C-ARF 2,3 m Extra 300L electric

Started by Lonsan, 2009-09-09, 09:58:19

Previous topic - Next topic

Lonsan

Grill

Lufthål i buken.
Kanske måste det skärmas med depron lite internt så det inte stänker
rakt upp på radioutrustningen etc?



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

Tør man spørge hvilken modtager du vil anvende? Jeg satser på en Smart-Fly Power Expander EQ10 og en Spektrum AR7000 med længere kabel til satelit
 

Lonsan

RC-installationen börjar ta form:


AR9000 med 2 inbyggda mottagare + 2 satteliter.




Seriös kabel till höjdroderna.



Förgrening



Till höjdservot






no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

AR9000, (bildtexten ovan).

AR9000 har 9 servoportar, en bind-port och en data-port, i allt 11 portar så det är gott om plats att sätta flera strömmatningar.
Jag tänkte ha 2 eller 3 matningar. Tycker inte det behövs någon \"powerbox\" i detta fall. Varje servo har egen kanal så inga matchningsproblem eller Y-kablar. \"Dual-Power\" fixar jag själv, se tidigare i denna tråd.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Seg eftermiddag, inte så mycket resultat.
Tänkte göra färdigt i motorkåpan, dvs koppla in fartreglage till motorn
och lite annat smått och gott. Kom då på att jag inte är 100% säker på motorns rotationsriktning. För att testa måste jag färdigställa ett ackpack. Det jobbigaste är att om motorn går åt fel håll måste jag skruva loss den för att kunna byta ordning på kablarna. Känns lite som jag målat in mig i ett hörn[xx(].


Reglage med balanseringskabel

För att kunna göra i ordning ackpackar med plattor så måste jag montera pinnarna som håller fast ackplattan. Har svarvat några släta bultar men de skulle också tvärborras för saxsprint.


Pinnarna på plats





no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Ser bra ut!!!

Keep it up!

(AR9000 med dubbla slavar, DSM2, I like!)

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

Ser bra ut!!!

Keep it up!

(AR9000 med dubbla slavar, DSM2, I like!)

Patrick Roos
IMAC Sverige


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...



Så klart!

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Njae...klart o klart...rätt modulation, rätt mottagarsystem men radion!??
Ja-ja får väl gå då-då[:D][:D]

(OBS skämt! Inga långa utläggningar nu om den gröna plastlådans överlägsna funktionalitet...fortsätt bygg![;)])

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

joenella

Må man spørge til din lader, er der balanceringskredse indbygget eller skal man have dem separat ? Kan den lade 15S ?
 

Lonsan

Laddaren klara upp till 15s (max programmerbar spänning är 66 V)
Upp till 18 A.
Ingen balanserare inbyggd, inger MMI, måste konfigureras via USB interface om man vill ändra något. Jag använder Shulze\'s externa balanserare som tyvärr bara klarar max 14s.
Har du någon egen tråd på något forum om din Sukhoi-29?
Skulle gärna titta lite mer på den[:)]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

Jo det har jeg, men nu ikke så meget og se, det er en model jeg har haft i over 1 år, men gik død i færdiggørelsen af den.
Jeg flyver meget F3A Nordic klassen og sluttede sidste sæson som nr 2 i DK og vil i næste sæson gøre alt for og blive nr 1 :)
Derfor kan det blive svært og finde tid til IMAC, men satser på og få en eller to stævner med min SU.

http://www.modelflyvning.dk/forum/showthread.php?t=31006

Link til min SU tråd
 

Lonsan

Pull-pull

Idag blev snörena till sidorodret klara. Testar att använda en flätad aramidlina (Kevlar). Den är god för 135 kg.(!) För säkerhets skull drog jag på lite krympslang som skavskydd där den går igenom kroppsidorna. Hände en mindre malör, när jag skulle krympa slangen (med tändare...) blev det lite väl varmt. Jag höll linan sträckt med handen och plötsligt krympte linan med stor kraft ca 2 cm! Sen gick den av[xx(]. Vet att kevlar tål en massa värme men tydligen så ger den sig innan en krympslang börjar brinna...





no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Uppdaterad bild på radioprylar.

Har pimpat med lite röda aluskruvar, SBEC på plats, min egna dual-power skulle vara på plats nu också (kretskortet på sniskan näst mottagaren)
men det hände spännade sak till idag. Hade börjat löda ihop det hela när värmen plötsligt börade bli lite dålig i lödpennan. Kastade ett öga på lödstationen och såg blå rök stiga upp ur den...häpp!
Ska reklameras i morgon, kvittot är såklart borta, jag rapporterar inköpställe och hur det gick i morgon med det...fan, det hade ju kunnat börja brinna![:0][:0]




no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

#73
Snyggt Pontus!
Angående laddaren så är det en farlig hobby[;)] lurigt.
hur gör du dina fina servoarmar?

/Micke
Autopartner RC
HAB


//Micke


Lonsan

Tackar tackar Micke!
Antar att du menar dubbelarmen till linorna? (den på servot är Hitec original). Inet konstigt alls, bara en bit 2mm kolfiberplatta med en M4 inslagsmutter ordenligt limmad från undersidan. Kontrad och gänglimmad på en M4 skruv som går genom en lagerenhet med 2 kullager. Skruven är en så\'n som bara är delvis gängad så det är en slät bit som går genom kullagerna.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår