Servo. Mest pang för pengarna

Started by Aeroparts, 2007-03-15, 00:13:04

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Ni ute i svängen som har hållit på ett tag.
Vilka servon tycker ni är \"tillräckligt bra\" till att stoppa i tex
en ca 2m IMAC maskin.
Är Digitala en nödvändighet?
Växellådstyp metall/Karbonit?
4.8V resp 6.0 V.?
m.m.
Det finns ju många fler fabrikat än Hitec, Graupner, Mpx....
där man kanske slipper att betala för namnet.
Jag vet att denna fråga har i stort sett obegränsat antal svar.
Någon typ av lista med servon och utrustning som har provats där ute
vore kul att få ihop.
Lennart

Vismund

Du kommer väldigt långt med Hitec´s HS5645MG. Metalladrev, digitalt och hygglig dragkraft. Att du sedan kan köpa dem för 45$/st från Troy Built Models i Usa gör inte saken sämre.

Jag har själv avverkat flera hundra flygningar med bensinare i den storleksklass du nämner utan några som helst problem med detta servo förutom att precis som med andra metalldrevservo så utvecklas ett litet glapp i dreven med tiden.

Karbonit vågar jag inte använda till denna storlek på flygplan, har lyckas knäcka två växellåder hittills, utan att krasch hade med saken att göra.
 

imacse_peter

Hej Lennart,

Kika lite under \"Pilotprofiler\" på huvudsidan. Där är vi några som berättat lite om våra modeller och vilken utrustning som sitter i.

Vad som är \"tillräckligt bra\" är som du skriver en kluven fråga. Det beror mycket på vilken flygning man har tänkt göra med modellen också. Man vill ju inte heller ligga på marginalen i underkant så de flesta tar väl i lite extra när det gäller servostyrka för att \"vara på den säkra sidan\"...

Till en 2m maskin räcker det säkert med 4-5kg servo på höjd och skev, kanske ett 7-10kg på sidrodret. Digitala är inte tvunget, bara dom centrerar bra.

Ackarna kör jag själv numera på 6V. Det känns bättre och ger samtidigt lite \"trimmade\" servo. Tänk dock på att det går åt mer ström. En 4,8V ack på 1500mAh räcker med andra ord längre än en 1500mAh på 6V. Numera finns det ju R6 celler på upp emot 2700mAh så det är ju knappast något problem.

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Aeroparts

Hej allihopa, Tack för tipsen till slut beslöt mig för att testa
DYMOND DS 9500 BB MG Digital till höjd och skev. 0,12/120Ncm 6V
DYMOND DS 9900 BB MG Digital/coreless till sidoroder      0,15/170Ncm 6V
299 kr resp 429 kr hos Stepson Hobby.
bilder hos www.modelhobby.de