Futaba 12Z - problem med expo.

Started by Skysurf, 2009-08-01, 16:14:45

Previous topic - Next topic

Skysurf

Håller på att försöka färdig ställa min nya maskin. Har problem med att ställa in expo på min 12Z. Jag kör skeven på två kanaler och allt fungerar som det ska med trim mm. När jag ska ställa in expo så fungerar det korrekt åt ena hållet men när jag vrider upp expo i motsatt riktning så förflyttas neutralläget?!

Är det någon som har erfarenhet av denna radio som kan komma med några ideer? Har sökt på Flying Giants, och det verkar inte som någon har haft det här problemet...

/Jesper

 

yak55sp

Hej Jesper

Lägg skevservina på en kanal.
Det är det absolut bästa.
Jag har provat att köra dubbla skevservon på två separata kanaler men det skapade bara en massa problem för mig.

Det går säkert att fixa till.. Men. Till vilken nytta.

Lägg tiden på att flyga i stället.

Kan du inte lägga ut lite foton????????

Ulf Svartén
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

yak55sp

Hej igen

Lägg skevservona på en kanal.

Skall det vara.

Ber om ursäkt.[?][?][?][?]

Ulf Svartén
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Skysurf

#3
Hej Ulf!

Menar du att jag ska använda en y-kabel från mottagaren till powerboxen, en kanal till alla fyra servon?

Ska ta lite bilder på den imorgon om jag får ordning på allt och vädret ställer upp...

Mvh Jeper
 

yak55sp

Hej

Nej

Vänster vinge på en kanal och höger på en.

Ulf
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Skysurf

Hej!

Jag kanske var otydlig i mitt första inlägg, men det är så jag har det nu - en kanal till vänster vinge (2 servon) och en kanal till höger vinge (2 servon).

/Jesper
 

Skysurf

Tror jag har hittat problemet... Om jag öppnar ett nytt orört modellprogram och går in på \"servo monitor\" så står det 9% på skevservona trotts att spaken är centrerad. Tror detta är orsaken till mina problem.

Är det någon som vet om man kan kalibrera radion själv?

/Jesper