Main Menu

Domar kurs

Started by dahlberg, 2009-09-28, 12:37:20

Previous topic - Next topic

dahlberg

Hej alla IMACare

Förmodar att jag inte är den ända som är intresserad av detta!

Vet inte vem som kan anordna detta, men jag skulle vara väldigt glad om vi kunde fixa något. Jag är villig att dra i detta skälv för att få ihop något, med hjälp av kunniga och kontakt täta personer.

Tror även att det skulle vara bra om befintliga domare samlades och kalibrerade sig, har läst en hel del på mini-iac.com sida om olika domar stillar och tips. Det finns en hel del matnyttigt där

Är det någon som har erfarenheter och vill dela med sig? Någon mer som vill hjälpa till att anordna detta? Vet inte vad som krävs för att få till det så det blir bra.

Jag kan ordna följande i Örebro

Lokal att vara i, kan även användas för gemensamma måltider då det finns storkök i anslutning till lokalen. Om vi vill så kan även baren öppnas på kvällen till skälv kostnads pris.

Övernattning i byggnaden för 8pers 20kr per natt. Om det krävs så kan nog fler platser anordnas.

Projektor och stora blädderblock, dator och skrivare.

Finns det utbildning material eller måste detta skapas eller kan vi köra add hock.

Ska man ta in någon utifrån?
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Tommy

Jag är helt klart sugen på och deltaga i en sån kurs.
 

imacse_peter

Hej Håkan och andra...

En domarkurs eller som jag hellre vill kalla det \"domarkonferans\" står högt på dagordningen.
En dag eller helg där vi så många som möjligt träffas och har en öppen diskussion angående regler och bedömning.
Man kommer väldigt långt bara genom att läsa genom reglerna, inte bara en gång utan flera, man hittar lite nytt varje gång!

En sådan här träff bör kanske börja med en grundgenomgång av Aresti-språket och hur det fungerar med K-faktorer, manöverns uppbyggnad osv.
Något som också är bra är att beställa hem Aresti-kataloger för de olika klasserna och botansiera i dom. Finns för alla klasser (ej Basic) och med vilka manövrar som får ingå i de okända programmen mm.

http://www.arestisystem.com/english/store/books.htm

Du frågar efter utbildningsmaterial Håkan. Det som finns är IMAC-reglerna där det mesta står beskrivet, den enklare \"Judging Reference Guide\" - som jag har översatt till svenska (kommer ut snart), \"Aresti made simple\" mm. Allt detta finns på hemsidan under \"Regler\".
Jag har även fått tillgång till det utbildningsmaterial som används vid domarseminarium i USA. Det är förstås också på engelska och i stort sett bara utdrag ut reglerna men mer komprimerat.

Så kan vi hitta en helg nu under hösten så ska vi nog kunna bli lite klokare[;)].
Ännu en helg eller kanske två till våren så tror jag vi har bra förutsättningar för fina bedömningar 2010.

Peter Schmidt
IMAC-Sverige
// Peter Schmidt