Main Menu

Bränsle?

Started by patrik, 2009-08-03, 09:58:07

Previous topic - Next topic

patrik



Image Insert:

48.99 KB

Efter 10 sekunder i luften händer detta. (Motorn har gått ca. fem liter efter inkörning, och några bultar till cylinderna har aldrig avlägsnats). Jag har uteslutande kört på Aspen i tron att detta skulle vara bra för motorn. Är det inte så?

Svar från Tony Clark:

\"Hello Patrick,
this sort of thing is highly agravating which I do not need to tell you.
I can say without doubt when something happens to our engines it annoys me intensly as well. However in your case it looks like the cylinder screws have failed. The usual cause for this is when the owner removes the aluminium screws and refits them without a torque wrench.

I can only say it is not the best idea to use this bloody awful Aspin fuel. We have had real trouble with this.

I consider these fuels that do not smell are very dangerous, the modeller thinks super!..... I can now put my model in the car as it will not stink.....ok you think.... but the fuel is going to give off fumes same as petrol, you are then the sucker that breaths this in without knowing this, as it has no smell.... raising the question in my mind what does it do to your body? Also we have found that by adding BelRay in a small quantity raises the RPM a bit which is not saying anything positive about the Aspinal oil. Same for the Steel junk. If this is not enough it is a whole more expensive than the petrol at your local filling staion.
 

Aeroparts

Hej Patrick.
Tråkigt att detta skall hända.
Men att bränslet skall vara orsaken till att detta händer med motorn har i alla fall jag mycket svårt att tro på.( däremot verkar det som att vissa motorer inte trivs med Aspen vad gäller låga varv).
Även oljan i aspen är idag av mycket hög kvalitet Jaso FC+( det var därför som jag inte hade Aspens olja förut p.g.a. låg vicositet vid 100 grader).
Har den skurit?? leta då efter orsaker till detta t.ex saker som åkt in i förgasaren ( har hänt),kylning eller rätt oljemängd.
Jag förmodar att den får jobba hårt i den maskinen och det är en hel del effekt som skall kylas bort.
Det ser ju märkligt ut att den skall ha nypit så våldsamt att den har skjutit hela cylindern. Hade det varit en fyrtaktare så kan dessvärre bensinens innehåll med bly etc påverka smörjning för ventiler mm, men nu är det ju inte det.
Förresten så har jag sett på nätet just det som Toni Clark säger om bultarna, de har lossnat på flera DA85 och då har samma sak hänt även om de inte har lossat dom förut. Det är ju mycket konstigt att man inte efterdrar bultarna efter en tids körning.
Försvarar inte Aspen på något sätt, men Toni Clark uttalande \"bloody awful Aspin fuel. We have had real trouble with this.\" säger ju inget alls om vilka problem de har haft annat än att den skulle vara giftig även om den inte luktar och i så fall kan han ju ta Aspen Racing så får han ju lukten på köpet.
Hoppas du kommer på vad det var som var orsaken.
/ Lennart

yak55sp

Vad har hänt Patrik?? Har skruvarna släppt eller har vevhuset spruckit??

Har du fler bilder att lägga ut.

Som jag översätter Tony´s svar så tycker han att Apen bensin är rena skiten eller??

Ulf

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Aeroparts

#3
Så översätter jag det också Ulf, men han preciserar inte vad som är skit förutom att den är giftig liksom all annan bensin...Öhhh
Men Patrick har du följt manualen till motorn???
1. Cooling is critical to motor performance and longevity. Allow as much cooling air as possible in from the front of the cowl. Allow an opening at least 2 1/2 times larger at the rear or bottom of the cowl for the hot air to escape. Air must flow through the cylinder fins to properly cool the motor. Air ducts can be made from thin plywood, fiberglass, or aluminum sheet to guide and force air from the front inlets to and through the cylinder fins. Don't let the air take the easy way out! Make it go through the fins.
Hade du så på maskinen??.
2.For break-in, we recommend a petroleum based oil such as Lawn Boy Ashless or Ryobi. Mix either at 32 to 1. These oils allow the rings to seat correctly. Switch to synthetic oil after 4 to 5 gallons of fuel have been used. After the break-in process, we recommend a high quality synthetic oil. As for brands of oil, there are many good ones on the market.
Är den inkörd med mineralolja 4-5 gallon innan syntet oljan som Aspen har???
Dom här sakerna har de inte med bara för att garantierna ska gälla.
Rätt kylning mycket viktigt (säskilt om motorn får jobba hårt)
tät motor, rätt inkörning ger också en kallare motor.
Sedan finns de de som säger att något av detta behövs inte. Är det värt att chansa???
Hoppsan, jag jagar inte fel på ditt bygge, fyller bara på med troliga (möjliga) orsaker. Har du mer närbilder på skadorna??.
Tack och lov ser det ju ut som det gick bra med maskinen.
/ Lennart

patrik

Motorn var inkörd och bafflad enligt instruktionen, med medföljande spant som sitter i ovankant av cylindrarna. Dock lostnade de när motorn skar. Den enda delen som saknas är halva nederdelen av kolven som är av precis på mitten.

