HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg

Started by Kent, 2010-01-30, 12:02:41

Previous topic - Next topic

Lonsan

Hmm, tycker de där roderhornen är lite kusliga då man ju böjer på en gängad stång liksom.
(om det nu är en sådan)
Eller är det en slät bit, därav behovet av mutter utanför?
Är det på en slät bit så köper jag det hela som en bra lösning.
Är det på en gänga så verkar det inte så bra i kombination med servona på det sättet,
då vrider man ju gängan fram och åter när servot jobbar. Eller är det en kullink som sitter i gaffeln redan? Om det är så måste gaffeln definitivt låsas mot vridning annars blir det tokigt vid tryckande last. Varför sitter servon som de gör?? Går det inte att ha dem liggande?


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Har ingen aning om vad du skriver om, men denna typ av linkage är mycket tåligt och bra samt glappfritt. Väldigt beprövat och pallar de mesta tro mig:

http://www.youtube.com/watch?v=rtRen9KQmTg
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kent

Som du misstänkte sitter det en kullink i gaffeln som tillåter sidorörelser vid servo utslag.
Risken att gaffeln skall vrida sig vid tryckande kraft är minimal.Stötstången tillåts bara röra sig några grader i sidled, sen är det stopp.

Gaffelhållaren sitter på en lång gängad skruv (M4) genom vingen. Hållaren justeras upp/ned varefter den låses med en mutter på
under och ovansidan
(Låsmutter upptill).

Detta är viktigt då man kan få för sig att gaffelhållaren har ordentliga M4 gängor eller sk

selfthreads. I mitt fall var en del hållare tighta, andra inte och kunde glida på M4 skruven

ganska obehindrat.

Den långa M4 skruven genom vingen bör låsas med epoxy eller liknande så at den inte skall vrider sig.

Vad gäller servomontage. Kärran kom förberedd med denna typ av servofastsättning. Orkade inte modifiera.
Monteringssättet är OK ur service/justeringssynpunkt.

Det uppkommer mer drag/turbulens med detta arrangemang, ganska försumbart tror jag.

Föresten, vadå \"liggande servon\"? Känns bättre med stående [8D]

Tack för dina synpunkter Lonsan

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Tack för redovisningen Kent, ser att du (så klart[:D])tänkt till, åtgärdat och förstår att det finns en viss risk för felandvändning/installation
med denna typ av roderhorn. Sån\'t som att man ska limma gängstången så den inte
vrider sig är ju verkligt viktigt.
Var just ute och flög i den skånska \"friska brisen\" och diskuterade denna typ av roderarmar. Konstarade att det finns negativa erfarenheter och att det kan bli problem om man inte gör rätt. En garvad flygare i vår klubb ansåg dem närmast förkastliga[:0]
Personligen hade jag nog använt denna typ av armar om de var del av en byggsats
förberedd för dem men om jag får välja själv så är det dubbla limmade glasfiberarmar
med kullink mellan som jag finner sundast. Men alla lösningar kräver ett omsorg.
Att limma in armar kan också misslyckas


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Bra film, men jag hann aldrig se linkaget[:p]

quote:
Originally posted by paroos

Har ingen aning om vad du skriver om, men denna typ av linkage är mycket tåligt och bra samt glappfritt. Väldigt beprövat och pallar de mesta tro mig:

http://www.youtube.com/watch?v=rtRen9KQmTg



//Ulf S
Mvh Ulf

Kent

Det satt fast dubbla limmade glasfiberarmar för kullink på Extran 230\'an från fabrik.
De var för korta och veka i min smak. De på sidrodret får sitta kvar.


Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Såg resultatet efter din \"mjuka\" landning Lonsan.

Kollade idag hur min Extra såg ut. Funderar på att förstärka infästningen med ett förband som fördelar krafterna mellan de båda benen.

Det finns ca 2,5 mm plats undertill.På ovansidan betydligt mer.

Vad rekommenderar ni för material?



Image Insert:

82.57 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

#22
quote:
Originally posted by paroos

Har ingen aning om vad du skriver om, men denna typ av linkage är mycket tåligt och bra samt glappfritt. Väldigt beprövat och pallar de mesta tro mig:

http://www.youtube.com/watch?v=rtRen9KQmTg



Aha..såklart låsmutter om de kan glida på skruven!
Mina kommentarer avsåg såklart korrekt montering och fungerande material (och var ett svar till Lonsans kommentar).
Det förutsatt undrar jag om motsvarande dubbel/klämma kullinken/horn av motsvarande storlek verkligen är starkare? På servosidan är det samma arm, stötstången är samma, en stålskruv i M4 borde vara minst lika stark eller starkare än laminat. Skulle vara om gaffel-linken skulle vara svagare än en fastspänd kullink då? Dock är ju linken även här en fastklämd kullink (se bild från min Ultimate)
Image Insert:

65.87 KB

Eller en ledad link med stålpinne och sprint. (DuBro från min \"Kines-Extra\")
Image Insert:

45.35 KB
Image Insert:

51.95 KB

Jag häller lite CA i hålet innan genomföring. Oftast är det en mutterbricka som klämmer nertill på \"ovansidan\" = sidan med linkaget.
Där sätter jag en droppe Loctite. På DuBros är det en kraftig bricka på undersidan och en gängad/konad mutter på ovansidan.
De armar/gafflar oavsett fabrikat (DuBros är kanon) jag använt har suttit stenhårt efter pågängning, alla har varit självgängande.

