Main Menu

En Extra till

Started by Lager, 2009-08-26, 23:22:56

Previous topic - Next topic

Skymic

#15
Jonny! nu börjar du förstå vad det här med IMAC går ut på[:)]
ser fram mot Att  träffa dig på premiären.



//Micke Posting with IPAD

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


Kent

Läste mitt senaste inlägg nu på morgonen i helnyktert tillstånd.
Allt var kristallklart tycker jag [:D].

Egentligen fel Forum för såna här diskussioner. Passar bättre i ett Hangartält med en kall bira.

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

quote:
Originally posted by Kent

Läste mitt senaste inlägg nu på morgonen i helnyktert tillstånd.
Allt var kristallklart tycker jag [:D].

Egentligen fel Forum för såna här diskussioner. Passar bättre i ett Hangartält med en kall bira.

Barry CO



Ja, det var ju det jag skrev![;)][:D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#18
Jag tänkte att vi kunde ha denna one-liner som inroduktion till IMAC framöver för alla nyfikna:

\"IMAC går ju ut på att presentera figurerna på ett i förväg planerat fält, exempelvis Helsingborg, och inte i Karlskrona (vid hård västlig vind) som domarna kan bedömma.\"

Sedan e man såld!!![:D][8D][:D]

Funderar på att trycka en t-shirt med denna slogan...[:p]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lager

Hehe..[:D],ja en sån t-shirt skulle man ha. Som sagt, rena poesin.

Sämst när det gäller :-)
 

Kent

Blir lite fundersam, verkar som att ni tror jag skämtar. PLS, sälla er inte till Bosse Gårstads uppfattning om \"Modeller i blåsväder\".

Vi är ju  \"IMACARE\", glöm inte det.

Har just tänt grillen med de vanliga tillberören inom räckhåll...[8D]

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lager

#21
Nä...jag tror inte att du skämtar Kent, men jag förstår inte allt[;)]. Som sagt, en förklaring över en kall och det mesta skulle nog klarna. Kan dock tycka att ett flygplan med tp långt fram/lång bakkropp borde \"flöjla\" upp mot vinden? Att flygplanet sedan driver med vinden är ju en annan sak.
Har lite dålig koll på vad Bosse G säger om modeller i blåsväder.

Ett förtydligande kan också vara på sin plats: \"Sämst när det gäller :-)\" la jag till som signatur efter att jag hade visat en blivande klubbmedlem hur man inte ska flyga helikopter. Signaturen har mao inte med något inlägg att göra, även om det kanske såg så ut på något ställe. Signaturen är numera borttagen, även om den fortfarande är sann[:o)]

MVH
Jonny

 

Lager

Provflög Extran idag efter att ha flyttat tyngdpunkten bakåt. Resultatet blev mycket bra och någon justering av motorns \"nedåtriktning\" behövs inte längre :-) Kärran beter sig nu mycket trevligare under inverterad flygning.

MVH
Jonny
 

Lager

Aldrig kul att erkänna att man har fel[}:)][;)]Var över och pratade med Kent idag och han förklarade hur det förhåller sig med flygplan som flyger i sidvind. Min förklaring stämmer bara när det sker plötsliga förändringar/kastvindar. Vid jämn vind är det ju precis som Kent säger, flygplanet har ingen aning om att det blåser och driver därför bara med.
Inga fler vetenskapliga utläggningar från mig [:I] på ett tag.

MVH
Jonny
 

Lager

#24
Extran har varit i Småland (Skillingaryd) och smygtränat inför IMAC i Jönköping. Tyvärr verkar detta vara ett av få träningstillfällen under sommaren. MT57:an har fått en ny propeller, Engel 23x12, som drar så in i... [}:)]

Bilderna är tagna av Björn Johansson, Skillingaryd.

/Lager


Image Insert:

23.45 KB

Image Insert:

30.34 KB

Image Insert:

34.38 KB

Image Insert:

38.7 KB

Image Insert:

88.54 KB



Image Insert:

86.5 KB
 

Lager

Här händer det inte mycket! En enda tur till fältet blev det för Extran under förra året [:o)]....nåväl...det går ju att göra bättre i år.

Har skaffat en ny spinner till gamla Bettan, men den var kanske inte helt optimal. Bakplattan har en platå som inte är riktigt lika stor som propellerns nav (se bild). Platån har något större diameter än den cirkel som bildas av de sex prop-skruvarna. Spinnern är i övrigt ok.
Behöver ett expertutlåtande. Vågar man ha det så?

MVH
Lager



Image Insert:

83.68 KB
 

Lager

Äsch...nu ska jag inte vara snål och lat...jag beställer en ny spinner!

/Jonny