Vikter C-ARF extra 330L 2.3m

Started by Lonsan, 2009-08-09, 19:10:12

Previous topic - Next topic

Lonsan

Hej någon vet vikten på denna kärra tom?
Länk till seriös byggtråd etc?

Pontus

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#1
såå... det är en elkonvertering på G ? [8D]
ska kolla om jag kan hitta lite viktuppgifter [:)]

tänkte först sätta min Actro 60-200 i 2,3:an men det blev en 3W 56:a istället...
lite spännande är att Actron på 12s svingar en \"tungdriven\" 22 x 10\" Mejzlik bensinprope med 7200 rpm och bara 70A så det finns mera att ge...
redline för denna motor är 100A...
skulle tro att en 23 x 12\" Mejzlik el prope blir lagom på 12s
något över 4000 Watt ska väll kunna räcka [8D]

/Perra
 

Speedbird

#2
Om jag räknat rätt så väger denna kärra lite över 5 kg helt tom [8D]
jag tog helt enkelt startvikten på 2,3:an jag flyger ( 9kg ) och räknade bort allt som är i [:)]

byggtrådarna hittade jag på comp-arf uk:s sida [8D]
http://www.composite-arf.co.uk/Extra23build1.htm

http://www.composite-arf.co.uk/Extra23build1a.htm

/Perra
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

såå... det är en elkonvertering på G ? [8D]
ska kolla om jag kan hitta lite viktuppgifter [:)]



Det kan du kallt räkna med![:D]
Försökte faktisk hitta ditt telefonnummer idag och så är det just du som svarar, kul!!

Fick förresten ett vagt erbjudande att köpa just en ACTR 60-200
men det skulle i så fall varit till en SebArt kärra som inte kommit än (2,2 m Sukhoi 29).

Jag tänkte ha lite mer krut i min 2,3:a. Siktar på 6 kW peak in.
Många anser att en DA50:as 5,5hp  är i minsta laget och 4 kW
input blir väl ungefär i den häraden.

Låt se nu, 5 kg...
Morot med ESC 1,5 kg.
LiPo...har inte bestämt mig men 2 - 2.5 kg.
Minsta möjliga övrigt:
5x60=300 gr servo
Mottagar + liten ack eller en fet BEC: ca 100 gr.
+/- 0 för ackfäste och lättning av firewall etc.
Hmm...med stor ack 9.4 kg, med liten 8.9...verkar lovande!

Var rädd att jag skulle komma nära 10 kg.

Tack för hjälpen, det kommer en byggtråd när grejorna börjar trilla in.

/Pontus

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#4
hehe ok, coolt [8D]
droppa ett mail till mig så skickar jag över mitt mobilnummer [:D]

Anders och jag testade Actro 60:an på 12s upp
till ca 6kw i peak med en 26 x 15\" el Mejzlik prope men den
går varmt då... ( 150A )
och hugger lite på fullgas... = ej flygbart...

mera drag ändå... [8D]
mitt val hade i så fall varit Plettenbergs Predator 30 [}:)] [:p] [}:)]
100cc kraft i en 50cc kärra [8D]
ska man övermotorisera ska man göra det ordentligt ! ! [:D]

eller som Geir Flesche sa, det kommer att bli en raket ! ! !

Jag ser fram emot byggtråden [:)]
the future is electric flying !

/Perra
 

Lonsan

hehe, du är på rätt spår, det lär bli en P25:a! :D

med enkel matematik borde det motsvara ca en 85 cc, vet inte om det är tillräcligt övermotoriserat ;)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#6
ja det lär väll bli på gränsen, hehe [;)]
en lätt setup blir det i alla fall...

har du funderat på prop size till den ?
25:an sägs ju gå bra på 10s med 26 x 12\" RASA [:p]
17-18 kg statisk dragkraft vid 6000 rpm [8D]

ett tips,
fixa långa robertsson ställ till kärran !
för med orginal ställen har man inte mycket markfrigång ens med 23\"

/Perra
 

Lonsan

Jasså, den går så lågt?
Får väl gjuta mig ett par \'Claesson-ställ\' då, brukar bli bra fast jag bara har vacuum pump och ingen autoklav.
Tänkte varva på med 11 celler (12 blir för mycket) men stanna på 25x12.
Eftersträvar goda fartresurser så att det ska kunna se snyggt ut även i kuling ;)
Enligt mina beräkningar kommer jag ev att tanger \'rip\' speed då (mach 0.7) men man kan ju tagga ner lite i de första stigen när spänningen är på topp.


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår