Jönköping 2009

Started by Ingemar, 2009-06-21, 09:30:06

Previous topic - Next topic

Aeroparts

#15
Det kan väl inte vara svårare än att följa reglerna, och sedan uppmana alla att kan man börja/sluta före de i reglerna anstiftade tiderna så är det bra. Börja inte hitta på egna regler.
Min åsikt.
/ Lennart
Scale Aerobatics Official
Flying And Judging Guide

14.2. The contestant has one (1) minute from the time the wheels
leave the ground during takeoff to enter the aerobatic box.
14.3. There shall be no time limit while in the aerobatic box.
14.4. The contestant has two (2) minutes between leaving the aerobatic
box and touchdown for landing, unless required to hold upon
command from the appropriate official.
14.5. Prior to entering the aerobatic box, pilots shall be allowed to
perform appropriate trim and positioning maneuvers. Such maneuvers
may not be performed at low altitude or directly in front of the
judges. No aerobatics are allowed immediately following the airplane
breaking ground (except for freestyle). Upon exiting the box pilots
are allowed only the necessary positioning maneuvers to execute a
safe landing. No unnecessary low altitude aerobatics are allowed.
Any infraction shall result in a penalty of zeroing the round.
---------------------------------------
Competition Regulations
2007-2008
Rules Governing Model Aviation
Competition in the United States

13.2. The contestant has one (1) minute
from the time the wheels leave the ground during
takeoff to enter the aerobatic airspace.
13.3. There shall be no time limit while
in the aerobatic airspace.
13.4. The contestant has two (2)
minutes between leaving the aerobatic airspace
and touchdown for landing, unless required to
hold upon command from the appropriate
official.
13.5. Prior to entering the aerobatic
airspace, pilots shall be allowed to perform only
the following trim and positioning maneuvers;
turns; ½ Cubans (or reverse), with only a single
½ roll on the 45 line; ½ loops, up or down, with
only a single ½ roll on entry or exit; single ½ roll
to inverted immediately prior to entering the
aerobatic airspace. Such maneuvers may not be
performed at low altitude or directly in front of
the judges. No other aerobatic maneuvers are
allowed immediately following the airplane
breaking ground (except for the Four Minute
Freestyle). Upon exiting the aerobatic airspace
pilots shall be allowed to perform only the
following positioning maneuvers; turns, ½ loops
down, with only a single ½ roll on entry or exit;
single ½ roll to upright; in preparation for
executing a safe landing. No other aerobatic
maneuvers are allowed. Any infraction shall
result in a penalty of zeroing the round.

patrik

Precis vad jag menar, alla hinner en trimrunda utom Tim han hinner tre.

 

Ingemar

#17
Ja då drar jag detta på briefingen, alla har ju haft chansen att läsa reglerna:

Hela omgången som ska flygas nollas om man gör något mer än vändmanövrar som är sväng, halv kuban, halv loop eller halv roll innan man påbörjar programmet.

Vad som ska hända om man överskrider en minut innan programmet påböjas hittar jag inte, men om man uppenbarligen överskrider detta så borde det likställas  med att man fått något problem med modellen och återstoden av manövrarna nollas (lika med alla manövrarna i detta fall) men man får chansen att flyga en andra omgång (gäller inte okänt). En minutsregeln borde gälla även inför andra omgången av sekvenser från sista manöver avslutas till man påbörjar första i nästa omgång av sekvenser. Man hinner väl normalt inte göra mer än två medvindslöpor och en motvindlöpa innan minuten gått.

Två minuter till landning är oftast inget problem, men skulle någon börja flyga manövrar (annat än sväng och komma rättvänt) efter avslutat program innan landning så nollas hela omgången.

Hittar inte vem som ska bedömma detta, men naturligast är väl att domarna gör även detta.

mvh Ingemar
 

imacse_peter

Det stämmer Ingemar, där finns tyvärr en liten lucka i reglerna om vad påföljden skulle bli om man missar den där minuten.
Din tolkning tycker jag dock låter rimlig.

Som jag skrivit tidigare, dessa reglerna (2min motorstart, 1min till start av program, endast kuban osv. innan och efter program) är inte till för att trakassera piloter och försöka nolla omgångar utan enbart för att alla ska få flyga så mycket som möjligt.

____________
Peter Schmidt


// Peter Schmidt

yak55sp

Hej

Man kanske skull prova med det vi försökte med på bännebrona ett år.
D.V.S.
Nästa flygplan startar och lyter direkt när föregående pilot har avslutat sista manövern i andra sekvensen. och landar medans nästa pilot lägger sig rätt föra att starta sin första sekvens.

Då spar man in all tid som start och landning tar.
Men det kräver nog mycket av oss piloter.
Man kommer bli störd av motorstart och taxning till startläge på fältet.
Det blir ju även att en modell landar under första sekvensen.

Ulf
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Kent

#20
Vet inte hur det är när ni tränar IMAC program på hemmafälten.
När jag tränar i Karlskrona kan jag ha sällskap av flera klubbmedlemmars kärror som flyger kors och tvärs genom min sk box.

Klart man blir störd men det är ju bara att flyga på som vanligt.

