Nu e det dags: O.S. GT55 bensinare!

Started by paroos, 2009-10-03, 21:32:53

Previous topic - Next topic

Lager

Förgasarens placering...vad tror ni om den? Ser ju ut som en förstorad metanolare och det är ju ingen annan (?) tillverkare som slänger på förknasaren där fram på en bensinare.

Eftersom jag nu har en yster MT-57 så är det främst vibrationerna jag vill minska på...effekten verkar vara tillräcklig från alla nyarare 55-60cc. Jag har inte tänkt skaffa större rova dock.

/Lager
 

Lager

#16
quote:
Originally posted by Henrik

Hej
OS GT33 till tex EF extra 78 tummare är intressant med! Här en video på AJ Slick med GT33

http://www.youtube.com/watch?v=R8YA0bwLaBw



/Henrik Karlsson







33:an verkar ju gå som en klocka....om det nu är bra i dessa sammanhang?
 

Hakan G

Tjena Lager!
Jodå MVVS motorer under 50cc har förgasaren frontmonterad.
Du slipper reedventiler då. Suger i sig soppan som vilken metanolare som helst med hjälp av vevaxelns insugsport.
Reedventiler slits, det gör inte en vevaxelporten den är konstant.
mvh
Håkan G
 

Lager

quote:
Originally posted by Hakan G

Tjena Lager!
Jodå MVVS motorer under 50cc har förgasaren frontmonterad.
Du slipper reedventiler då. Suger i sig soppan som vilken metanolare som helst med hjälp av vevaxelns insugsport.
Reedventiler slits, det gör inte en vevaxelporten den är konstant.
mvh
Håkan G


Låter bra Håkan. Läste dock något på FG om att avsaknden av reedventiler gör den svårstartad och kollar man på tuben så är det ofta elstarter som används. Finns undantag som tyder på motsatsen dock.
Är det så att motorer generellt blir mer svårstartade om de saknar reedventiler? Man vill ju inte släpa med sig en enorm startmotor. I såfall är det ju bättre att sätta den motorn i flygplanet, så som Lonsan mfl gör :-)
 

Hakan G

Tror att ZDZ-rävarna kan uttala sig hur svårstartat det är med samma princip, fast dom sätter sin förgasare bakmonterat.
Deras system kallas Rotary Valve.
Saxat från ZDZ.se
\"Fuel intake of this engine is managed by rotary valve which contrary to the usual reed valve system allows much more precise controll over the timing and same time brings much longer lifetime without need to change reed valves.\"

mvh
Håkan G
 

Lonsan

Det måste finnas något som är bättre med reed valve också, annars hade den lösningen inte funnits.
Förutom att de ev är billigare.
Kan det vara så att en tryckstyrd portning anpassar sig själv till rådande förhållande bättre?
Borde alltså ge en motor som går effektivare över ett större moment och varvtalsområde.
Kanske viktigare i rullande fordon, en prop är ju en ganska förutsägbar last.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Par A

#21
Hej
Är väl ingen \"ZDZ räv\" men har en 60 cc samt en 100cc.
Tekniken med att få dom att starta lätt är att jag chokar dom mer än tex 3W eller DA. Detta gör jag utan att tändning är på och börjar med 10-15 varv, med choke. På med tändning och av med choke, slår 5-10 ggr. Har den inte startat då så chokar jag 5-10 varv med tändning av.

Detta gör jag oftast bara inför första flygningen. Sedan brukar den gå igång ibland utan choke ibland behöver den 5 varv choke.

Det viktiga är att lära känna sin motor och veta vad den behöver för att må bra..[8D]

Jag upplever inte att ZDZ är en svårstartad motor du måste bara veta hur du ska göra.

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Mikael_Ingemarson

Hej

Jag ville bara säga att Pär har helt rätt där.
Man kan i princip inte sura ner en ZDZ, det är viktigt att choka mycket.
Det finns även en del som använder 5-5-1 metoden med framgång.
Full gas ingen tändning full choke 5 slag
Full gas ingen tändning ingen choke 5 slag
Tomgång tändning på 1 slag så brukar den starta.

För att hoppa tillbaks till OS motorn så har jag också uppmärksammat att man gått ifrån frontförgasaren och istället satsat på bakmonterad förgasare på 33an

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Lager

#23
quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Hej

Jag ville bara säga att Pär har helt rätt där.
Man kan i princip inte sura ner en ZDZ, det är viktigt att choka mycket.
Det finns även en del som använder 5-5-1 metoden med framgång.
Full gas ingen tändning full choke 5 slag
Full gas ingen tändning ingen choke 5 slag
Tomgång tändning på 1 slag så brukar den starta.

För att hoppa tillbaks till OS motorn så har jag också uppmärksammat att man gått ifrån frontförgasaren och istället satsat på bakmonterad förgasare på 33an

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer


Med rätt teknik ska man nog kunna starta en OS också antar jag. Att man bakmonterat förgasaren på 33:an har jag inte lagt märke till tidigare. Reedventiler har den också.
Tur att man inte ska handla motor just nu...beslutångesten hade blivit för stor[xx(] OS55, DA60, 3W55 (många olika modeller), ZDZ60, MVVS58 (som ju verkar vara något i hästväg)....nåväl den diskussionen hör hemma i annan tråd.
/Lager