SÄKERHETSTRÅDEN!!!

Started by paroos, 2009-11-14, 17:42:23

Previous topic - Next topic

paroos

Såg att man startat en mycket bra tråd om säkerhet på FlyingGiants.
Tänker göra det samma här.

Inom IMAC hanterar vi stora modeller och stora motorer.
Rätt hanterat, det roligaste som finns med byxorna på.
Fel hanterat, kan det bli mycket farligt...

Vad som händer om en 2,5-3m modell havererar utom kontroll, bland folk, bland bilar, bland husvagnar etc vill man inte ens tänka på.
Inte heller vilka skador som en stor propeller kan åstadkomma när en 50-200cc motor biter ifrån.

Denna tråden handlar om allt det vi måste tänka på INNAN vi startar våra stora motorer och INNAN vi flyger våra stora modeller.
Så att vi till varje pris undviker olyckor och tråkigheter.
Så att vi kan känna oss trygga och bara njuta av vår galet roliga IMAC flygning.

Jag uppmanar ALLA att bidra med sina tips, tankar och erfarenheter kring allt vad säkerhet innebär. Dels själva utrustningen i sig, dels hur vi bör/skall hantera den på ett säkert sätt.
Erfarenheter kring incidenter, missöden och haverier, varför det hände, vad kan vi lära av dem så att det inte händer igen?

Syftet är att:
- vi skall förbättra säkerheten inom IMAC.
- Vi skall ge oss själva en spark i baken (påminnelse) så att vi aldrig glömmer och slarvar.
- Hjälpa alla nya som funderar på eller precis skaffat stor bensinkärra kring vad man bör se upp med/tänka på.

Säkerhet är ett pågående arbete utan slut. Vi måste ständigt ha koll på varandra, påminna oss själva och våra kompisar. Alla slarvar då och då. Alla gör fel och misstag.

Lite exempel att funder över och bidra med:

- Vad brukar jag slarva med och vad kan man göra för att inte göra det?
- Vilka missöden, tillbud, haverier har jag varit med om, varför hände det?
- Hur tillämpar jag säkerhet? (Mental/skriven checklista? etc)
- Vad har jag sett som jag tycker verkar lite farligt ute på ex. tävlingar, meetings, hemma på fältet som vi borde skärpa till?
- Vilka betéenden är säkra, vilka är riskfyllda?
M.m. m.m.

Ser fram emot era inlägg!

MVH

Patrick





Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Benny

#1
Hej !

Tycker att detta är ett mycket bra förslag.
Mitt 1:a tips är att samtliga modellflygfält inför \"start-stolpar\".
Detta är väldigt enkelt 2st kraftiga stolpar klädda med isolering för rör nerslagna i marken med ca 800mm cc.
Stolparna stöder mot vingframkant vid start motor.
Starter är skyddad
Motor & övrig säkerhetskontroll utför här

Alla starter av motorer över 20 kubik måste utföras i denna \"startbox\"
För övrigt tror jag det finns mycket att lära från fullskala säkerhet.


Benny


Benny

Skymic

#2
Kanon Patrick, det här behöver vi.


Jag har flera förslag.

1.
säkerhetskontroll av alla tävlingsmodeller, kan utföras av erfarna byggare/flygare, där man kan få tips på säkra installationer.

Kanske kan man gå ännu längre och göra som danskarna och ha någon som godkänner  bygget innan den får flyga, jag tror att de har den regeln för flygplan över 7 kg,vettigt tycker jag.

2.
Flyg ALDRIG mot publik,person eller depå,sjävklart!?

3.
Jag gör en KF kontroll före flygning innan VARJE flygning,
känner på propeller, motor,roder,samtliga linkar.
tar man modellen i sporren och lyfter den så är det lätt att besikta ovnan och undersida.
gör man detta till en vana så kan man förebygga haveri.
Ha en vattig Checklista ni kan genomföra innan flygning.


4.
se till att ha balanserade propellrar så minska risken för vibrationer och därmed förebyggs att saker och ting lossnar.


5.
Kör aldrig motorn i eller in mot depån, utan på avsedd plats.
vid två stolpar enligt Bennys förslag.


6.
Gå igenom hela modellen med jämna mellanrum

7.
byt slang och klunk i tanken med jämna mellanrum.


Hoppas vi kan samman ställa detta på något sätt.
kom igen gubbar, lämna in förslag.[:)]






/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


Lonsan

Hej, ljud är vibrationer som i sin tur är en säkerhetsrisk
för all utrustning och struktur.
Går motorn bra så vibrerar det mindre och låter mindre.

Fram för:

* 3-bladiga proppar (eliminerar gyralmomentsvariationer)
* Större stigning (lägre varvtal, inget ripp)
* fler cylindrar (mindre vibrationer)
* riktiga dämpare ALLTID

Dvs, åtgärd vid källan.

Sen är det ju bra om man sätter fast all utrustning på ett bra sätt också...


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Skenade iväg lite...men jo...riktiga dämpare är
också bra för säkerheten för om man hör \"kärran\"
i stället för avgasljudet så kan t ex roderfladder
eller andra skrammelljud lättare avslöjas och åtgärdas.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#5
Hmmm trodde det skulle bli fler inlägg och livlig debatt!?

Tänkte för egen del börja med att ta upp två fall med en gemensam nämnare...FOKUS och KOMMUNIKATION!
När vi hanterar våra stora motorer gäller det att vara skärpt och Fokuserad på det man gör. Annars kan det gå illa.
Det är så lätt att man står o tittar på när andra flyger, eller pratar, eller annat och därmed tappar sitt eget fokus och skärpa på det man håller på med.
Om det man håller på med är att starta en bensinare, då kan det bli farligt.

Fall nr1. IMAC tävling, Sverige, 2009.
Piloten skall starta sin modell. Han och läsaren/medhjälparen går ut i readyboxen. Väl där börjar piloten förberedelser innan motorstart. Läsaren tappar fokus och tittar på kärran som flyger före. Piloten är så fokuserad på att nu skall hans motor igång att han glömmer kommunicera med sin hjälpare. Han vet att han är på tur och att vi vill ha ruljans på flygandet. Detta faktum får ALDRIG leda till stress för piloterna i startup fasen. Denna pilot var dessutom grön i sammanhanget och blev tyvärr lite stressad och tappade fokus på situationen vilket föranledde att han trodde att hjälparen var med samt glömde som sagt att kontrollera detta genom att kommunicera med denna.
Piloten slår på radio, kärra, tändning och börjar slå på proppen. Hjälparen står fortfarande och tittar på flygningen.
Resultat, ingen håller i kärran. Motorn startar. Modellen kör framåt. Propellern träffar piloten på låret med så stor kraft att den bryts.
Det hela slutade lyckligt. Piloten fick en rejäl lårkaka i läropeng.
MEN! Det kunde gått mycket mycket värre. Nu var det tack o lov en 26cc motor och träsnurra. Vill inte ens tänka på om det hade varit en 100-150cc motor med kolfiberskalpell...

Denna olycka hade undvikits om pilot och läsare hade haft antingen mer rutin, eller kommit överens om startproceduren dvs kommunicerat med varandra före och under startproceduren. Att båda tappade fokus var ytterliggare en bidragande faktor.


Fall nr2. IMAC tävling, Sverige, 2009.
En grön pilot skall starta sin kärra, han står på tur att flyga.
Piloten slutar dock inte titta på kärran som flyger före.
Även under förberedelserna sneglar piloten på kärran i luften.
Detta leder till att piloten helt tappar fokus vilket i sin tur förenleder att han inte heller kommunicerar med någon.
Dvs han ber inte om hjälp. Ingen håller alltså i hans modell.
I samma ögonblick som piloten skall börja slå på propellern, upptäcks situationen av mer rutinerade piloter. De påkallar hans uppmärksamhet för att bryta startandet, en av dem påpekar vad som höll på att hända och hjälper sedan till att hålla kärran.

Hur det hade slutat om inte de mer erfarna piloterna varit fokuserade/uppmärksamma på vad som hände och kommunicerat med piloten vilket avstyrde olycka slapp vi få reda på...
Återigen en 26cc kärra, men kunde varit större!


Fundera lite över dessa exempel. Vad kan vi lära oss av detta?


Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Benny

#6
quote:
Originally posted by Lonsan

Hej, ljud är vibrationer som i sin tur är en säkerhetsrisk
för all utrustning och struktur.
Går motorn bra så vibrerar det mindre och låter mindre.

Fram för:

* 3-bladiga proppar (eliminerar gyralmomentsvariationer)
* Större stigning (lägre varvtal, inget ripp)
* fler cylindrar (mindre vibrationer)
* riktiga dämpare ALLTID

Dvs, åtgärd vid källan.

Sen är det ju bra om man sätter fast all utrustning på ett bra sätt också...

Hej !
Då jag RC flygit i 40 år har man råkat ut för en del tillbud.
Brott av ett propellerblad exempelvis.

Vid 2 bladig propeller exproderar  vanligtvis modellen av den uppkommna obalansen, men med treblad blir obalansen inte lika stor, vilket räddade min 2,4 meters Extra från 1993.

Benny

no more gassers 4 me



Benny
Benny

Aeroparts

Det finns vissa fördelar att piloten är fokuserad på vad han skall göra och har händer och fingrar i behåll, och möjligen är barlast i stabben, men helst ett par stolpar istället framför vingarna. Så sköter \"ground crew\" resten som kan vara fokuserad på den uppgiften.
Det fungerar för oss.
// Icke tidigare nämd 26cc.
Tur att det inte blev värre.

Larsson

FOKUS och KOMMUNIKATION!
En sån här i pilotrutan på tävling så att läsaren kan uppmärksamma
omgivningen om problem uppstått med flygplanet.






Rpm
Rpm

beachen

Hej på er alla,Vi hade en sån tuta på EM i norge, dom som blev utsatta för en sådan höll på att skita ner sig,därimot kan man ju ha en säkerhetschef på flithline, vad tror i om de.mvh.Michael Strand.
 

Kent

På tal om säkerhet, måste berätta vad som hände mig idag.

Kom just hem från akuten...........

På lunchen idag skulle jag testa en DL50 som jag har monterat i en
CMP Corsair (spännvidd 192 cm, köpt av en klubbmedlem).

Normalt sätter jag alltid på vingen när jag testar motorer i ett flygplan.

Jag hade emellertid ett Robart tryckluftställ (90 degree rotation) som det fattades en nippel till. Var rädd att det skulle fällas
in under startförsöken.
Tyckte därför att det var OK att sätta kroppen i ett sk \"stand\"

Vad hände?

Jo, motorn startade OK men kroppen började sakta vrida sig i stället.
Ovan vid detta skulle jag försöka hålla fast kroppen (stabben var förankrad i en stolpe) med den vänstra handen. När jag försökte
\"gå runt\" med handen och stoppa rotationen \"råkade\" jag köra in handen inom proppellerdiametern.

Trodde jag hade en 20\"are, men det var en 21\"are [:D] med sammanlagt 10 stygn som resultat [:(][:(].

Kärran ser nu i alla fall fräck ut med blodstänk på cockpit, fena och stabbe. Det höjer bara värdet på en Warbird sa Styrbjörn, min klubbkompis.

Vad har jag lärt (igen och igen)?

Det är länge sen jag råkat ut för något liknande (1976 i Uppsala), men jag kan konstatera att liknande olyckor ofta sker när man inte följd sin normala procedur.


I detta fallet skulle jag naturligvis ha gjort motortesten med vingarna på. Jag kunde låst ställen mekanisk (lathet).

Summa sumarum:

Följ alltid ett inövat mönster vid startförsöken, ifall avbrott,
börja om från början i checklistan (kolla hur golfare gör när de blir störda i sina puttningsförberedelser.


Aj min tumme Kent

Extra 230\'an är på gång

You only need two fingers on the left hand
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Inte mycket respons på denna tråden tyvärr. Trodde att vi skulle få en livlig debatt med många inlägg. Att diskutera säkerhet verkar inte så intressant, vilket oroar mig lite.

Dock vävs iofs ämnet in i andra trådar, ex. byggtrådarna. Vad jag sett hitills av de senaste byggena så ser det bra ut ur säkerhetssynpunkt.
Kom dock att tänka på en sak, vilken stor tilltro vi sätter till DPSI/Powerboxar. Dubbla ackar, dubbla mottagare, dubbla/trippla servo per yta men bara en box...en single point of failure (SPOF).

Någon som vet hur DPSI/Powerboxar är uppbyggda generellt, dvs hur pass redundant är boxen? Klarar den ex. ett delvis haveri där säg halva funktionaliteten försvinner = hälften av servona tappar signal/spänning. Eller är de verkligen en SPOF?
En annan intressant sak är ju hur pass den inbyggda diagnostiken/funktionskontrollen är, speciellt då vid systemstart. Här kan man ju tänka sig att systemet känner av att någonting är fel och meddelar sig. Därigenom förhindrar vidare användning och haveri.
Händer det i luften är det ju ganska kört, såvida inte boxen i sig är redunadant. Frågan är bara hur pass utvecklat är denna självkontroll?
Likaså hjälper det ju inte om en komponent är farligt nära haveri eller en lödning som precis håller i kontrollögonblicket. Då får man ändå ok på att allt funkar.

Men men, när jag ser en setup som Ulf Svarténs (Nya Yak55an) känner jag att där går nog gränsen för vad som kan anses rimligt för en stor modell. Ulf använder bara komponenter av högsta kvalité och har redundans på allt som går. Säkrare än så kan vi nog inte begära att vi skall bygga.
Titta gärna på Ulfs setup som ett mycket gott exempel. Glöm aldrig att snyggt installerat oftast också betyder säkert installerat. Dvs alla komponenter säkert/dämpat installerade/upphängda, alla kablar skyddade och säkrade, bra kvalité på plywood alt. kolfiber till montering, kraftiga servo-ok, stötstänger etc etc. Ulf är dessutom en av dem i Sverige med längst erfarenhet av att bygga stora aerobatic modeller. Han vet m.a.o. vad som kommer att funka/hålla eller inte.

Jag vill även passa på att uppmana alla att göra allt i er makt för att få en så tyst modell som möjligt. Förra året började vi på allvar att använda Sound Score. From i år skall vi tillämpa sound score väldigt strikt. Alla modeller som väsnas för mycket kommer att få nollor i protokollet och om inget åtgärdas till kommande runda får man alltså inte flyga mer.
Se till att använda kvalité cannisters med 3-4 kammare alt. pipor och gärna 3 bladiga snurror typ Engel super silence i kolfiber. Ner i diametern och upp i stigning. Minst 12 gärna 14 stigning. Dämpa insugsljud om möjligt, likaså resonans och vibrationer. Börja redan tidigt att träna på att flyga så \"throttle-smart\" som möjligt, dvs minimera fullgas flygningen.

Se det som en utmaning, se det som att ni bidrar till att säkra IMACs framtid och långsiktiga överlevnad. Vi fick klagomål på buller på flera tävlingar förra säsongen, det skall vi göra allt för att motverka i år. Annars gräver vi vår egen grav, det kan ni lita på!. Medicinen heter som sagt sound score.
Glöm allt vad avgas-samlar pottor heter, stora proppar med 8 ibland 10 stigning etc, det kommer förmodligen inte att duga.
Drar mig ett lysande exempel till minnes från 2009. Robert Ekmans 2,2m QQ Yak med DA50. Den modellen satte en ny standard i 50cc klassen gällande ljud, fantastiskt tyst! Förmodligen den enda bensinmodellen som fick uteslutande 10or på sound score. Bra jobbat Robert!

Vi i \"IMAC-ledningen\" dvs undertecknad, Mr Schmidt, Scander och RPM Tim har enats om att föregå med gott exempel. Vi kommer att göra allt vi kan för att våra tävlingsmodeller 2010 skall bli så tysta som möjligt. (RPM snackar t.o.m. om 4 bladig snurra! då fattar ni att det är allvar...)

Om ni älskar IMAC och vill att vi skall fortsätta ha sjukt kul i framtiden så BYGG SÅ TYSTA MODELLER NI KAN!!!

Tack!

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

OK!

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

OK!

no more gassers 4 me



[:D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Eklund

Jag lyfter upp en gamal tråd igen som har blivigt lite aktuell i och med att Ulf\'s Yak fick störningar. Om jag förstår det rätt så hadde Ulf gjort allt med dubbla mottagare, Powerbox osv. Finns det ytterligare saker man kan göra idag?

Själv har jag en Hitec radio och från fabrik rekomenderar dom att man INTE kör med dubbla mottagare på deras grejer då mottagarna (telemtrin?) verkar störa ut varandra så att man får sämre räckvidd. Detta har stört mig en del och jag hade nog inte köpt den radion om jag vetat detta, men det var innan det var aktuellt med IMAC och stora plan. Om nu Ulf hade två mottagare så hjälpte det inte i detta fallet men är det något som man bör sattsa på? Själv tycker jag att det låter så.

Finns det ännu bättre säkerhet idag på radiosidan än vad som fanns för ett par år sedan? Hur ser ett optimalt system ut?

Detta är ett intressant ämne och kan vara lite vägledning på vad man skall sattsa på i framtiden. Det är ju både säkerhet mot skador på människor och material, men också plånboken om man kan undvika olyckor.