Hangar9, Extra 260, 35%

Started by paroos, 2009-09-17, 20:27:24

Previous topic - Next topic

Lonsan

Å andra sidan...

H9 Extra\'n - R.I.P.
Patrick, dax att gå vidare, **** happens...vilket blir ditt nästa feta plan :) ?

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by yak55sp

Hej

I vilket läge var modellen när den inte gick att styra?
På väg bort? Förbiflygning? rakt emot dig? Högt eller lågt? Långt bort eller nära?
Var i kroppen satt mottagaren? Var satt accarna? Tändsystemet? Tänd accen?

Ulf




Planflykt, ca:100m ut, på väg hö till vä, \"på linjen\" (tränade), bashöjd-75m?, problemen började ca: 50m vä om mitten (jag), blev värre ju längre bort jag kom åt vä.
För placering av utrustning, kolla bilderna tidigare i tråden.
Enl. min bedömning satt allting bra placerat.
Tändsystemet på motorboxen som vanligt.
Inte för att det spelar nån roll men mottagaren och tändsystemet satt på 70-80cm avstånd från varandra. Även helt avskillt via Emcotec RCS.
(2,4Ghz är väldigt långt från ett tändsystems RF-Noice)

Ang värme så hittade jag ett test som Spektrum gjort med en AR9000 mottagare. Likvärdig den som satt i haveri-modellen. Den fungerade perfekt upp till +152c, sedan smälte höljet...[:D]

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#92
quote:
Originally posted by Lonsan

Å andra sidan...

H9 Extra\'n - R.I.P.
Patrick, dax att gå vidare, **** happens...vilket blir ditt nästa feta plan :) ?

no more gassers 4 me???



Har redan gått vidare...[8D]
Nästa feta plan? Det tar vi lite längre fram...[;)]

Dock måste man ju utreda allt man kan. Måste ju veta att alla komponenter fungerar och om jag vågar använda dem igen. Allt är ju sprillans nytt! Nu återstår som sagt att testa mottagaren med Uffes data-logger. Skall även skicka ner DPSIn till Emcotec för koll.

Om allting verkar funka ok, får jag undersöka omgivningarna runt fältet efter ev. störkällor. Jag har ju alltid fram till mitt haveri varit \"störnings-skeptiker\". Alltid sett detta som den minst troliga orsaken till strul o haverier med modeller. Pilot-error och tekniska komponent problem är det jag brukar tillskriva sådana incidenter.
Men nu har vi haft 3 oförklarliga haverier och ytterliggare två piloter som rapporterat störningar på kort tid. Samtliga modeller med top-of the line utrustning och duktiga piloter.
För många indicier på en gång tycker jag och någonting som bör följas upp...

Våra stora modeller utgör en mycket stor risk. Speciellt vid okontrollerbara haverier. Vi måste sluta acceptera \"oförklarliga\" händelser och anstränga oss för att gå till botten med incidenterna.
Ju fler stora tunga modeller det blir ju närmre en allvarlig olycka kommer vi. Ju mer vi utreder ju mer lär vi oss och kan öka säkerheten och minska riskerna. Vi måste tänka på detta hela tiden, allihop som ett gemensamt ansvar.
Idag kombinerar vi olika komponenter från olika tillverkare hej vilt. En stor IMAC maskin består allt som oftast idag av komponenter från 3-4 tillverkare och då räknar jag bara elektronik. Det finns oändliga kombinationer och varken vi eller tillverkarna har koll på vilka effekter eller fel som kan uppstå. Tillverkarna tar väldigt lite ansvar och det är vi brukare som är frivilliga försökskaniner och testare på egen risk under eget ansvar. Glöm aldrig det!


//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Uffe, placeringen:



Image Insert:

85.34 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Man blir lite påverkad av sånt här...
På fullaste allvar drömde jag inatt att jag gjorde roderkoll och så plötsligt slutade roderna röra sig fast jag drog febrilt i spakarna...
Jisses man e skadad sedan innan och nu även svårt traumatiserad![:p][:I][8D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

#95
\"Men nu har vi haft 3 oförklarliga haverier och ytterliggare två piloter som rapporterat störningar på kort tid. Samtliga modeller med top-of the line utrustning och duktiga piloter.
För många indicier på en gång tycker jag och någonting som bör följas upp...\"

Vilket fält flög du på??? och var samliga på 2.4Ghz
/Lennart

Lonsan

Utreda var det ja, men gött att du även är på väg till nästa kärra.
Upprepar vibrationstestuppmaningen. Som jag ser det så är det just vibrationsnivå och exponeringstid som
särskiljer IMAC-plan av idag från övrigt modellflyg.
När det gäller elsystem så skulle jag helst av allt vilja se en lösning där själva mottagaren hade ett eget litet batteri
och där servopulserna sedan via optokopplare/fiber gick över till en \"power box\" som skötte resten.
Tyvärr dras RC-elektronik på installationsnivå med ett antal kompromisser och även direkt olämpliga lösning när
det kommer till kärror av moderna IMAC-mått.
Det mest iögonfallande tycker jag är:

1. UNI-kontakten, underdimensionerad för dagens strömtörstiga servo
2. 3-ledar system till servon (dvs obalanserad signal med gemensam signal och kraft jord)
3. Jordslingor vid använding av powerbox pga 5-8 parallella jord- och power-ledningar Rx till box.
4. Placering av Rx-ackar, väldigt ofta långt fram, dvs nära en potentiell störkälla om minsta glapp.

Positivt att se är i alla fall att grundläggande åtgärder för störningsreduktion är allmänt nyttjat, nämligen
twinnade kablar till servo. Men det är precis lika relevant att twinna batterikablarna.
Nästa steg är att skärma kablar också.

Träffade en el-heli flygare nyss som jobbar med elektronik och radioteknik professionelt.
Han la alla kablar på sin heli i konduktiva slangar (dvs de leder ström men inte lika bra som metall vilket gör att de både skärmar och absorberar störningar)

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

Man blir lite påverkad av sånt här...
På fullaste allvar drömde jag inatt att jag gjorde roderkoll och så plötsligt slutade roderna röra sig fast jag drog febrilt i spakarna...
Jisses man e skadad sedan innan och nu även svårt traumatiserad![:p][:I][8D]



Har haft den typen av drömmar också...[:0]

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Ville bara avsluta med att jag har testat mottagaren med en datalogger. Helt enligt JRs instruktioner för \"advanced range testing\". Inga fel hittades.
Enda som återstår är DPSIn. Dock finner jag det helt otroligt långsökt att den skulle kunna vara felkällan just i detta fallet.

Tja, man kan ju spekulera i yttre störning, men det kommer aldrig att gå att leda det i bevis.

Så...case closed! Ännu ett haveri med \"okänd haveriorsak\" till handlingarna.

Bara att ta nya tag!!

MVH

Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kent

Det har varit en del problem med vingrörets kanal in vingarna på Hangar 9 Extra 260 35%. Det finns en fix för detta.

http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Files/HAN100Extra_260_Wing-Reinforcement.pdf

Jag har en själv en något begagnad Hangar 9 Extra 260 på gång. Man vill ju våga kvickrolla med denna också utan att vingarna faller av.

Om det är någon som vet något om detta kan ju höra av sig.

Eller är det bara Composit modeller som gäller framöver?????



Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Kent, jag vet allt om detta, bara ring![8D]

WOOD IS GOOD!

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS
I nedslaget så knäcktes kroppen, vinröret kröktes (vilket jag trodde var omöjligt!) men vingarna var hela!!!
Efteråt kunde jag fortfarande inte kröka röret mer även om jag tog i max över knäet...
Det är ett maffigt och starkt orginalrör.
DS
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kent

#102
Du menar att jag inte skall bekymra mig för vingarna, eller skall jag köra \"fixen\" för att vara säker.

På Extra 230\'an brast högra vingen (brukar kvickrolla åt vänster) efter att dragit ned farten rejält efter teardroppen.

Limningen av röret i vingen såg inte tillfredsställande ut.

Har nu tappat tre kärror på raken pga materialfel, eller kan det bero på flygstilen [:)]

Varför har man inte längre rör i flygplanen? Blir det för stumt?

En annan sak. Vet inte om jag får in den genom Friggebodsdörren. Öppningen är bara 68 cm bred...Hoppas inte så jag kan hänga upp den i vardagsrummet [:D]

Motorn, tändenhet med tändstiftshattar klarade sig helt OK, kollade tracking med stiften ute - OK. Har bara monterat isär förgasaren och rengjort.

Patrik, du kan väl maila mig ett tel.nr. ifall jag har några funderingar på 260\'an

Adress: kentonorman@hotmail.com




Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

#103
Du skall göra fixen, H9 säger att det troligen bara var några modeller ur en tidig batch som fått dåligt med lim på vissa spryglar intill vingtuben.
Men för att undanröja alla tvivel så gör den.
Sedan kan du kvickrolla och plåga den hur mycket du vill...[}:)][}:)]
Det du ev. gör med den är trot eller ej bara en söndagsutflykt![:D]
I rest my case...

Skulle säga att det beror på kombinationen material-VAL och flygstil...[;)][:D]

0706-174269

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Suck...mer än ett år har gått...läste om tråden nyss då jag kollade efter en bild, still miss You baby!!
R.I.P.[|)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se