Sprötantenn Ja eller Nej

Started by dahlberg, 2010-02-04, 21:35:33

Previous topic - Next topic

dahlberg

Har tankar på att använda spröt antenn till min Sukhoi, är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig.

Alternativet är att bytta antenn då den redan är kapad, tänkte använda vanlig servo kabel som ersättnings antenn, någon som har testat detta.
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Kalle_Flygare

Tjenare Håkan! Jag körde med en sprötis på Extran! Funkade riktigt bra måste jag säga!
 

Daniel

Finns det \"minispröt\" till 2,4 GHz?
 

paroos

quote:
Originally posted by Daniel

Finns det \"minispröt\" till 2,4 GHz?



Ja, om du kör Futaba![:D][:D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Daniel

 

paroos

Skojade bara...

Om du kör 2,4 oavsett system så behövs inte den långa 35Mhz antennen längre. Mottagarna har en annan sorts antenner.
Om du kör futaba så är det två ganska korta antennspröt ut från mottagaren. De fäster du inne i kroppen.
På alla 2,4Ghz system har man antennerna inne i kroppen. Så oavsett slipper man fundera på var man skall dra den långa antennen bäst utan störningsrisk, eller om/hur man skall använda spröt antenn.
(+ massor av andra fördelar)

MVH

Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Daniel

Min tanke var att sätta ett litet kort snyggt spröt som pekar neråt under kroppen. Det borde gå att stoppa antennen i ett klassiskt plaströr som sitter på radiostyrda bilar.  
 

Lonsan

Så länge antennen inte är avskärmad (skuggad) av ledande material som metall och kolfiber så finns det ingen anledning att
skicka den på äventyr i plaströr utanför kroppen. Bara risk att den blir fysiskt skadad.
Om kroppen är förstärkt med kolfiber just där du har antennen så blir det inte bättre att skicka ut den, då blir den ju skuggad när
den pekar bort från sändaren. Flytta alltihop i stället då.

Anledningen att man förr ofta skickade ut antennen var dels att man bara hade 1 antenn och alltså ville göra den så synlig som möjligt
från alla håll men också mycket för att få distans till diverse störkällor i planet.
I dagens läge finns det inga störkällor i ett RC-plan som kan störa på 2,4 GHz bandet. Marginalen är dessutom enorm!


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Daniel