Programera powerboxen eller servona?

Started by Kalle_Flygare, 2010-03-01, 22:39:33

Previous topic - Next topic

Aerobat

Jag har en HFP-20. Den har alltid funkat bra. Har bara programmerat hs-7955 och hs-5065.

//Ulf S
Mvh Ulf

Daniel

Nu fick jag till det. Jag ställde in det ena servot. Sedan körde jag det till centrum i testmenyn röck ur sladden, kopplade in servo 2 och justerade så det blev lika. Gjorde lika vid ändlägena också och då blev det bra. Tidigare har jag kört servo 1 med sändar och sedan justerat in servo 2 och då blir det fel på ca 3-4 mm. Nu när man ställer servo 1 i läge med proggrammeran och rycker ut kabeln och justerar servo 2 efter servo 1 så uppstår inte ovanstående fel. Kan även nämna att utslaget på sid är 13 cm med programmeran när jag sen kör med sädarn så blir utslaget 9 cm så skalningen är helt klart inte lika!

Stoppade i 2,4 modulen och det blev helt ryckfritt, verkar bra!
 

Aerobat

Bra att du fick ordning på det. Ang utslagen och skalningen; Hur är sändaren inställd? Om du har på 100% så stämmer ju skalningen eftersom när du justerat in servona med programmeraren så får du det utslaget endast när du ställer in sändaren på max utslag (140-150%).

//Ulf S
Mvh Ulf

Daniel

Jaha, jag tänkte tvärtom. Att 100% på servona motsvarar 100% i sändarn!
Tackar!
 

paroos

Daniel, jag har heller aldrig matchat servon i en stor kärra. Uppskattar denna tråd som även svarar på mina frågor!
Det är varken helt enkelt eller uppenbart att få det helt rätt...
Hoppas du börjar få kläm på det nu.
Jag skall på mina nästa vecka.[:p]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Daniel

I 100cc yaken sätter jag två servon till sidarodret, funderar på att bara ha stötstång på ena sidan på servoarmarna emellan dem för då blir det lättare justera in. I 150cc MX2:an blir det 3 servon men man göra på lika sätt. Iof så blir det en powerbox där så man kan justera via den istället.
 

Daniel

Ett tips: Skruva på två kullinkar på en gängstång. När du kan flytta den från ytterhål på den ena sidan till ytterhål på den andra sidan servoarmen och den passar så vet du att de är vinkelräta, när detta är gjort så tar du samma stång och justerar in servona i ändläge, klart!
 

Daniel

Är det någon som lyckats programmera 2 st 7955 servon på samma roder med hitec:s programmerare och sedan använder futaba sändare?

Det verkar helt omöjligt

När jag justerat in mittläget med programmeraren så servoarmen står exakt 90 grader och sedan slår på sändaren och kör via mottagaren så hanmnar servoarmen så snett så det inte går att fån den rakt med hjälp av fullt trim + subtrim på sändarn!

Något är galet!
 

Daniel

Äh , det var jag som förhastade mig! (Hade satt servoarmen i fel splines)