Tankar om tankar

Started by Aeroparts, 2010-01-21, 12:16:21

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Här finns en liten film som visar,vad som händer i tanken under flygning.
Sen kan man fundera lite på när och hur man möjligen skulle kunna få störningar vid olika flygfall samt setuper.
Problem att länka till filmen så länken går till sidan i FG forumet.
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=38890&page=10
/Lennart

paroos

Neoprenslang till klunken som håller sig mjuk o fin samt en bra filtklunk så kan man sova gott o flyga tryggt![8D]
(Filtklunken är som en liten \"reservdunk\" de ögonblick soppan e väck)

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.
Just på IMAC tävling är det ganska safe, tankar man fullt så har man ju massor kvar efter 2 sekvenser. Även intermediate piloterna som flyger \"länge\" bör ha en rejäl skvätt kvar.
Så på tävling skall ju inte soppatorsk eller soppa tillförsel pga låg nivå kunna bli ett problem.
DS.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

#3
Väldigt bra tips, Lennart! Skulle vara intressant att se en film filmad med kamera inne i planet också.

Jag håller på att installera tankar och två saker jag skulle vilja ha lite expertråd om är:
Jag tänker använda PET och det finns ju otaliga former. Är någon speciell att föredra? Midja/inte midja, lång/kort etc.
Mina första tester gjordes med av naturliga skäl med julmust, sen hittade jag några Loranga som var bättre och senast Pommac 1.4l, den är ju dessutom riktigt god[:D]
Åter till allvaret - Sen undrar jag också om slangen alltid ska vara så styv att klunken inte kan böja sig tillbaka? Och ska man använda vanlig gul slang även inne i tanken?

//Ulf S
Image Insert:

25.78 KB

www.krill-model.com
Mvh Ulf

Tommy

Neoprenslang i tanken och så kan man väl dela den och sätta en rörbit. Då kan den inte vika sig dubbel.

Så visar dom i manualerna till 3w:s tankar, eller om det var manualen till Carf-extran. Nån var det iaf.
 

imacse_peter

Manualen till 3W visar en sådan här installation (svart neoprenslang inne i tanken):


Image Insert:

27.87 KB

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Tygonslang (\"den gula slangen\") blir med tiden styv som XXXXXen på en ungtjur och lämpar sig därför inte som klunkslang. Uffe kolla på bilden och följ 3Ws råd så blir det bra...[:D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Finns en Tysk firma som har goa gjejer om man skall bygga PET flaske tankar. Hittar inte länken men nån annan som vet vilka jag menar kan väl posta den? Ulf S använder dessa prylar om jag inte minns fel?
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Hittar inte Julmusten Uffe, eller Pommac, men Cola är gångbart![:D]

Image Insert:

82.49 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Hej, det var tydligen intressant även i Sverige.
ULF.S hela den tråden där filmen ligger handlar om PET flaskor mm, personligen skulle jag inte välja att klunken kan ramla fram för den skulle ju kunna fastna där samt att det krävs ganska mjuk slang vilket innebär att det kan bli kinkar på den.3W lösningen tycker jag är smakligast.Enda gången jag tror att det skulle kunna bli någon störning p.g.a t.ex.luft bubblor är Calles lång kniveggs spinnar då soppan kastas fram i tanken samtidigt som gasen är ganska hög vilket innebär att det skulle kunna bli en bit luft i slangen. Nu tror jag om jag kommer ihåg rätt att Walbro förgasaren har en liten kammare som möjligen skulle kunna fungera som flottörhus och fixa detta(det vet nog TIM). Men det hjälper ju inte alltid med bra tank setup de finns ju de som hovrat slut på soppan[:D][:D][:D]
/Lennart

Aeroparts

Ursäkta Paroos.[:I]
Jag hade missat att det redan fanns öh...tankar tidigare.
Men det verkade ju vara intressant ändå. Man kanske skulle kunna på något sätt ha trådar eller sidor som bara behandlar en sak tex motor, dämpare, tankar då skulle man ju kunna få lite av sammanställning det finns ju så mycket bra. Jäklar tankarna... bara for iväg..

imacse_peter

quote:
Originally posted by Aeroparts

Man kanske skulle kunna på något sätt ha trådar eller sidor som bara behandlar en sak tex motor, dämpare, tankar då skulle man ju kunna få lite av sammanställning det finns ju så mycket bra.


Ja, aktiviteten här i forumet har ju ökat allt eftersom så vi kanske borde skapa några fler kategorier?

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Aerobat

Jag skulle aldrig känna mig trygg med en Coca Cola Light i min kärra[:p]

quote:
Originally posted by paroos

Hittar inte Julmusten Uffe, eller Pommac, men Cola är gångbart![:D]

Image Insert:

82.49 KB



//Ulf S
Image Insert:

25.78 KB

www.krill-model.com
Mvh Ulf

Aerobat

#14
quote:
Originally posted by Aeroparts

Hej, det var tydligen intressant även i Sverige.
ULF.S hela den tråden där filmen ligger handlar om PET flaskor mm, personligen skulle jag inte välja att klunken kan ramla fram för den skulle ju kunna fastna där samt att det krävs ganska mjuk slang vilket innebär att det kan bli kinkar på den.3W lösningen tycker jag är smakligast.Enda gången jag tror att det skulle kunna bli någon störning p.g.a t.ex.luft bubblor är Calles lång kniveggs spinnar då soppan kastas fram i tanken samtidigt som gasen är ganska hög vilket innebär att det skulle kunna bli en bit luft i slangen. Nu tror jag om jag kommer ihåg rätt att Walbro förgasaren har en liten kammare som möjligen skulle kunna fungera som flottörhus och fixa detta(det vet nog TIM). Men det hjälper ju inte alltid med bra tank setup de finns ju de som hovrat slut på soppan[:D][:D][:D]
/Lennart



Ja, man vill ju få saker rätt och på bästa sätt från början. Ska läsa hela tråden. Klunken verkar utredd, men flaskans form? Det kanske inte spelar någon större roll.

Walbroförgasaren har två kammare som i viss mån kan utjämna ojämn bränsletillförsel.

//Ulf S
Image Insert:

25.78 KB

www.krill-model.com
Mvh Ulf