Att man sedan under en tävling skulle bli störd av nästa deltagare som startar motorn och ev går upp i vänteläge under den sista manövern, ja då, då skall man nog inte syssla med detta.


Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

yak55sp

Haj

Ja vi kanske är mogna att testa detta i Jönköping i någon klass.

Skulle vara intressant att köra ett test..[?]

Ulf s
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Larsson

Hej
Kan nog vara en idé att prova , vi tog lite tider idag på Vankiva utan trimrunder men ink start landning basic 7 min sportsman 8 min intermediate 9 min = 3,8 timmar för att flyga en omgång i Jönköping förutsatt att domarbytet görs mellan in och ut taxning [}:)]

Rpm
Rpm

yak55sp

Bra!

Jag tror man kan spara in flera minuter på att starta innandn andre landar!!

Om teorin funkar i praktiken????

Kan vara värt att prova!! Kanske??

Ulf S
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Ingemar

Detta med flera i luften samtidigt skulle fungera om piloterna står skyddade och inte behöver vara nära startbanan. Tveksamt säkerhetsmässigt annars och det är otrevligt att flyga manövrar med modeller som startar eller landar nära intill sig utan skydd.  Vi har inte dessa skydd i Jönköping och det är lite trångt att få till det. Däremot kanske vi ska testa att man måste starta motorn medan föregående pilot flyger programmet så man kan börja rulla direkt när föregående har landat. Nästa pilot därefter borde också vara beredd att kunna påbörja motorstartförsök om piloten före inte kan taxa ut direkt när föregående har landat.

Innebär alltså att man ska vara motorstartberedd när piloten två snäpp upp i startlistan landar, och man ska taxa ut och starta direkt när piloten före har landat. Annars får man ett startförsök till som siste man.

mvh Ingemar
 

Ingemar

quote:
Originally posted by paroos

Hur blir det med tillgång på el?
15 husvagnar och 29 piloter som vill ladda drar en o annan watt...

Patrick Roos
IMAC Sverige
Svininfluensa?!
-Nä jag har bara lite IMAC-feber...



Vi kommer att ha två 5kW elverk igång och ett antal jeepdunkar bensin.

Låt er inte nedslås av vissa väderprognoser med regn i helgen. De stämde inte förra året då de också visade regn men det blev uppehåll i stort sett hela helgen och det finns prognosmodeller som inte har regn fredag-söndag em:

Image Insert:

118.6 KB

/Ingemar
 

Skysurf

#26
Lugnet före stormen....

Image Insert:

115.56 KB
 

Skymic

#27
Nattlig rapport från IMAC lägret

29 IMAC piloter och en smäckfull depå i Jönköping, till och med 4 Danskar vill vara med och göra upp, ingen tvekan IMAC växer.
det var tufft i alla klasser, vi får se hur det går i morgon
då det skall göras upp i Okänt program.

ställningen just nu

Intermediate
Calle Olsson
Peter Schmidt
Ulf Svartén

Sportsman
Tim Larsson
Joakim Segerdal
Micke scander

Basic
Emanuel fantini
Mikael Lund (Danmark)
Joakim Bholin

Lite bilder från dagen
Image Insert:

50.78 KB

Image Insert:

49.39 KB

Image Insert:

62.86 KB

Image Insert:

65.29 KB

Image Insert:

41.57 KB

Image Insert:

60.15 KB

Image Insert:

69.09 KB

Image Insert:

45.54 KB

Image Insert:

70.61 KB

Image Insert:

64.33 KB

Image Insert:

58.94 KB

Image Insert:

43.81 KB

Image Insert:

54.17 KB

Image Insert:

48.91 KB

Image Insert:

65.44 KB

Image Insert:

62.69 KB



Image Insert:

68.44 KB



Image Insert:

68.53 KB

Image Insert:

60.16 KB

Image Insert:

74.88 KB



Image Insert:

69.03 KB


Image Insert:

52.02 KB

Image Insert:

63.65 KB

Image Insert:

69.27 KB

Image Insert:

78.94 KB

Image Insert:

56.54 KB

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


Skymic



Undrar vart nyckeln tog vägen[?][?][?]
Image Insert:

43.43 KB


Vinkelslip bör man ha när man är ute och tävlar, dock ej inlåst.
Image Insert:

33.33 KB

Det går åt en hel camping till lägret nu för tiden

Image Insert:

48.9 KB

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


Skymic

#29
Då var det avgjort!


Prispallen i Basic
Grattis
1:a Emanuel Fantini
2:a Joakim Bholin
3:a Håkan Dahlberg

Image Insert:

44.28 KB

Prispallen i Sportsman
Grattis
1:a Joakim Segerdahl
2:a Patrik Johäll(kunde ej deltaga vid prisutdelningen)
3:a Tim  Larsson


Image Insert:

44.11 KB

Prispallen i Intermediate
Grattis
1.a Carl Olsson
2:a Peter Schmidt
3:a Ulf Svartén


Image Insert:

39.88 KB

Ett fint prisbord var uppdukat hos Jönköpings Radioflygklubb

Image Insert:

47.28 KB

Prisutdelare och Tävlingledare Sture Persson

Image Insert:

47.76 KB



Tack Jönköping





/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke