Servo utvärdering, måste man satsa på high-end?

Started by paroos, 2009-10-04, 15:10:43

Previous topic - Next topic

paroos

Alla jag handlar av är min personliga leverantör...[:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Bergstrom

Hejsan alla servodiggare

Jag blir så jä..... trött på alla tillverare av prylar till vår hobby.
De skall svänga sig med alla möjliga häftiga ord för att få oss att tro att de är bra prylar.

Vad det gäller dreven i våra servo som ibland kallas för TITAN drev. Är en stor lögn. Skulle någon servo tillverkare göra drev i det som får kallas för titan så skulle en servo kosta minst 50.000 kr.
Metallen som våra dreven är gjorda av innehåller antagligen en liten mängd av grundämnet titan så därför kallar tillverkarna de för titan drev.

Jag jobbar med provutrustning för krockprovning på Volvo i Göteborg och det flesta prylarna där är i titan av olika \"Grade\" som det kallas. Jag både svarvar, fräser och borrar i dessa material ganska så ofta. Om man har en titaniumlgering att göra med så är alla bearbetning svår.

Och jag har mycket svårt att tro att det finns budget eller \"noname\" servo som håller samma klass som JR eller Futaba och vissa av Hitec:s bättre serie.
Servons kvalitet måste ligga i nivå med den modell de skall sitta i. Och det gäller ju all övrig utrustning i modellen.
Det är ju faktiskt så att en kedja aldrig blir starkare än den svagaste länken.

Tack för ordet
Jonas

paroos

Tack för det Jonas, precis sån här info som skall fram.

Jag har också grunnat på detta med s.k. \"Titan drev\" och \"titan stötstänger\". Precis som du skriver så är ju titan fruktansvärt dyrt.
Att det vi köper skulle vara tillverkat av nån bättre grade tror jag inte. Antar att det är stål/alu legering där man blandar i en liten mängd titan för att dels kunna marknadsföra som en titanprodukt och dels för att faktiskt få en något bättre hållfasthet.
Eftersom våra prylar antagligen anses som hobby/leksaks produkter i kontrollorgan, myndigheter etc ögon så finns ju inga kontrollmekanismer på plats. Dvs hur mycket titan måste servodreven inehålla för att få marknadsföras som en titan produkt.
Detta vet ju såklart tillverkarna och är inte sena att utnyttja detta.

Det är ju likadant med de s.k. \"karbonit\" dreven...vad f-n är karbonit?? Låter som hämtat ur en serietidning och ämnet som kan döda superhjälten![:D] Visst nån superduper plast/komposit blandning, men vad innehåller den?

Okej jag kan köpa detta faktum med \"titan\" drev, men man får ju inte heller reda på vilka av dreven som är \"titan\" eller ej. Är det hela lådan, eller bara nåt enstaka drev?



Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Bergstrom

Patrick

Gör som köp JR så blir ni inte besvikna!!!!

Jonas

Speedbird

Jag handlar mina JR servon från http://www.cyberheli.com i Hong Kong...

bra priser när dollarn är låg och snabba leveranser [8D]

/Perra
 

Lonsan

Hej på er, förstår mycket väl frustrationen över allt \"mumbo-jumbo\" runt material och teknik i vår bransch. För ett par år sedan var jag djupt involverad in Volvo Ocean Race och framtagningen av vissa delar till Ericsson båten (2005). Mycket intressant, det är som modellflyg på hög nivå med massor av exklusiva material och metoder. Allt är bara ca 1000 ggr större...(ca 12 ton väger en sådan båt). Kostar också ca 70 miljoner att få fram...så kilopriset är inte så olika ;).

Jag mötte massor av garvade seglare och diverse experter, både \"hands-on\" folk och tunga teoretiker, vetenskapsmän och forskare i såväl aerodynamik, hållfasthet, kompositteknik osv.

Det var precis likadant där, användarna (seglare) och generalister gick igång på alla cylindrar på alla \"coola\" material som titan (Grade 6), 7075-T6 (starkaste kommersiella alu-legeringen), \"Super Duplex\" Stainless Steel, osv.

Eftersom utveckling och bygge av en VO70 båt går i ett rasande tempo så blir det tyvärr en del fel på vägen, redan efter några 100 sjömil började båtarna gå i bitar. (2005 var premiär år för VO70 klassen, därav mycket missöde då många regler om konstruktionen var nya och oprövade).

Bland annat så brast hydraulcylindrarna som var gjorda i....titan!!
De hade kostat ca några 100 000 i material och 300 000 per st att bearbeta fram hos Boeing. Varför de brast?
1. Rysk titan köpt som stång Ø300x1800 mm. En så grov stång har svårligen full styrka rakt igenom.
2. Galen konstruktion/geometri. Titan är mycket känsligt för spänningskoncentrationer (vid små radier), det blir sprött vid lokala överlaster och sen spricker det efterhand vid upprepade belastningar.