Eftersom skruven (hornet) är genomgående genom hårdträ, spänd i båda ändar och dessutom limmad och det skall till ett otroligt våld/kraft för att knäcka en M4 (träet går först) så kan jag inte förstå varför detta linkage skulle vara sämre i hållfasthet? Än mindre förkastliga?
Många tillverkare använder dessa till sina ARFs även stora modeller och har gjort så länge. Har aldrig läst eller hört om att det skulle vara några problem, då hade de nog slutat...
Filmen var en illustration kring detta då modellen i fråga har dessa linkage överallt, även på sidrodret.
DuBro som vet ett o annat om saken kallar dessa linkage för \"Heavy Duty\".

MVH

Patrick









//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.
Har dock inget emot dubbell-laminat horn typen heller, också en bra lösning som funkar kanon. Såna har jag på AA-Extran.
Bara man ruggar upp dem i ändarna som skall limmas och inte sparar på epoxyn...
DS.

PPS.
För att knäcka ett linkage oavsett dessa två typer krävs det nog grymt våld och i luften borde det vara omöjligt då rodret alltid rör sig. Gissar att både träet och växellådan i servot dör före linkaget..
Transport eller handhavande olycka kanske kan förstöra det?
DDS.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

quote:
Originally posted by Kent

Såg resultatet efter din \"mjuka\" landning Lonsan.

Kollade idag hur min Extra såg ut. Funderar på att förstärka infästningen med ett förband som fördelar krafterna mellan de båda benen.

Det finns ca 2,5 mm plats undertill.På ovansidan betydligt mer.

Vad rekommenderar ni för material?



Image Insert:

82.57 KB

Barry CO



På undersidan hade jag nog nöjt mig med några lager kolfiberväv + att
fästa spanten med glasremsor mot kroppen (om det inte redan är så)

Ovanpå, som en stor \"bricka\" skulle jag förslå en rejäl plåt,
typ 3-4 mm aluminium eller 2 mm stål om du kan leva med den extra vikten.
Alternativet är såklart kolfiberplatta eller 3 mm plywood med
kolväv på båda sidor. Om du väljer detta, tänk på att lägga fiberna
i 45° så att du får rejäl vridstyrka. Plåt har ju detta \"på köpet\".

För övrigt så ser dina träbitar betydligt robustare ut men
de korta tungorna på landstället ger tuffa belastningar dock.

/Pontus

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Så här blev det. Använde mig av U-balk 15X3 mm Aluminium.
La ingen platta undertill
Det får räcka med detta, nåt måste ju få ge vika vid utelandningar.
Lite extravikt blev det ju, vägde aldrig delarna. Den är snart i samma klass som min 260 Extra...




Image Insert:

83.13 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Skymic

Snyggt Kent! Det lär ju inte gå isönder i första taget

/Micke
Autopartner RC
HAB


//Micke


Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Blev färdig idag, tror jag... Måste ut ur kök/vardagsrum innan påsk.
All elektronik, servon på plats. Kul att använda mini Magikern att matcha skev och höjdroderservon.

Efter matchningen märkte jag att det \"gnisslade\" varje gång jag vände roderriktning.
Servona orkade inte med att repetera nolläget vid ändrad spakriktning. Det kallas stiction på engelska
Det blev ca 10 mm offset varje gång på skeven. Sån var den gamle Extran = ett evigt spakade.

Märkte ju vid montering av kullinkarna att alla gick väldigt trögt. Provade med 5-56,silikonspray och tom tandkräm i ett förök att minska friktionen - ingen skillnad.

Ringde då Casselby. \"Har du en polygrip\" sa han. \"Har en på bordet\" sa jag. \"ta då och klämm försiktigt på plasthöljet runt själva kulan\".
Gjorde som han sa och kunde rodnande se att friktionen minskade.

Tänker man efter så ökar ju diametern på plastringen lite när man klämmer till.

Detta trick visste väl alla utom jag. Tack Daniel.

Här kommer lite bilder i slutfasen av bygget. Det blev mycket funderande hur allt skulle få plats i cockpiten.
DPSI\'n och mottagaren sitter monterad på en kolfiberplatta. Denna i sin tur är skruvad i två \"skidor\" via vib.dämpande bränsleslang.
\"skidorna\" är sen i sin tur skruvad i golvet (islagsmutter). Puuh, nån som förstod?



Image Insert:

80.27 KB


Image Insert:

83.1 KB


Image Insert:

86.86 KB


Image Insert:

80.43 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Tight och snygg installation, det börjar bli svårt att utmärka sig på denna front ;)

Men, vad tusan är det för servon du skickat i som inte ens orkar driva en kulink.....ryyyyys...darrr


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår