Ny leksak EG Aircraft Extra 300 100cc

Started by Emanuel F, 2009-09-30, 19:17:01

Previous topic - Next topic

paroos

Jag och även på pontus vägnar ber om ursäkt för att vi kapade denna tråd som spårade ur från ämnet...[:p]
(Det var ju inte nån NiMh vs LiPo tråd, finns 100 tals såna på alla forum för de som vill fortsätta tjabba)

Åter till byggandet av den Feta EG-Extran!![}:)][:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Hej,

Angående servomatchning.
Jag är ju en relativ novis på området, men mina erfarenheter är att om man inte är exceptionellt noggrann vid den mekaniska installationen kommer inte 3 punkts kurva att räcka om man vill exakta utslag även vid mindre (IMAC) utslag. Eftersom utväxlingen på servoarmar och horn ofta är väldigt stor kan t o m variationer i helt nya servon göra skillnad. På de två modeller jag flygit under året har jag haft svårt att få utslagen exakt lika i center och på IMAC, medel och 3D. Sedan mitten av säsongen flyger jag med JR/Spektrum DSM2 som har 7 punkts balancering och signalmatchning/synk på alla servon som programmeras ihop i sändaren. Där finns de inställningsmöjligheter jag (tror att jag) behöver. Jag är för att hålla det enkelt och har lite svårt att se behovet av de avancerade DPSI boxarna och vad de skulle tillföra i mitt fall.  


Sen kan man ju alltid fråga sig hur noga det är, om det verkligen gör någon skillnad när man flyger. Knappast när jag flyger iaf. Men det lär ju inte göra något sämre. \"många bäckar små...\"



//Ulf S
Mvh Ulf

Lonsan

Det du beskriver Ulf verkar vara ett sätt att noga match servon men kräver 1 kanal per servo. Om man bara har 7 kanaler så räcker det inte för en 100 cc kärra och 9 är på gränsen (choke, killswitch, rök) Intressant att veta hade varit individuella linjäritetsavvikeleser mellan servo, här tror jag man kan hitta rejäla skillnader mellan både fabrikat och modeller. Digitala servo har ju en liten processor i sig och skulle med lätthet kunna kalibreras inom 0.1 % (dvs inom dödband/glapp) men det tror jag inte många gör, om ens någon. En pot i sig är sällan bättre än 1%.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Ja, tyvärr har PC helt rätt, många kanaler blir det. På en \"normal\" 100cc går det åt 9 kanaler (minst). På en större med 4 höjdservon behöver du i princip 11-12. Så visst, kanalåtgången är ju en anledning för DPSI.


//Ulf S
Mvh Ulf

Aeroparts

Skall inte förstöra din byggtråd Emanuel.
För att säga något bra om Weatronic, så var den helt outstanding vad gäller servo matchning etc, 16 punkter på varja kanal.
Där ligger de andra lååångt efter.
Gör allt så bra mekaniskt som möjligt, fixa resten med elektroniken, om det behövs.
/ Lennart

Emanuel F

quote:
Originally posted by Lonsan

Det du beskriver Ulf verkar vara ett sätt att noga match servon men kräver 1 kanal per servo. Om man bara har 7 kanaler så räcker det inte för en 100 cc kärra och 9 är på gränsen (choke, killswitch, rök)

no more gassers 4 me



Hmm jag har ju bara 7 kanaler?? funkar bra här iallafall.
använder dock inte choke och rök[;)]

//Emanuel F

Teampilot Full Kontoll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Lonsan

[:I]Hej, jag städar gärna bort mina inlägg om så önskas, liknar ju mer en batteri-vendetta...
men mååste bara upplysa Lennart om att Weatronic inte var/är såå långt före jmf min oldtimer radio MPX MC4000. Den har nämligen 13-punktskurva på samtliga 12 kanaler. Tyvärr är tillverkningen nerlagd sedan ett par år. Jag har för mig att den kom ut på marknaden redan förra årtusendet. Tyvärr är det ofta lika ödesdigert att vara först som sist med nya grepp. Multiplex uppfann även PCM men övergav det igen efter ett tag till förmån för smarta PPM mottagare med pulsanalys och korrigering etc. Med 2.4 GHz är dock allt detta historia snart då denna nya teknik har så enormt mycket större bandbredd.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Clarence

Måste lugna Emanuel lite ang servomatchning: Jag har samma Emcotec i min maskin och använder inte någon servomatchning alls på mina JR servon. Ta skevrodret som exempel med 2 servon per vinge: Naturligtvis är roderhornen tjyssta som skrivits om tidigare så att man har rätt förutsättningar geometriskt, även vinklarna på servo-oken ska vara lika. De två servona i en vinge går på en kanal, och får därmed hela tiden samma signal. Även om nu servona inte rör sig 100% synkat så försvinner lite av problemet genom att skevrodret vrider sig lite och tar upp skillnaden. När du satt ihop grejorna kan du lyssna på servona om de stretar och kämpar emot varandra. Mina 2 servon \"skriker\" en aning i ändlägena. Har flugit med detta i flera år utan problem... (Har även 2 servon på sidrodret som är mekaniskt förbundna utan något flex och även det funkar fint).


Lycka till med bygget!
 

paroos

#38
Emanuel: 7 kanaler räcker utan problem till en 100cc kärra med DPSI box...kommer att bli fin-fint! Även 7 kanaler utan box och med Y-kablar funkar! (Y kabel till varje skevkanal x 2 servo och sidkanalen x 2 servo.) Höjdroderna kräver varsinn.
Daniel Rohdin har den coolaste \"minimalistiska\" (enkla) setup jag sett i en 100cc kärra. Han har tom ström matningen till servona dragna förbi mottagaren. Inga boxar o inget lull lull. Bara ackar, vanliga kontakter, ackevarnare och en mottagare. Funkar hur bra som helst...[8D]
Din setup är alltså av det lyxigare slaget![}:)][:p]

PS.
Om du skall köra med DLE111, så se till att få tag i en ur allra senaste tillverkningen. De förbättras hela tiden och är nu riktigt fina. Så här skrev en av de mest kända motor Guruna på FlyingGiants för en vecka sedan (be pappa hjälpa dej med engelskan):
The latest DLE 111 shipment shows some notable improvements in the engine. One is the reed stops which are
effectively angled to match the induction path. Low induced turbulance before meeting the crank well.

The crankcase is either polished or performed with some of the best machine work I\'ve ever seen.
Lower case tolerances are nice and tight, increasing bottom end pump pressures.

The big end of the rods have much less end play on the crank journals without the use of thrust washers.
Quite tight actually but still maintaining adequate side free play for unrestricted motion.
That keeps rod alignment extremely good and lowers vibration induced by side to side end play.

The bottom end bearings are of good quality. The wrist pin needles are of improved quality. Still not the best but adequate.
Bearings should easily last a couple of hundred hours or more.

The needle bearings are a better end to end fit on the wrist pin than those of some major makers.
Combined with the low end play at the bottom end and you have minimal rod side play.

The wrist pin boss in the piston is significantly larger than many others out there, providing greater wrist pin and bearing
support at the piston. In other words, a strong top end.

There\'s room for some performance increases at the ports. Cleaning up the edges with a stone could bring some nice performance gains.

Same old Emas carb, which is really the only weak link in the chain. A good carb that would be a lt better if they did away with the
sealant on the welch fitting. Aside from dry diaphragms, it\'s the one place that will continue to give the uninitiated and unknowing a few fits.

The crank counterweights could still use some attention to the way they are ground for balancing. They are rough enough to generate
a little curiousity about the weight accuracy.

Overall people will be getting a lot more than their money\'s worth. IMO it\'s better in performance design than the competition by quite a bit.

The head castings appear a bit cleaner that the ones in my earlier production run.







Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

He he. Lonsan Jag var också med på den tiden.[;)]
Tyvärr så hade inte MC4000 automatiska synkroniseringen som Weatroniken har, om jag inte misstar mig, det var ju förra årtusendet, men den funktionen har ju inte de andra powerboxarna heller, kräver dock starka roderytor.

Vi kör faktiskt med MPX M-PCM, det nya MPX PCM systemet, OK något sent.
Men varför stoppar du inte in en 2.4 modul i din MC4000??.

Säger igen, fixa till allt så bra mekaniskt....Det är därför som Clarence inte har några större problem, CARF har sett till att ha bl.a. rätt längd  på sina skevroderhorn.
/ Lennart

Emanuel F

Dags för byggtråd igen[:)]

Fick tag på fyra väldigt mjuka vibrationsdämpare idag,
och så har pappa lödat fler kablar till skevroderservon mm.
samt monterat powerboxen (med servomatchning...)



Image Insert:

54.26 KB



Image Insert:

42.12 KB
De verkar vara väldigt mjuka



Image Insert:

80.19 KB
Multiplex-pill till skevrodren



Image Insert:

69.47 KB
Ääntligen är powerboxen monterad[:o)]


To be continued...

//Emanuel F

Teampilot Full Kontoll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

paroos

SNYGGT!!
Ser mycket proffsigt ut![^]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

loop

Vart skall du ha vibrations däparna?

//Johan
www.salarfk.se
//Johan

Emanuel F

quote:
Originally posted by loop

Vart skall du ha vibrations däparna?

//Johan
www.salarfk.se



Till powerboxplattan.

//Emanuel F

Teampilot Full Kontoll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Lonsan

Hmm, powerboxen ser ut att få de bra men de där lödningarna
på MPX-kontakten ser inte så snygga ut...eller[:I]??
De lär ju få känna på en del odämpade vibrationer...


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår