Programera powerboxen eller servona?

Started by Kalle_Flygare, 2010-03-01, 22:39:33

Previous topic - Next topic

Kalle_Flygare

Hej grabbar! Vilket skulle ni rekommendera? Jag har en Emcotec dpsi mini magic 5. Servona jag kommer köra med är Hitec HS7955TG. Vilket är bäst att programera servona eller powerboxen?

Tack på förhand!

/Kalle
 

paroos

#1
Samma grejor, har funderat på samma sak...
Borde bli samma resultat i slutändan.
Fördelen med DPSI boxen torde dock vara att,
1. man behöver ingen separat Hitec programmeringsbox. (om man nu inte redan har en).
2. Har man justerat in via boxen så är det ju busenkelt att fortsätta justera via boxen! Man har ju den alltid med sig på plats så att säga.
Om man måste trixa med linkage eller annat så är ju servona redan inkopplade om man måste justera. Annars måste man koppla ur o in i Hitec låddan etc. Har man bägge servona kopplade via en MPX kontakt blir det riktigt råddigt.

Om det däremot finns tekniska fördelar med Hitec programmeraren, dvs om man kan justera mer granulärt etc. har jag inte forskat i.

//Patrick

PS
Sorry, ovan tankar var alltså innan jag bestämde mig, därav valde jag just Mini magic boxen pga fördelarna...
DS.

PPS
Du har ju redan en så då är väl valet klart? Eller har du även en Hitec programmer?
DDS
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kalle_Flygare

Hej! har ingen programerare för servona tyvärr. Var bara en tanke jag hade. Försöker förstå mig på manualen till powerboxen men går så där! Hehe. Men det löser sig nog :)
 

paroos

Som vanligt gäller, testa, testa, testa tills man kan skiten utan o innan. Annars finns här säkert en drös på forumet som kan ge support!
Bara att slänga ut frågorna...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Tommy

#4
Boxen är hur enkel som helst att programmera. Jag tyckte det verkade lite krångligt när jag läste manualen men efter 5 min trixande så är det en barnlek.
Det är bara och prova sig fram utan linkage.
 

Kalle_Flygare

Tack Tommy! Låter mycket bra! Då behöver jag inte fundera på det!
 

Daniel

Hur gör ni när ni synkar ett hitec servo med ett annat via hitecs programmerare?

Jag får inte till det, kör ni via radion på masterservot och sedan styr in ändlägena på slavservot med programmeran eller har ni något annat knep?
 

Mikael_Ingemarson

Hej

Först ser man till så linkagena är mekaniskt identiska.
Sedan kör man ett servo i taget inkopplat med programmeraren och bestämmer mittläge och båda ändlägena.
När man gör det andra servor får man se till så att det hamnar på samma mittläge och andlägen som det första.
Se till att sändaren är nollad så att du inga subtrimmar eller annat tjafs har med.

//Mikael

Aerobat

Som Micke sa är det viktigt att ha så identiska linkage som möjligt.
Förutsätter att du talar om 2 eller fler servo per roderyta.
Jag gör så här:

1. Se till att kullinken är avskruvad från servoarmen på servo 2.
2. Koppla in och justera in det första servot så att rodret går perfekt.
3. Koppla servo 1 till mottagaren och servo 2 till programmeraren.
4. Se sedan till att vinkeln på armen på det andra servot i mittläget är exakt lika som det första (viktigt!)
5. Justera linkaget så att det passar perfekt och provskruva i kullinken i servoarmen.
6. Lossa kullinken igen (servo 2)
7. Kör spaken till ena ändläget och justera med programmeraren. Prova med att skruva i kullinken och försök få en \"loose fit\".
8. skruva loss igen och gör samma med andra ändläget.
9. Koppla in servo 2 till mottagaren och prova utan att skruva i kullinken för säkerhets skull.
10. skruva fast och du är klar.

Om din setup är mekaniskt ok, ska det inte knorra för mycket när du flyttar rodret.
Det är inte så krångligt som det låter. Jag använder turnbuckles som man kan justera med allt fastskruvat, det förenklar efterjustering. Jag känner så att det verkar ok och inte servona jobbar mot varandra för mycket. Vissa låter servona jobba lite mot varandra för att eliminera glapp.


//Ulf S
Mvh Ulf

paroos

För oinitierade är \"turnbuckles\" = vantskruv, gängad i båda ändar med sexkants del för justering på mitten.
//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

För petiga nördar: (jag t ex)

Ena gängan är högergänga, andra gängan är vänstergänga.
(Annars hände det liksom inget när man skruvar på mitten)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Kalle_Flygare

Jag stog och skruva o skruva och fattade inte varför linken inte gängades på! Hm min kompis skratta åt mig och sa det är ju en höger och en vänstergänga!
 

Daniel

FY FAN vad jävla less jag blir. Nu har jag stått i garaget 2 lördagkvällar i rad och det går inte att få till programmeringen.

Har någon lyckats programmera hitec 5975 servon med hitec mottagare och futaba sändare?

Är det bättre att stoppa i en futaba 2,4 mottagare?

Jag stoppar i programmeran och servo och trycker på: EPA start och justerar in center och båda ändlägena och trycker sedan på end epa.

Är det något mer som ska göras eller sparas eller hur gör ni?
 

Aerobat

Vilken programmerare har du?

//Ulf S
Mvh Ulf

Daniel