Vidare, båtarna byggdes helt och hållet i kolfiber sandwich, ca 7 mm massiv kolfiber utåt och 5 mm inåt och mellan en 50 mm kärna av \"Nomex\" dvs bikakeformat (honeycomb) aramidpapper. Otroligt starkt och otroligt styvt...därmed sprött. Föregående tävlingsbåtar var däremot byggda i 100% aramid (Kevlar). Ett nästan lika starkt material men till skillnad från kolfiber, betydligt segare (som ni säkert hört så används det i både pansar och skottsäkra västar).

Men vad jag egentligen ville ha sagt, det är inte lätt att se igenom allt \"mumbo-jumbo\" men det blir inte bättre av inlägg som påstår att titan har en oändlig kostnad. Jag köpte t ex in 2 kg med insexskruvar stycktillverkade efter ritning till en kostnad av ca 10 000:- så att ett servo med äkta titanlegering i dreven skulle kosta 50 000:- är en grov felbedömning.

Antagandet att om man blandar in en liten del titan i en stål- eller alu-legering är också befängd, en slatt titan är inget som med automatik gör en legering bättre. Visserligen innehåller de flesta alulegeringar mellan 0,05 till 0,2% titan men en hel del annat smått och gott också, unikt för t ex 7075-T6 som är det starkaste alu:t är en inblandning på 6% av super materialet zink (!)...så inom metallurgins område är inte 1+1 =2 ;)

Ang. \"karbonit\", jag hade också gärna sett en spec på detta men då det finns över 50 000 olika plaster listade så vet jag inte om det hade sagt så mycket. Min gissning är att det är något i stil med polykarbonat, även känt som \"Makrolon\" eller \"Lexan\". En stark och seg plast som används till okrossbara fönster och även är skottsäkert i tillräcklig dimension.

Tack för ordet!

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

mds

det var intressant med lite info.[:)]

mvh mathias
mvh mathias

Bergstrom

#52
Hejsan igen

Ursäkta att det är lite offtopic!!!!

Måste bara få svara på Pontus inlägg.
Jag har aldrig påstått att titan har en oändlig kostnad. Men vad jag däremot vet är att få titan av hög grade bearbetat är dyrt. Framförallt när det är komplexa små detaljer.

Ok 50.000 för ett servo med titandrev kanske är att ta i, men om tillverkarna hade använt bättre och mer svårarbetade material så hade de varit betydligt dyrare än de är idag.

Skruvar man dock isär ett servo för 1500 kr så blir i allafall jag ganska så besviken på hur det är uppbyggt och kvaliten på prylarna där i.
Om det nu är en corless motor i så går det att hitta samma motor för under 25 kr och poten för ca 5 kr hos vissa Asiatiska elektronik leverantörer.

Lite kuriosa ang dyra metaller:
Våra krockdockor på mitt jobb består av en massa olika material av väldigt hög kvalitet. Många delar är i titan. Och en sådan kostar idag allt från 1.000.000 upp till 5.000.000 beroende på hur mycket våld den skall klara och vad den skall användas till.
Och vi har ca:50 st olika idag.

Mvh
Jonas


Aeroparts

Materialkostnaden är nog inte direkt avgörande för priset.
Utvecklings kostnaden tar nog den största delen (den som de slipper som kopierar). Och sen kommer ju priset på märket som i dag är nog en stor del också i och med att många köper från tillverkare och sätter sitt namn på. De flesta finns ju under andra namn ex,Futaba och Hitech, och vad de heter igentligen lär man väl aldrig få veta.
Och man lär nog alltid betala för mycket hur man än gör.

/ Lennart

Lonsan

Sorry Bergström och paroos, missade markör för ironi (vilken smiley är det?) när jag skrev \"oändlig\", tyckte att 50 lock för 10 gr kugghjul närmade sig detta något abstrakta värde.

Fattar att dina crash-test-dummies är dyra, snacka om specialprodukt med massor av kunskap, de hade nog kostat fläsk oavsett materialval,
knappast en löpande band produkt ;)

Sen ska man inte underskatta hur man kan effektivisera tillverkning och processer. Eftersom jag jobbar på SKF (du vet, vi som grundade Volvo en gång i tiden [:D])så vet jag hur många (eller få) sekunder det tar att tillverka ett bra lager. Även om det inte är titan så är det inte helt enkelt att skära och slipa i ett material som efter härdning är ca 4 ggr starkare och hårdare än titan. Processerna går mot att mer bearbetning sker i redan härdat gods, det spar tid och ger jämnare kvalitet och mindre spill när väl metoderna och verktygen är optimerade.

Därför anser jag att det mycket väl kan vara äkta höghållfast titanlegering i kugghjulen i TG-servon. De lär hålla bättre än vissa ståldrev(*) och om de har lägre densitet än stål (lätt att kolla med Arkimedes princip) men mer än aluminium så finns det inte så mycket att välja på där emellan.  

* Ståldrev är potentiellt betydligt starkare än titan då stål
är ett samlingsbegrepp på järnbaserade legeringar med hållfasthet
från ca 200 MPa (konstruktionsstål)upp till 5000-6000 MPa (verktygstål).

Sist men inte minst, precisionen i växellådorna betyder mycket!
En illa byggd växel med mycket glapp och/eller dålig uppriktning mellan axlarna kommer snabbt att slitas till mer glapp.
Det är nog detta faktum som gör att plastlådor ändå funkar så bra som de gör då plastens elasticitet och låga friktion tillåter större fel utan
att det kärvar eller glappar. Något som förundrar mig är att servo i 20 kg klassen och uppåt nästan uteslutande fortfarande har själva lådan (höljet) gjort i plast.
Det borde inte ge den precision och styvhet som krävs för att en metallväxel ska fungera optimalt.



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Nya värsting servo från HobbyKing, de har släppt en serie High Voltage (HV) servo med titandrev, coreless motor, XL kullager etc.
Vet inte vem som tillverkar men de säljs under HobbyKings eget brand Turnigy. Måste säga att det se väldigt intressant ut! Jag har i alla fall inte sett några digitalservo för 3S paket innan = 12V.
Det maffigaste servot i serien HV-300, har en hållkraft på 38,4kg vid 12V!
Det mest intressanta för oss med IMAC kärror är nog HV-767, som funkar både på 6V och 7,4V. Det ger 25 resp 31kg hållkraft. Kostar 60$ = 445kr i dagens kurs.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9981&Product_Name=Turnigy_HV-300_Digital_HV-3S_Servo_38.40kg/_.130sec_/_79g

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9983&Product_Name=Turnigy_HV-767_Digital_HV-2S_Servo_31kg/_.118sec_/_78g

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9982&Product_Name=Turnigy_HV-380_Digital_HV-3S_Servo_10.40kg/_.030sec_/_79g

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9985&Product_Name=Turnigy_HV-787_Digital_HV-2S_Servo_8.44kg/_.033sec_/_67g

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

\'som funkar för både 6 V och 7.4 V\'   hur vet du egentligen att de funkar överhuvtaget :D ?
Skämt åsido, tycker fortfarande 7955 TG vinner överlägset i pris/prestand, track record jmf.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

\"7955 TG vinner överlägset i pris/prestand, track record jmf\"

Hur resonerar DU här???

Specarna på Turnigy servona är ju lätt i nivå eller över specarna på Hitecs dito...

Vi vet ingenting om dessa Turnigy servon ÄN professorn!
De kan vara kioskvältare, eller skit (eller nåt mellanting).

Lär sälja så det dröjer nog inte länge förrens de första rapporterna dyker upp.

Det jag tycker är intressant är att i början av denna tråd (4/10-09) så skrev jag att:
1. High end servona har features som inget budget alternativ har (ännu).
Nu har detta \"ännu\" redan hänt, bara dryga 4 månader senare och både Power-HD och Turnigy har nu HV servon med titan lådor och coreless motorer ute på marknaden.

Utvecklingen borta i Kina går med ljusets hastighet...
Inom 2 till max 3år är kartan omritad tror jag. Då är JR, Futaba, Hitec m.fl. bara billiga, bra servo i floran. Då är Kineserna ikapp och säkert i vissa fall förbi. Priserna har rasat och Futaba och JR kan bara ta hälften (om ens det) av vad de tar betalt idag.

Fascinerande...bra eller dåligt...får var o en själv bedöma.

//patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#58
PS.

En helt o hållet ovetenskaplig koll ger att redan nu använder fler o fler \"Kines\" \"budget\" ja kalla det vad ni vill servon, fler o fler uptäcker att långt ifrån allt e skit, fler o fler vågar förlita sig på och stoppar dem i allt dyrare o större kärror.

Inom IMAC har ju Power HD slagit igenom och bevisat att de duger. (Även Hyperion för den delen)
Fantini körde PowerHD rakt igenom och vann Basic cupen. Har nu satt samma servo i 2,6m Extran.
Jag har PowerHD överallt i nya Ultimaten. Körde det på sidrodret i 50cc Extran förra säsongen. (Hyperion övriga roder)
Ingemarsson satte PowerHD i 50cc \"lill bubbelhuven\" (om jag minns rätt)
Håkan kör PowerHD i nya 2,6m Sebart Sukhoien.
Roddan körde Hyperion rakt av i 100cc Cappen och 50cc cappen.
Finns säkert fler exempel.
Som sagt,utvecklingen gå snabbt!
Jag personligen älskar det. Kineserna kommer att tvinga \"märkes\" tillverkarna att till slut ta ut vad skiten är värd, dvs MYCKET mindre än idag. Alternativt sakta dö ut.
(fundera på hur mycket det kostar att tillverka ex. ett HS-7955TG? o glöm inte, ALLA är made in...lägg till att det utbildas lika många ingenjörer i Kina varje år som det bor i en av sveriges större städer, (i Indien är det 100000/år) och att det inte precis är \"Rocket science\" att utveckla ett bra servo)

DS.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Hej Patrik

Jag satte faktiskt märkesservo JR på den enligt RPM viktigaste kanalen.

GASEN [:D][:D]

//Mikael