Ny leksak EG Aircraft Extra 300 100cc

Started by Emanuel F, 2009-09-30, 19:17:01

Previous topic - Next topic

Emanuel F

quote:
Originally posted by Skymic

Den ser ju grymm ut.
Snygg lanställsinfästning.
se bara till att få ut kylluften från dämpartunneln, kan bli varmt där annars, såg att kardborren till tanken går igen om tunneln-

/Micke
Teampilot Autopartner RC




Hej Micke jag ska nog ta upp hål i klädseln när det blir dags för motorinstallation.

Fick förresten lite hjälp idag av en viss pers , eeh hund[:)]
(IMAC vovven Kira)


Image Insert:

70.37 KB

//Emanuel F

Teampilot Full Kontoll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Emanuel F

Hej på er alla
en liten hälsning från Italien här är det sol vindstilla och 26 grader varmt perfekt flygväder... och suck inga Extror här[:(]
Har fått avreagera mig på små frigolittrainers med kamera här i bergen,ganska spännande att landa faktiskt.



//Emanuel F

Teampilot Full Kontoll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Emanuel F

#17
Idag har det äntligen hänt något på byggbordet igen har mixat radio ,powerbox ,killswitch och så har pappa lödat kablar halva dan[:)]
Hämtade ut 8st power hd 9150 16kg servon ,kabelstrumpa ,emcotec killswitch och två tanklock i fredags
så nu har jag börjat installera dessa också.



Image Insert:

69.6 KB

Många servon[:)]


Image Insert:

90.24 KB

lite elektronik


Image Insert:

113.45 KB


En riktig härva med elektronik

Image Insert:

70.7 KB


Image Insert:

24.31 KB

strömbrytare




Image Insert:

30.04 KB

killswitch




Image Insert:

49.48 KB

åsså har jag monterat servon




Image Insert:

44.19 KB

ännu mer servon




Image Insert:

54.5 KB

hål måste förstoras lite för kablarnas skull


Image Insert:

63.87 KB

nää nu måste jag bygga lite till[;)]

//Emanuel F

Teampilot Full Kontoll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

paroos

#18
Gött mos!!

Har kört med 9150MG på sidan i AA-Extran nu i 50-60 flygningar. Funkar bra hittils, verkar starkt och faktiskt snabbare än specen.
Kommer ju att köra 9150 och 9110 i 50cc Ultimaten.

Blir fin-fint det här Emanuel. Skall också köra ungefär samma setup i H9 35% Extran, Emcotec prylar rakt igenom, också en BIC BMS för att hålla koll på ackarna, fast med Hitec HS7955TG. Är det en Mini 5 Magic (servo matchning) eller vanlig?

Dock vet jag inte om jag skall köra LiPo som du eller NiMh.
Lutar åt NiMh paket, typ http://www.teamorion.com/home, 6 celler, sub-c, 7,2V.
De har bla ett grymt 5100mAh paket. Gillar NiMh bättre...
(Gött att ha 10,2 Ah med sig upp[}:)])

Jaha, har ni bestämt vad det blir för brum-brum ännu[?]

Ser bra ut, fortsätt posta bilder![:p]



Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Hej Emanuel

Det är inte utan att man blir lite byggsugen när man ser dina fina bilder.

Angående batterier så kan jag inte med NiMh, de har så himla hög självurladdning.
Blir problem om man har dålig framföhållning när man ska flyga.
Nej tack LiPo eller NiCd det är riktiga grejer det [:)]

//Mikael

paroos

#20
Nya gen. NiMh celler har ingen självurladdning...?

Micke, du kör alltså LiPo i radion också?


Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Nej tyvärr

Har inte bytt ännu till LiPo i sändaren.
Sitter NiMh ca två år gammalt batteri i den.
Med själurladdning.

//Mikael

Emanuel F

Hej Patrick

Jag har också kört 9150 fast runt om i AA Extran hela säsongen (ca70 flygningar hittils) har funkat bra tycker jag.

Hmm... Servo matchning? hur luskar man ut det? Står inget om det på den iallafall[:I]

Vad ska du med nimh till?
Här håller jag med Mikael. Ser faktiskt inga fördelar med nimh tyngre, större, dyrare men framförallt så måste man ju ladda hela tiden, men jag kan ju ha fel[:o)]

Brum brumen lutar åt DLE 111, men den som lever får se[:)]

Det har också hänt lite mer på byggbordet, inga större saker men alltid något.

Image Insert:

48.48 KB
Sidroderservon är monterade.

Image Insert:

23.12 KB
Tanklockshål.

Image Insert:

31.49 KB
Färdigskruvade tanklock.

//Emanuel F

Teampilot Full Kontoll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

yak55sp

Hej Emanuel

Servo matchning??
Heter boxen DPSI Mini RV 5 MAGIC så är det Servo matchning på 2x skev och sid kanalen.


Image Insert:

89.54 KB

Fabrikspilot för KRILL Model Aircraft 2010. Med YAK 55 M 3 Meter


//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Emanuel F

quote:
Originally posted by yak55sp

Hej Emanuel

Servo matchning??
Heter boxen DPSI Mini RV 5 MAGIC så är det Servo matchning på 2x skev och sid kanalen.


Image Insert:

89.54 KB

Fabrikspilot för KRILL Model Aircraft 2010. Med YAK 55 M 3 Meter






Hej ja man blir tydligen klokare för var dag som går[:I]



Image Insert:

32.15 KB

//Emanuel F

Teampilot Full Kontoll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

paroos

#25
För din del är det nog bättre med LiPo, antar att du kommer att flyga mycket 3D med kärran? Just 3D flygning där man kör servona snabbt, hårt och länge genererar ju ett ganska högt stöm-uttag när man använder 8st kraftiga digitalservo. LiPo har 2st teoretiska fördelar mot NiMh: De är lättare och de kan leverera högre ström utan att spänningen skjunker. I övrigt bara faktiska nackdelar som att de är vädligt känsliga. Man måste ha koll på laddningen annars kan det sluta med att de brinner upp. (och de brinner rejält). Likaså är de känsliga för mekanisk påverkan som stötar och slag (brinner). Även en kortslutning kan sätta igång brand ganska lätt. Samma sak om man överbelastar dem. (tar ut för mycket ström för länge). NiMh paket balanserar sig själva, dvs om alla celler är friska får de samma laddning. LiPo paket kan behöva s.k. balanserare för att få samma laddning i alla cellerna.
Därför rek. att man har bra laddare, att man tar ur paketen vid laddning, bra upphängda/dämpade i kärran så att de inte får stryk vid hårda landningar/incidenter.
När det gäller laddning så finns inga praktiska skillnader egentligen.
Vi tar ju med oss massor av ström i dagens kärror och det skall mycket flyga till innan man tömmer dem. De flesta har ju kräm till 7-10 flygningar. Typ mer än man orkar på en dag. LiPo går ju att ladda snabbare om man vill, men det gör nog inte många ändå pga risker och att de då slits fortare. Tror de flesta laddar med 1C och då går det lika fort som att ladda NiMh...
Gällande den teoretiska viktfördelen så är LiPo lätta, men inte så mycket lättare som många tyckts tro. I alla fall inte när det gäller stora paket. Egentligen inget som spelar nån roll i våra stora modeller som har mycket låg vingbelastning som utgångspunkt. Visst, skall man ha en 100cc kärra för ren 3D och vill ha den maxat lätt så kan man tjäna X-antal gram. För IMAC flygning spelar det ingen roll.
Vi använder ju våra paket till att driva servo och mottagare. Inte fartreglage och stora el-motorer. Det är väldigt stor skillnad på detta gällande hur man belastar och sliter på ackarna. Som driv paket belastar man hårt = tar ut mycket ström och i praktiken tömmer (inom säk. marginal) paketen vid varje flygning. Då måste man såklart antingen ha många paket eller ladda hela tiden dvs snabbladda. För vår användning behövs inte det. Som sagt 7-10 flygningar.
Likså orkar inte NiMh med så stora ström uttag, då sjunker spänningen blixtsnabbt till oanvändbara nivåer och man kan tom förstöra cellerna.
Men då snackar vi uttag på många Ampere. De senaste NiMh cellerna finns med stor kapacitet, precis som liPo. Dock är motsvarande LiPo celler alltid dyrare. Likaså har de senaste NiMh (gen 2) ingen självurladdning. Livslängden på NiMh är (i alla fall vad jag kunnat läsa mig till) högre än Lipo.

En intressant och rolig sak är att många som förordar LiPo ändå har NiMh paket till tändsystemet och även i radion...

Så, jag föredrar NiMh för att de är billigare, enklare att hantera, tåligare, mindre farliga och har ett snällare beteende. Dvs de tar slut gradvis och visar det (spänninge sjunker) med god marginal. LiPo ger allt sen tar de slut tvärt.

Som sagt, tror LiPo blir bra till din flygstil. Dessutom har du bra grejor (antar bra laddare?), dels BIC BMS som håller koll och dels DPSIn som fördelar uttaget jämnt.

Med en DLE111 blir den en raket!!![}:)][:p]

Installationen av BIC och DPSI ser snygg ut!

(Tips: kolla gärna ZDZ 80 RV-J som alt. mycket fin motor, påkostad och bra konstruktion, billig, lätt och tokstark! Perfekt 3D motor)

MVH

Patrick


Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Batteridiskussion[}:)][}:)] uj uj[?]

1. Är det sant att paroos tänker lägga typ 800 gr ackar i kärran? (2 x 6 sub-C)?

2. Finns det gen. 2 celler i Sub-C[?], dvs sådana med låg självurladdning, trodde dessa var framtagna bara som \"kamera-NiMh\" i AA / AAA.

3. Varför finns det rädsla [:0]för batterier typ X vs Y, är inte hela grejen med +10 kg tunga kärror med +10 hp motorer och propellerblad som rör sig upp mot ljudhastigheten
betydligt farligare i sig...?

4. Vad menas med att NiMh inte klarar stora strömuttag och kan förstöras??
Riktiga NiMh (drivackar) klarar massor av ström och kan laddas ur till 0V.
LiPo däremot tål inte att tömmas under 3 V. \"Kamera-NiMh\" däremot (högkapacite AA eller AAA)är däremot usla på stora strömmar.

5. LiPo må kunna brinna (det var värre för 2-3 produktgenerationer sedan)om man
har dålig koll. Men då ska man nog syssla med något annat.
Men glöm inte att i ett NiMh-pack behövs 4-6 celler och att det finns risk för
att kopplingen mellan cellerna brister pga vibrationer. Med LiPo behövs bara 2 celler, alltså färre interna kopplingar som kan brista. LiPo cellernas lägre vikt och \'elasticitet\' gör också att påkinningar på dessa kopplingar kan antagas vara mindre.

6. För att ha en aning om hur mycket kapacitet som finns kvar i ett NiMh måste
de belastas. De tar inte alls slut \'gradvis\'. Ett LiPo däremot har en relativt tillförlitligt samband mellan vilospänning och kvarvarande kapacitet (i %).
Ett NiMh-paket kan ha en icke mätbar obalans pga av att de självurladdat. Den
sämsta cellen kan därför plötsligt ta slut och man tappar på ett ögonblick 1.2 V och
snart därefter så vänder cellen till att ha negativ spänning då den laddas baklänges.

För att täcka in alla smakriktningar och göra det fullkomligt omöjligt att välja teknik så sammanfattar jag med att:

* Kostnaden bör vara av mindre betydelse i sammanhanget. Eller???
* Låg vikt borde vara att föredra i allt som flyger.
* Möjlighet att snabbladda är en fördel, då kan man ha lägre kapacitet med sig.
* Rejäl belastbarhet måste vara en fördel.
* Möjlighet att mäta individuella cellers spänning och kapacitet känns bra.
* En lång livslängd känns bra ur säkerhetssynpunkt (men byt gärna ofta, billig försäkring)

Svaret är därmed enkelt, med senaste generationen LiPo med 5C ladding uppfylls allt detta.
Givetvis i kombination med vettig laddare med balancerare och kapacitetsmätning.
Dessutom så håller den nyaste LiPo tekniken för 100-tals cykler även
som drivbatterier (10 C medel-urladdning), något som borde betyda att de håller
riktigt länge som mottagarbatterier.

Som en slutkläm vill jag nämna LiFe batterierna igen. (A123)
De ser ut att vara den gyllene medelvägen. De är inte mycket bättre än NiMh
när det gäller energi per viktenhet, till och med sämre än \"Kamera-NiMh\" men de har
fördelen att de vid 2 celler har en spänning som ligger precis lagom för
direktdrift av de flesta servo, alltså slipper man reglera. De kan laddas enormt
snabbt (10 C) om det skulle behövas, tål 50 C belastning, är mindre känsliga
för överladdning eller för stor urladdning jmf LiPo och dessutom kommer som
runda, hårda celler, om man tycker det är en fördel.

