HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg

Started by Kent, 2010-01-30, 12:02:41

Previous topic - Next topic

Lonsan

Häpp!

Hittade din servolista:

\"7 st DYMOND DS 9900 BB MG
1 st Hitec HS7950TH Titan\"

Det måste varit riktigt tröga kullinkar må jag säga...och med den typen av placering som denna kärra har
på servo i förhållande till roderaxel så måste ju kulan verkligen jobba i alla möjliga riktningar också.




no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Vad gäller de tröga kullinkarna, all sk \"stiction\" försvann och centreringen blev OK efter att ha \"klämt\" plastringarna med polygripen (man får prova sig fram).
Detta bör alla kolla som har denna typ av kullink.

En kraftig tröghet som måste övervinnas vid varje riktningsändring innebär ett litet område som du inte kan kontrollera med sändarspaken. Spelar ingen roll hur starka servon som används. Rätta mig om jag har fel.


Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Det är nu dax att få fyr på 3W 60 (HEINDEL) spisen i fronten på Extran. Det är en variant som har används i skala F3A i tyskland har jag hört.
En känd pilot Alexander Heindel har varit med att utveckla den.

Har sökt på nätet men inte hittat så mycket info om denna motor som jag tror är rätt ovanlig.

Kan bli i minsta laget när kärran nu kommit upp i modiga 11 kg.
Det följde med en lång pipa, men den kunde jag inte använda. Ger nog mer effekt med den.

Den skall få en chans i IMAC flygandet i alla fall.

Den som känner till något om denna motor kan väl höra av sig.

Lite bilder:


Image Insert:

73.88 KB


Image Insert:

76.75 KB


Image Insert:

86.45 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Du har rätt om stiction, väldigt svårt att kompensera fullt ut med servokraft.
11 kg...lustigt att vikten (9-10 kg) är en del av denna tråds namn :) Hur blev det så?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Bygget är klart och håller just på med att väga in Extran.
Enligt Manualen skall CG ligga 14 - 16 cm från framkanten på vingen.
Med 50 cl soppa (Tanken rymmer 75 cl) hamnar CG mitt i vingröret, dvs på ca 18 cm, Lite långt bak alltså. Totalvikten blir 11 kg.

Är det vanligt att CG hamnar på vingröret på denna typ av Extror?

Hade tänkt åka till Vankiva på söndag för testflygning. Får väl fylla fickorna med bly utifall att det behövs. Som det ser ut lutar det mot att jag senare sätter in 3W 75\'an jag hade i min gamla Extra.

Hittande en passande spinner. Nu väntar jag bara på dekaler från Tanja på TP Victory.




Image Insert:

76.82 KB


Image Insert:

73.38 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Du får väl luta dej lite framåt när du flyger![:D]

Men i fickorna skall du väl ha matjord på premiären?[;)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Hallååe!

2 cm baktung (!), kärran talar ju till dig \"jag vill ha mer motor!!\"
Ber om bly gör bara den som har dödslängtan[xx(]


På min 2,3 m Extra så anges provflygnings TP till 105 mm från framkant (mätt vid vingspets),
105-110 mm för \"pattern\" dvs IMAC och 115 mm för 3D. Ganska snävt.
2 cm bakom...låter o-bra.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Det blir nog bra med detta lyftkraftscentum. Jag är ju ute efter JAS prestanda vad gäller manövrering, det är väl krig som gäller i IMAC?
Jag skickar bara ut styrkommandon med spakarna. Superdatorn i DPSI\'n sköter väl resten? [8D] eller.....[:o)]

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lager

#38
Ja det borde DPSI:n klara av. Synd att min miniextra inte är utrustad med en sådan, så det får vara framtungt och stabilt för min del.
Tänkte på det, om min lilla Extra 260 platsar i IMAC, så kanske ni andra med stora flygplan får tävla i grenen BIG MAC?

Jonny
 

moxxe

Hej Lager.

Du vet vell att det inte är storleken som är avgörande.[:D][:D]

moxxe
 

paroos

Kung Kent, blir det statsbesök på Vankiva söndag?

Jag kommer![}:)][}:)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kent

#41
Om möjligt, ta med dekalerna från Tanja, det är lite \"chicken\" av provflyga utan.
Däremot är en \"Chicken stick\" helt OK för mig numera [8D].

De lovar 25% moln, 4-5 em söndag. Räknar med att vara där runt lunch.


Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lager

#42
Kärran flyger säkert perfekt Kent. Ser fram emot att se den in action över klubbfältet framöver.

Ja du moxxe, det säger frugan också. Hoppas hon pratar om flygplan [;)][:D]
 

Kent

Det blev lite av en antiklimax för mig på Vankiva i söndags.
Trodde ju att jag skulle kunna väga av Extran på fältet.

Det berodde på för lite dekaler, fick dom idag, så nu skall Extran upp så fort som möjligt.


Image Insert:

74.41 KB


Image Insert:

68.16 KB


Image Insert:

83.43 KB
Dom här dekalerna är bäst[8D]


Image Insert:

79.09 KB
Här är min efterträdare, mitt barnbarn Vincent Kent Lemon, 3 mån.


Image Insert:

86.54 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

180 gr??
Räcker det, jag får det till att det skulle behövas i alla fall minst det dubbla.
Eller spinner är fylld också?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår