Motorn går ner i varv

Started by loop, 2009-06-21, 18:50:40

Previous topic - Next topic

loop

Hej
Jag har en ZDZ 80 i en Velox och när jag flyger inventerar så går motorvarvan ner, vad kan detta bero på?


//Johan
Krill Velox II med ZDZ 80RV-J
Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
UCD 60  Saito 1.00 bensin \"Till Salu\"
SeaFury OS 26 4T
Extra   OS 26 4T
//Johan

Thomas Aagaard

tank placering i forehold til motor?
 

Kent

Skickade en beskrivning till 3W ang problem vid inverterad flygning
(hade en CAP 232 med en 3W70 boxer).

Se nedan:


My name is Kent Norman, living in the south of Sweden.

I have an older version of a 3W B2 70cc in my CAP 232.

The engine runs great in level flight, but vhen inverted and in knifeedge its start gurgling (sound like it starts running too rich).

This happens also on ground if I hold the airplane and turn it upside down, so it can't depend on different airflow when inverted.

I have had many stops on this engine with "emergency landings" as a result.

This engine has it's intake with a 90 degree bent tube to the carburator under the engine.

I'll think I have tried almost everything to get this engine run properly in all positions.

Yesterday I had a look on the reedvalves. Is there maybe newer versions which works better?

Attaching pictures of the engine and other details.

I found a number: 531005 stamped on the engine, does it tell you something?

Hope to hear some advise from you about this matter, I really don't want to change this engine.

This is my second attemt to get support from you, last time I mailed you I got no answer.

I compeet in Arestiflying (IMAC) and right now I must use my Extra 260 which has a 3W I 75 cc up in front. This engine gives me no problem, it runs great in all positions.

Have a nice summer.

Best regards

Kent Norman


Svaret jag fick från 3W:

Hello Kent,

your problem is the 90° intake manifold.
If the manifold was made from Aluminium then it will works better. The problem is that the manifold is to cold for the fuel. There collect some fuel drops in the manifold that come out when you go into knife edge or inverted flight. A metall manifold will works better. But we don´t have this for that engine.
This engine works better with a carburettor plate that fits the carburettor directly on the engine:
20.006.500  Carburettor plate 3W70B2/85iB2/140B4/156iB4/170iB4  57,45  
incl.studs, nuts and gaskets,  
It looks like this here:

Jag köpte och monterade denna Carburator Plate och motorn gick perfekt
även i inverterat läge.

Vet ju inte hur din motor ser ut förgasarmässigt. Ditt problem kan ju bero på något helt annat.

Skickar ändå denna information

Kent

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

loop

#3
Jag märker ingar problem när jag flyger knivägg, det jag också har märkt är att när jag flyger rakt upp så går motorvarmen ner men det är kanske naturlingt när motor få gå lite \"tyngre\".

Tankens placering skall väll inte ha någon betydelse när man kör bensinare när det är pump?

Kent har nu några kort man kan få se på din motor instalation för och efter ditt problem?

//Johan
Krill Velox II med ZDZ 80RV-J
Yak 54 från GP zdz 50NG
Edge 540 med peak 45cc
UCD 60  Saito 1.00 bensin \"Till Salu\"
SeaFury OS 26 4T
Extra   OS 26 4T
//Johan

Kent

Visar här med två bilder hur förgasaren är fäst till insuget. Det är samma motor. I det ena fallet drar den en CAP 232 och i det andra skall den dra min Canadensare.


På den ena bilden kan du se (otydligt) att förgasaren är fäst till en manifolder i plast som avslutas med en 90 graders böj upp till insuget.



På den andra är plastmanifoldern borttagen. Förgasaren är fäst direkt till insuget via en platta som inköptes från 3W.

Image Insert:

114.77 KB


Image Insert:

99.55 KB

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

loop

Tack då ser jag hur du gjort.
På min ZDZ sitter fögasaren på bakplatan av motorn så det är nog tyvär inte samma felorsak.



//Johan
//Johan

loop

#6
Kan det vara så enkelt att jag har fel prop?
Jag kör med 26x12 på till den som jag loggat varvtalet i luften till ca 6000rmp.

//Johan
//Johan

loop

Kom presis hem från fältet och kom nu fram till att om jag gasar fullt så sackar inte motorn

//Johan
//Johan

Mikael_Ingemarson

Hej

26x12 låter som vettig propeller till den motorn.
Jag har själv haft en sån och kört med den propellern.

//Mikael

loop

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Hej

26x12 låter som vettig propeller till den motorn.
Jag har själv haft en sån och kört med den propellern.

//Mikael



Kommer du ihåg vad du hade för RPM på den

//Johan
//Johan

loop

Jag har en Krumscheid 95-4 till motor.
Kan man behöva ändra längden mellan motor och ljuddäparen på en sådan ljuddämpare?

//Johan
//Johan