Sebart Sukhoi 29S 2,6m 100cc Gul/Svart/Silver

Started by dahlberg, 2009-09-24, 14:58:40

Previous topic - Next topic

paroos

Oj oj oj...skall bli spännande att läsa om vikten...
**** Håkan, en 3W110CS i nosen...kommer bli helt SJUKT!!![}:)][}:)][:p]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

dahlberg

#61
quote:
Originally posted by Lonsan

Tänk på att ha hona och hane parade när du lödar dit kretskorten.
Kortet spärrar kontakstyckenas rörlighet, om de inte är i korrekt läge så kan det bli trögt att sätta
ihop och även finnas risk för dålig eller utebliven kontakt på något/några av stiften med tiden eller direkt.
Det aktuella paret vid lödning ska förbli ett par vid användning också för bästa matchning.

Slutsats:

Korten är en smidig lösning om man förstår och förbygger nackdelen med spärrad rörlighet av kontaktstyckena (polerna)
Man slipper dra i kablarna vi demontering.
Dock, om man ändå skulle råka dragbelasta kablarna så är den sk \"tack-on\" lödningen direkt på en kretskortsbana utan något borrat hål
en ganska dålig mekanisk lösning. Direkt lödning kabel till stift är mycket starkare!
En god idé är att komplettera med rejält med lim + krympslang.

no more gassers 4 me



Bra tänkt Losan, Jag finner det enklare att löda mpx kontakter när man först sätter ihop hona och hane eftersom att stiften då sitter still när man ska lödda, samt att stiften har en tendens att fastna även när man löder en och en, för att inte tala om när man löder tre stift till en kabel.

Så min slutsats blir:

Ha alltid mpx kontakterna ihop satta när man löder dessa.

Så här vart resultatet för mig. (med rejält med lim + krympslang) [^]

Image Insert:

30.64 KB

Jag fick fila ner hörnen lite grann så att hakarna har något att fästa i.

Image Insert:

32.57 KB

//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

dahlberg

quote:
Originally posted by paroos

Oj oj oj...skall bli spännande att läsa om vikten...
**** Håkan, en 3W110CS i nosen...kommer bli helt SJUKT!!![}:)][}:)][:p]



Om man skall lita på SebArt så ska den hamna på 12,9 kg RTF torr, blir nog en bra vikt för 3D,
Funderar lite lätt på att sätta in vikt fästen vid tanken för att få fram vikten lite för IMAC flygning, spesielt för båsiga dagar.


//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

dahlberg

Kant listen visar sig bra att ha i bygglådan, här som skydd så att kabeln inte nöts.



Image Insert:

26.14 KB

//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

dahlberg

#64
Kablage till höjdroderservo med kontaktlåss.

Image Insert:

46.3 KB

//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Lonsan

quote:
Originally posted by dahlberg

quote:
Originally posted by Lonsan

Tänk på att ha hona och hane parade när du lödar dit kretskorten.
Kortet spärrar kontakstyckenas rörlighet, om de inte är i korrekt läge så kan det bli trögt att sätta
ihop och även finnas risk för dålig eller utebliven kontakt på något/några av stiften med tiden eller direkt.
Det aktuella paret vid lödning ska förbli ett par vid användning också för bästa matchning.

Slutsats:

Korten är en smidig lösning om man förstår och förbygger nackdelen med spärrad rörlighet av kontaktstyckena (polerna)
Man slipper dra i kablarna vi demontering.
Dock, om man ändå skulle råka dragbelasta kablarna så är den sk \"tack-on\" lödningen direkt på en kretskortsbana utan något borrat hål
en ganska dålig mekanisk lösning. Direkt lödning kabel till stift är mycket starkare!
En god idé är att komplettera med rejält med lim + krympslang.

no more gassers 4 me



Bra tänkt Losan, Jag finner det enklare att löda mpx kontakter när man först sätter ihop hona och hane eftersom att stiften då sitter still när man ska lödda, samt att stiften har en tendens att fastna även när man löder en och en, för att inte tala om när man löder tre stift till en kabel.