Alla fyra bultarna är av vid infästningen.
 

Aerobat

Tycker att det verkar ytterst osannolikt att bränslet skulle vara orsaken till detta. Som Svartén är jag också nyfiken på fler bilder och om det var bultarna eller vevhuset?
För jag förutsätter att cylindern skurit?
För mig förefaller det mycket osannolikt att skylla på bränslet. Jag har sysslat med karting där flera SM kördes enbart på Aspen. (motorerna varvar upp till 17-18000 varv). Trots att de skär titt som tätt är en sådan delning som du visar mycket ovanlig (unik). Visserligen är godset tunnare i våra motorer, men jag skulle definitivt sätta en 10:a på materialfel.


//Ulf S
Mvh Ulf

Aeroparts

Håller med Ulf.S, Materialfel eller något som kommit in som inte skall vara där vilket du säkert lär se spåren efter i så fall..
Bra att du följt manualen, det kan ju vara bra vid garanti ärende.
/ Lennart

brauer

Jag knäckte en cylinderfot i fjol strax efter Karlskronatävlingen. Motorn hade inte skurit, utan foten hade spruckit tvärs i ett hörn. Man såg tydligt luftbubblor/fickor i metallen. Har du liknande hål/kratrar/bubblor i metallen?
Fick motorn ersatt på stubinen av Fullkontroll.
 

paroos

#8
Hej Patrik,

Tråkigt som f-n![V]

Tror absolut INTE att det har med bränslet att göra.
Att det finns belackare av Alkylat bensin beror nog mest på mytbildning, okunskap och ryktesspridning.
Visst det är inga flygmotorer men, jisses vad alla gräsklippare, trimmers, röjsågar o motorsågar går många timmar om dagen. Dag ut och dag in, i skitiga miljöer, i stekande värme...På Aspen!!!
Ex. när skogsbolaget var här och röjde björkskog i en månads tid, varje dag. De plågade maskinerna från 05.30 på morgonen till 01.00 på natten oavbrutet, alla körde på Aspen. Då insåg jag att det är nog inte så dumt ändå. Hade det varit skit hade ju INGEN som livnär sig på maskinerna använt det, eller vad tror ni[?]

Oljan i aspen är helsyntet med bra kvalité och har ett viskositetsindex (=oljans förmåga att flyta ut över en yta per sekund mätt i mm2/sek vid 100c) på 12, vilket är bra.
Att jämföra med några andra oljor:
Mobil 1 Racing 2T
13,8
Shell Advance Ultra 2
8,9
Shell Advance Racing X
19,93
Castrol Power 1 TTS 2T
8
Statoil 2-T Way low smoke
8,9
Statoil Racingway 2T
10,4
Statoil Racingway 2T Go-Cart
12,8

Når någon, på ett vetenskapligt sätt kan förklara för mig varför petrolium baserad bensin med x% metanol inblandning skulle vara bättre än alkylat bensin (som dessutom är utan gifter och med tillsatser som är anpassade för att vara skonsamma och ge ökad livslängd för luftkylda 2 och 4 taktare.)
Då skall jag lyssna, och ev. återgå till miljövidrig, giftig, \"stinksoppa\"..[:D]

Lite myter som florerar om Aspen kontra Mack-soppa:
-Kina motorer skall inte köras på Aspen...?[8)] (Hur vet bränslet var motorn är tillverkad)
-Packningarna tål inte Aspen...?[8)] (Aspen är mycket skonsammare än mack soppa)
-Aspen ger sämre effekt än mack soppa...?[8)] (Jag får i alla fall ut 7000rpm med 22-8, man kör STCC på Aspen, etc)
-Den iblandade oljan är skit...?[8)] (se ovan)
M.fl. \"goa\" argument.

Jag uppmanar alla att kolla forum, sök på webben, läs datablad.
Kolla fakta, jämför, tänk själv och lyssna inte på alla skrönor som florerar i \"vår bransch\"[;)]

Låter som materialfel Patrik, såvida inget \"främmande föremål\" kommit in i motorn borde DA ersätta på garantin...

MVH

Patrick




Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Ingemar

Jag har kört alla mina motorer på enbart Aspen med Castrol TTS olja de senaste sju åren(3W, MVVS, ZDZ) utan några problem. Jag tror det är ovanligt att alla cylinderbultarna går av. Borde gå att hävda materialfel mot tillverkaren om det inte syns tydliga spår av överhettning.

/Ingemar Thöörn
 

loop

Hur har det gått med motorn?

//Johan
www.salarfk.se
//Johan

patrik

Den kom tillbaka renoverad på posten igår. Inget brev, ingen faktura.

/P
 

loop

Då var det troligen något material fel.

//Johan
www.salarfk.se
//Johan