HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg

Started by Kent, 2010-01-30, 12:02:41

Previous topic - Next topic

Kent

Du har rätt, Blyremsorna ovanpå huven låg bara där som \"prydnad\". De är nu fastklistrade innanför (hoppas de sitter fast) + 2 till. Satt på en aluminium spinner samt en 3 bladig Biela prop. Tyngdpunkten med halv tank kom då inom rekommenderat.

Gillar naturligtvis inte detta med att höja totalvikten, men skall i alla fall provflyga den med denna setup. Byter troligtvis motor senare, orkar inte börja med detta nu.

Borde inte tyngdpunkten ligga i centrum på vingröret, där centrum för tryckkrafterna rimligtvis borde ligga. Vingens form har (pilform) väl inverkan på tyngdpunken. Detta kan du säker utveckla Lonsan.



Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Givetvis är det att föredra att TP (eller mer korrekt lyftkraftcentrum i de fall man har en bärande stabbe) sammanfaller med centrum på balk/rör.
Det som händer om balken är väldigt långt bort från lyftcentrum är att det vid stora belastningar uppstår
ett vridmoment på vingen. Om balken är långt fram är det inte så farligt, då vrider bakkanten upp vid hög belastning
och anfallsvinkeln minskar, dvs vingen lastas av. Omvänt gäller med balk för långt bak, då kan i stället vingens vinkel
öka med belastning, vilket kan leda till otäcka effekter.
För våra IMAC plan ser jag dock detta som helt försumbart, vi har feta och vridstyva vingar och ganska låga belastningar.


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Hörde ryktas om en äkta \"Crazy\" premiär idag!?!?!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kent

#48
Tyngdpunkten hit eller dit, nu var det dags att testflyga.
Träffade Tim med sin Katana på Vankiva i eftermiddags.

Flygningen med Extran blev odramatisk. Provade lite loopar och annat, allt kändes fint. Blev bara en flygning för mig.

Tim flög desto mer med sin Katana som är mäktig i luften.

Tack Tim för din support.



Lite trött propp?

Image Insert:

84.58 KB


Image Insert:

87.15 KB
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Härligt! Grattis o lycka till!
(Man ser ju på bilden att den e klart större än Katanan[;)])
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lager

Grattis Kent!
Ja den ser väldigt stor ut, kan det vara de stora hjulen som gör det?[:D][;)]
/Jonny
 

Skymic

#51
Grattis Kent,
den Blev ju riktgt grym Extran.
Tim, Katanan ser smäcker ut men den tycks sakna något I nosen.

[8D]

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


Lonsan

Saknas det inte något under glashuven?
Micke, Lennart, är ni kvar i (I) Amerikat??

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

det ser ut som om det saknas  pilot  spinner.
lonsan:Ja, sitter vid Poolen![8D][8D][8D]
Men det blir  ju inget tränat [:(][8D]

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


Kent

Märkte att högra stabbhalvan glappade på Extran, både vågrätt och i tipp-planet.

Mätte stabbröret, diametern var mindre åt höger???

Fick tips av Tim och Daniel Casselby att använda vanlig kontorstejp eller förpackningstape för justering av diametern både på röret och styrpinnen framtill på stabben.

Det fungerade bra, inget glapp längre. Får se om tejpen klarar av vibrationerna efter några flygningar.

Hellst skulle jag vilja byta ut stabbröret (alu) mot ett i kolfiberlaminat (16 mm diam). Har sökt på nätet, inget resultat ännu. Nån som vet hur man får tag i ett sådant rör?

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Jonny

#55
Iof inget rör utan en massiv kolpinne men det blir kanske för tungt.


http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1363_1391&products_id=32705
 


Kent

Kanon, tack for tipset Jonny

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lager

Idag, eller egentligen igår, var det dags för lite flygning i Karlskrona. Kent började med motorkörning efter justering av manifoldern och bilden visar monteringen av motorkåpan innan flygning.

MVH
Jonny


Image Insert:

76.8 KB
 

Kent

Har haft lite problem att starta 3W\'n i min Extra.

I söndags var det fint väder. I stället för att flyga en massa sekvenser (har inte flugit en enda ännu) slog jag nästan armen ur led i startförsöken. Det kanske värsta var att ingen hörde mina snälla kommentarer då jag var ensam på fältet [:(!]

Åkte därför till Tim via RCPRO (köpte ett nytt tändsystem) igår.

Det visade sig att Hallsensorn inte ingick i köpet. Vi försökte använda några av Tims tändenheter men stupade på för långa/korta sensorer, fel polaritet på magneten mm.

Tim fick naturligtvis igång 3W\'n med orginal tändenheten, trimmade låg/hög så att motorn gick som en klocka.

Problemet är att sen få igång den igen. Förstår inte varför, inte kul när man skall tävla.

Skall i alla fall byta ut kontakten mellan Hallsensorn och tändenheten (Tim har tidigare upptäckt problem med denna).

Strömmen till Tändenheten går via en elektronisk Ignition Switch. Hur vet man att den leverar den ström som behövs? Skall testa att mata direkt från batteriet.

Tacksam för råd

Tack för all hjälp Tim.

Image Insert:

83.14 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767