Skillnad på propellrar

Started by loop, 2009-09-02, 22:05:41

Previous topic - Next topic

loop

Vad är det för skillnad mellan olika kolfiber proppar?
Märker man någon stor skilnad mellan tex Engel och en Mejzlik?

//Johan
www.salarfk.se
//Johan

paroos

Nej, ingen större skillnad, ungefär lika dyra[:D]

De tester jag hittat har visat att generellt har de bästa trä-propparna lite bättre dragkraft. Dock har ju KF proppar andra fördelar som ex. att de är tystare.
Dessutom går de lättare pga sin styvhet och lätthet, därav kan man gå upp i stigning och kompensera tappet i drag.

Tror inte det är någon större skillnad mellan Engel och Mejzlik.
Engel är stora i Europa, Mejzlik i USA. Båda har gott rykte och är topp-kvalité produkter. Båda har alla storlekar upp till runt 34\". Båda har 2 och 3 bladiga proppar. Engel är tyskt och Mejzlik tjeckiskt. Båda används av världens topp-piloter.

Bara att blunda och välja en...[;)]


Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

loop

Ja då får jag blunda att köpa något när min propp ger upp.
När är det fördel att köra trä kontra kolfiber?

//Johan
www.salarfk.se
//Johan

paroos

Med tanke på priset, en kolfiber 3ggr så dyr, så egentligen endast om man vill få mindre propellerljud.

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

loop

Tack Patrick för dina snabba svar.
Så för en annan som inte tävlar(ännu)och inte har några speciella ljud restrektionen klarar jag mig bra på en trä propp.

//Johan
www.salarfk.se
//Johan

paroos

Ja, samma här.

50cc och egentligen även 100cc med rätt dämpare och rätt proppstorlek skall inte vara några problem bullermässigt.
Rippar proppen så innebär det ju att den är för lite last för motorn. Ganska enkelt egentligen. Dessutom blir verkningsgraden i en rippande propp kass så även där är det meningslöst.

Vet egentligen inte varför så många väljer kolfiber. Antagligen för att det är lite fräckt och att de är snygga.
Ibland är de nästan tvunget på större motorer som är tokstarka. Även om man proppar upp dem så kan de rippa ändå. Proppar man för mycket så tappar man effektvarv. Därav bättre med kolfiber för att få tyst på proppen vid fullgas.

Ljudmässigt är det generellt inte så mycket materialet utan mer rätt propp dimension och ordentliga ljuddämpare som är viktigt.

Våra kärror är ju oftast så övermotoriserade att vi inte behöver ta ut maxvarv/effekt ur motorn. Därav kan man proppa ganska stort, få lugn o fin gång samt inget ripp och oljud. Ändå har man kraft till att flyga vertikalerna utan problem.

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se