Så min slutsats blir:

Ha alltid mpx kontakterna ihop satta när man löder dessa.

Så här vart resultatet för mig. (med rejält med lim + krympslang) [^]

Image Insert:

30.64 KB

Jag fick fila ner hörnen lite grann så att hakarna har något att fästa i.

Image Insert:

32.57 KB

//Håkan



Riktigt snyggt blidde det må jag säga!

Får nog ta och göra mig några sådana kort vid tillfälle!

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Kalle_Flygare

Blir ju riktigt stiligt det där Håkan! [8D]
 

dahlberg

Det är kul att få paket, idag fick jag spinnern. Blir en del jobb med den. Den skall måls gul samt slipa hål till en tre blads propeller. Någon som har några tips hur man får till hålen?



//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

dahlberg

Har hunnit bygga lite också,  Idag har jag testat kablaget till skevrodren, funka fint. Sen var det bara att montera.



Jag använder krympslang som kontakt lås, men först en droppe 5-56 på kontakten, vet inte om det är nödvändigt men det känns bra med lite korrosionsskydd på kontakter som man kapslar in och förhoppningsvis slipper se på några år.



//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

dahlberg

Till det här bygget har jag skaffat 3mm servoskruv. Original skruvarna har så tunn gänga tycker jag, brukar inte få dem att fästa ordentligt utan lim, men de här nöp fast ordentligt.
Bra också med sexkantsskalle  


Image Insert:

19.36 KB

//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

dahlberg

Jag har faktisk hunnit med lite till, alla roder är centrum upphängda med pingångjärn, så det blir ett uttag för varje pingångjärn, dessa är inte klädda så dom bör målas så att dom tål lite väta. Jag tycket det såg lite tråkigt ut när man såg trät så jag målade med färg och förseglade det med en klarlack, pillit var det men värt det för mig. Alla pingångärn är limmade med PU lim som jag blandar med några droppar vanligt vit lim. Har använt epoxy förut och det har hänt att jag varit tvungen att efter limma med ca.  



//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Aeroparts

SNYGGT!! Håkan.
Helt i min smak, det finns mycket att göra på en ARF, speciellt på träbyggen om man vill att det skall hålla i längden och fungera felfritt. En snygg installation dessutom, gör det ju inte sämre.
Tips till spinnern. Svårt att förklara utan bild, men har du propellern så sätt fast den på bakplattan och krök en mjuktråd t.ex.lödtenn runt propellerbladsroten så att du får formen och markera var propellern är på bakplattan och var bakplattan är på tråden.Ta bort propellern sätt på spinnerkonen och lägg på den krökta tråden, rita av formen såga ur.
KLART.Luddigt[?] skall se om jag kan fixa en bild.
/Lennart

paroos

#72
quote:
Originally posted by Aeroparts

SNYGGT!! Håkan.
Helt i min smak, det finns mycket att göra på en ARF, speciellt på träbyggen om man vill att det skall hålla i längden och fungera felfritt. En snygg installation dessutom, gör det ju inte sämre.
Tips till spinnern. Svårt att förklara utan bild, men har du propellern så sätt fast den på bakplattan och krök en mjuktråd t.ex.lödtenn runt propellerbladsroten så att du får formen och markera var propellern är på bakplattan och var bakplattan är på tråden.Ta bort propellern sätt på spinnerkonen och lägg på den krökta tråden, rita av formen såga ur.
KLART.Luddigt[?] skall se om jag kan fixa en bild.

/Lennart



Bra tips, tack!! Jag skall ha svindyra kolfiberspinners på både Ultimaten och Extran, känns lite dyrt att misslyckas...[xx(]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts


dahlberg

quote:
Originally posted by Aeroparts

Då kör vi den. Håll till godo.
/Lennart
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=808



Tack Lennart, nu vet jag hur jag ska göra! [^]
Ska bara beställa propeller men Ulf svarar ju inte när man ringer och jag vet inte riktigt vilken Engel jag ska ha.[:p]


//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec