Hangar9, Extra 260, 35%

Started by paroos, 2009-09-17, 20:27:24

Previous topic - Next topic

paroos

#75
Peter o Jag kollade specarna på värmetålighet på de två kritiska komponenterna, DPSIn och mottagaren.
Emcotec specar +85c innan de inte garanterar mer.
Mottagaren hittade jag inte värme specen på, men den klarar 35A kontinuerlig belastning, så värme torde inte vara en issue...
(Har aldrig läst om värme problem på JR mottagare heller)

Så värme teorin är nerlagd!

Tänkte låna Uffes datalogger och testa av mottagaren funktionsmässigt (och sändaren) samt jämföra med en av mina AR9000.

Gällande DPSIn vet jag inte...lönt att skicka den till Emcotec på test? Det är ju såpass enkel o robust elektronik. Nån som vet om problem med Emcotecs DPSI boxar??? Att de momentant skulle förvränga signalen, för att sedan funka igen? Verkar långsökt. Binära fel, ja!
Typ död eller ok. Att en port slutar funka, etc. Men intermittenta funktionsfel...njae.

Utredning fortsätter.

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Förresten tack för era stöttande ord!
Hjälper o värmer lite i mörkret...[|)]

Men som vi alla vet kan ju varje start vara den sista i denna galna men härliga hobby.
Som gammal RC-flygare lär man sig att bryta ihop och gå vidare![;)]
(7år sedan jag krashade en modell senast, hoppas det är en trend...)

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Håller på att montera ut grejorna ur kärran...FY FASEN vad det känns trist!!![xx(]

Ja-ja har ju lill Extran kvar och får trösta mig med att bygga klart 50cc Ultimaten![|)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Googlade på: Problem Problems Emcotec DPSI.
Hittade inget speciellt...
Däremot vet jag att Emcotec testat och de säger att de inte finns några kompatibilitetsproblem med JR/Spektrum utrustning.

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

[^]Som sagt av en känd Mariestadsbo, \"Det är bara Att köpa sig ur krisen\"

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


Kent

Gillar inte de gröna MPX kontakterna. Det är mycket lätt att göra kalllödningar här. Anslutningarna blir väldigt styva och kan lätt fördärvas vid anslutning/isärtagning.

Funderar på att gå över till typ runda Ampfhenol kontakter med riktig dragavlastning och skruvförbindning.

En lödförbindelse kan lätt börja glappa under den skyddande krympslangen.

Bara en fundering, kanske värt att kolla Patrik ifall du har några såna monterade, speciellt till skevroder.

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kolsso12

Beklagar sorgen!

Som Lonsan sa att dålig kontakt till tändstift kan vara en orsak. Jag vet att om man får glappkontakt mellan tändhatten tändstiften på en YS med CDI-system så stör det ut radiokontakten till mottagaren. Detta hände nämligen en F3A pilot i Sverige för 2 år sedan. Han fick dock ner den hel men det var med ren tur. Jag är dock osäker om han hade 35MHz eller 2.4 GHz på den tiden.

/Kristian
 

Aeroparts

#82
Här är ett tips, som går att kolla. Servon som skvätter.
Jag hittade lite om det på FG, Jag hittade inget direkt om 7955 TG
men däremot om DSM2.
\"the lockouts seem to be with the spectrum DSM2\"
technology http://www.youtube.com/watch?v=8cGBoCPZUx4&feature=player_embedded#at=77
Men det är mycket \"tyck\" på den tråden också.
/Lennart

Aerobat

Filmen sa inte så mycket!? Vilka prylar användes och i vilken konfiguration? Och vilken tråd menar du?

quote:
Originally posted by Aeroparts

Här är ett tips, som går att kolla. Servon som skvätter.
Jag hittade lite om det på FG, Jag hittade inget direkt om 7955 TG
men däremot om DSM2.
\"the lockouts seem to be with the spectrum DSM2\"
technology http://www.youtube.com/watch?v=8cGBoCPZUx4&feature=player_embedded#at=77
Men det är mycket \"tyck\" på den tråden också.
/Lennart



//Ulf S
Mvh Ulf

harley007

Ville bara skicka mina kondoleanser, R.I.P. H9. Supertrist verkligen! [V]

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Aeroparts

MEN...lite får ni väl tänka till själva....[:I][:D]
Tråden liksom bara försvann[:D]Sorry.
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=27355&page=81
Handlar igentligen om HD servona, men som vanligt så svävar det ut.

/Lennart

paroos

Det fenomenet är gammalt, hänger ihop med bind etc.
Jag har själv utrett det till vägs ände, inte en chans att det var det.
Dock tacksam för alla tips.
//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Lång tråd, vilket fenomen syftas det på och vad innebär det att det är gammalt? Ej längre aktuellt, problemet löst??
I vilket fall som helst ser jag det som i princip omöjligt att ett störigt servo kan få mottagaren att balla ur
om det går via en DPSI/Power Pox men i vissa fall hängs ju några servo via box och några direkt.
Om ett illa utsatt servo (typ trottle eller choke) hänger direkt på Rx så skulle det nog kunna djävlas
på mer än ett sätt. Jag hade en mini 5 DPSI och original så gick choke och gas direkt men jag ändrade
så att dessa taskigt placerade servo (nära tändsystem och motorns vibrationer) fick gå via box.
Gjorde stor skillnad med 35 MHz, sen bytte jag till 2,4 men behöll setup i övrigt.

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Funktionstest sändare klart.
Fullräckviddsprov, ca: 800m bort inga problem.
Alla funktioner ok.
Flög med AA-Extran 2 rundor inga problem.
Sändaren avskriven tills vidare.
Återstår mottagare och DPSI.

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

yak55sp

Hej

I vilket läge var modellen när den inte gick att styra?
På väg bort? Förbiflygning? rakt emot dig? Högt eller lågt? Långt bort eller nära?
Var i kroppen satt mottagaren? Var satt accarna? Tändsystemet? Tänd accen?

Ulf
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18