Nu är det kanske någon som minns att jag hade en sådan ack som gick sönder,,,har
forskat i detta och kommit fram till att de måste ha att göra med värme
vid lödningen. Alltså ska man köpa färdiga paket ELLER celler med lödfanor.
De jag använde var utan lödfanor och jag var inte medveten om att de var känsligare
än NiMh och NiCd för hög temperatur vid lödning direkt på polerna.


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Måste skriva lite om servo-matchning också[:D][:D]

Det är en praktisk funktion men som man inte ska bli beroende av...
Så länge man gör en mekaniskt korrekt installation med exakt (använd jiggar osv)
lika lång hävarmar och vinklar så är det inget problem. Givetvis måste
samma sorts servo användas också.
Sista finliret gör man med stötstängerna, så att servona inte motverkar varandra
vid neutralläge och små utslag. Om de bråkar lite med varandra vid fulla utslag har mindre betydelse, där är man inte så länge i taget.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Snygg maskin, Emanuel.
Håller helt med Lonsan, tyvärr är det bara så att byggsats tillverkarna inte bryr sig så mycket, vad jag sett hittils.
Ofta är det samma längd på hornen vid dubbla servon i vingarna, där vingen blir mycket tunnare i spetsen tex. På vår YAK var jag tvungen att korta inner hornen ca 4mm för att det skulle bli bra.
Då har vi ändå möjligheten att programera servona, samt servomatchning eller ställa detta i radion( många kanaler).
Så noggrannhet i geometrin är alltid rätt, och egentligen det enda rätta.(tycker jag). Vad gäller Calle och förmodligen även dig Emanuel är väl att ni använder mer än centrumläget på servona.[;)]
/ Lennart

paroos

#29
Tror att det Pontus försökte få fram (även om han läste mitt inlägg som f-n läser bibeln, förmodligen i sin iver att få pusha LiPo/LiFe som vanligt, och jag orkar inte debattera här) var att han personligen föredrar LiPo och kanske även LiFe och har sina personliga argument för det...[:D]

Jag föredrar som sagt NiMh och har mina personliga argument för det![;)]

Var och en är salig på sin tro! Amen![}:)]


Servomatchning används för att servona skall röra sig exakt lika, dvs få samma signal från mottagaren i samma millisekund. De förutsättningar som Potus beskrivner är givna i sammnhanget och alla andra modelllinkage sammangang också. Dåliga servo och dåligt linkage är svårt att kompensera med elektronik i synk samannhang.

Funktionen kan finnas i dedikerade s.k. matchboxar eller inbyygda i DPSI system. Den motverkar latency (fördröjning) mellan olika kanaler från mottagaren samt håller koll på och kompenserar osynkade rörelser hos de matchade servona. Förenklat kan man säga att det är en intelligent Y-kabel. Ett sevo är master och ett (eller flera) är slavar. Funktionen ser till att slaven alltid rör sig exakt synkat med mastern. Dvs en kanals signal (mastern) styr utan fördröjning.
Ex. om man gör detta med en mix i radion, två synkade servo på två kanaler i mottagaren så kan det bli fördröjning då mixen skall processas först i radion och skickas från radion sedan processas igen i mottagaren och skickas ut på två olika utgångar.
Ju bättre upplösning i grunden (i radio, mottagare) ju bättre exakthet i matchningen. Funktionen i ex. Emcotecs DPSI RV Mini magic 5, jobbar i en upplösning av 3000 steg. (De flesta radios idag har 2048) Man programmerar den genom att lära systemet var mitten och de båda ändlägena skall vara, sedan synkas de båda servona inom detta signalspann, en 3 punkts kurva.
Så användningen syftar till att man skall få ut max kraft ur två (eller fler) servo som är menade att jobba på samma roderyta. Dvs de skall aldrig \"stångas\" i osynk och lägga kraft på det.
Att ha det inbyggt o en o samma DPSI box är riktigt bra.
(Nu finns det tom boxar med DPSI, matchning och mottagare i samma lådda...utvecklingen går framåt!)




Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se