärr dåligt ljus o inte bästa skärpan på alla bilder och fy-fn vad den ser moggig ut utan Spinnern..[xx(] Men den är på till nästa gång! En Ultimate utan spinner är som en Ferrari med plåtfäljar...

Image Insert:

70.5 KB

Image Insert:

47.18 KB

Image Insert:

35.43 KB

Image Insert:

15.1 KB

Image Insert:

23.64 KB

Image Insert:

17.47 KB

Image Insert:

14.42 KB

Image Insert:

19.62 KB

Image Insert:

18.35 KB

Image Insert:

18.09 KB

Image Insert:

33.52 KB

Image Insert:

28.58 KB

Image Insert:

35.65 KB

Image Insert:

41.23 KB

Image Insert:

53.4 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

#39
Snyggt Patrik!
Det är inte bara  Ultin som ser moggig ut utan spinner, det gör även Katana[:D]

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


paroos

Jaha, tillbaka från en liten semester tripp.
Konstaterade att enda anledningen till att motorn inte levererade full effekt måste vara pitts/burk dämparen. Alltså lite kort krök och för lite volym = motorn kan inte andas ordentligt.

Sagt o gjort, igår bryggde jag en kanna kaffe, sedan ut i verkstan.
3 timmar senare var den ombyggd och cannister installerad!
Fick justera motorkåpan (igen).
Limma in ply till fästet (Krumsheid soft mount).
Ta hål i botten för ventilation, fick limma i ett spant att fästa kladsel i.
Etc.

Idag tillbaka på fältet för praktiskt prov och premiär nr 2.
Jodå, nu var det kräm i kinesen igen![}:)]

Nu är det inga problem med kraften och det var asroligt att flyga.
Drog x-antal basic sekvenser och det gick utan problem.
Kul att äntligen få flyga kärran med ordentlig motorkraft och känna på vad den kan.
Behövs lite sida-höjd mix, skall fixa det i morgon då det blir fortsatt tokflygande!
Spinnern är på! och jag bara njöt av varenda sekund!

MVH

Patrick

More Ultimate 4 me!

Tyvärr hade jag ingen flyg-fotograf på plats...


Image Insert:

73.77 KB

Image Insert:

80.86 KB

Image Insert:

77.79 KB

Image Insert:

62.81 KB

Image Insert:

67.3 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#41
Har nu ökat höger-riktningen på motorn med \"en bricka\" hur mycket det är i grader vet jag inte. Nu beter den sig hyggligt i vertikalerna utan att dra tokmycket åt vänster. Har även mixat bort pitch-coupling dvs sida-höjd då den drog mot stället samt roll-coupling då den även ville rolla åt samma håll som sid-input.

Nu är det bara att bränna bensin och lära sig mästra denna kina-ulti.

Hoppas den lever till Jönköping, hade varit kul att tävla med den.[8D]

//Patrick

Ultiman
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#42
Mer flygning idag, går bättre och bättre. Tar ju X-antal flygningar innan man lärt känna en ny maskin. En dubbeldäckare har en del som skall mästras innan man kan börja kalla den \"bitch\"![;)]

Den kräver otroligt mycket styrande på alla roder \"på toppen\" av manövrer då farten blöder av. Likaså får man verkligen jobba för varje hammerhead, går inte att slappna av en 100-del, utan den skall styras på alla ledder genom hela hjulningen.
Spin är härliga, när den väl stallar så stallar den ordentligt och droppar nosen markant samt den vinge man \"vickar in\". Autoroterar mycket bra och nu skall jag bara få inte tajmingen på stoppen 100%.
Helt underbar att landa, bara att flyga in och välja när sista sjunket och inbromsningen skall komma. Så fort man drar av är det handbroms i!

Peter var med en stund ikväll och kunde agera fotograf, tack för det!
Äntligen flygbilder med spinner på!!![:p][}:)]



Image Insert:

35.86 KB

Image Insert:

15.4 KB

Image Insert:

19.65 KB

Image Insert:

23.17 KB

Image Insert:

25 KB

Image Insert:

18.24 KB

Image Insert:

39.27 KB

Image Insert:

41.22 KB

Image Insert:

64.6 KB

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

30 12min flygningar nu.
Kör med 3st PowerHD 9150MG (sida+höjdar) och 4st PowerHD 9110MG (skevar).
Servona funkar bra hittills OCH det är väldigt ström snåla!
Med dessa 7 digi servo förbrukar jag 220mA per flygning...[^]

MVH

Patrick

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#44
LYSTRING ALLA CRRC-Pro GF50i ÄGARE!!!

Om ni har denna motor i en kärra och tycker den är lite trött, prova genast en bra 20-10 propp!

Min funkade bra och gav hyffsade prestanda i AA-Extran.
Men Ultimaten var lite trött. (som ni kanske såg i Jönköping)

På inrådan av min vapendragare och tillika motor-coach/mentor Mr RPM, så skruvade jag idag på en sprillans ny JXF 20-10.
Dra åt he--te vilken skillnad!!!
Varvade 7140 statiskt och jäklar vilket drag det blev i kärran!!!
Helt plötsligt har jag allt drag jag behöver...[8D]
Helt annan kärra att flyga nu när kinesen orkar hålla effekt varvet uppe även i vertikalerna.

Så, av med alla 22 tummare, ja även 21 faktiskt och prova.

TJOHOOO!!![:D][:D][:D]

(39 flygningar nu)

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se