SU-26 40% electric

Started by Lonsan, 2010-03-07, 13:43:34

Previous topic - Next topic

Ketil

Som ellers i industrien er nok dette effektiverdi. Man snakker aldrig om annet vdr nominelle verdier.

Uansett om våre regulatorer kjører blokk eller en mere avansert form for modulasjon rater man i effektiverdi. Også ved blokk modulasjon vil jo den virkelige strøm og spenningsform uansett være avhengig av impedansen i motoren.

I sum tror jeg ikke at lavspenningsdirektivet ikke kommer til virkning før man nærmer seg 16 celler eller 67.2V DC som igjen gir nærmere 50V AC. Man kan jo også kjøre 17 celler uten problem for så å redusere utspenning i V AC på regulator ved hjelp av ATV på sender. Regulatorene kjører vel ren u/f karakterestikk.

Dog gjelder jo dette egentlig kun for hvilke kriterier og standarder som utstyret skal bygges etter. Ved bruk, dvs for oss ved kobling gjelder vel i allefall i Norge at over 75V DC eller 50VAC så skal man ha sertifikater. Noen av oss har det også [:D]
 

Lonsan

Tror inte att regulatorerena kör en styrd U/f karakterisitk riktigt på samma sätt som en enkel inverter för asynkronmotor gör.
Om mekanisk belastning ökar (med bibehållet börvärde från sändaren) så kommer U att ligga kvar (eller i alla fall PWM duty cycle)
medan f går ner (motorn är ju synkron) och I går upp.
Att begränsa börvärde (set value) med ATV verkar ingen smart idé, om full throttle ger problem så
har man ingen optimal setup, tycker jag. En \"strypt\" ESC har alltid mer förluster.
Jag såg på mini-iac.com att du \"tuned down\" din setup från 7100 rpm till ca 6500 rpm. Var det med ATV?
Är det inte bättre att ta bort en cell i stället? Eller gå ner 1\" i pitch, nej förresten kan ge prop rip ;-D

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rubin

Gott snack Lonsan! Varför berättar du sånt som alla redan vet? :-)
 

Rubin

Jag undrar om denna sol har fläckar :-) du har ju sån grym koll på elektronik så det är sanslöst. Det är en fröjd att läsa dina inlägg och uträkningar. Imponerande!
 

Ketil

#289
quote:
Originally posted by Lonsan

Tror inte att regulatorerena kör en styrd U/f karakterisitk riktigt på samma sätt som en enkel inverter för asynkronmotor gör.
Om mekanisk belastning ökar (med bibehållet börvärde från sändaren) så kommer U att ligga kvar (eller i alla fall PWM duty cycle)
medan f går ner (motorn är ju synkron) och I går upp.
Att begränsa börvärde (set value) med ATV verkar ingen smart idé, om full throttle ger problem så
har man ingen optimal setup, tycker jag. En \"strypt\" ESC har alltid mer förluster.
Jag såg på mini-iac.com att du \"tuned down\" din setup från 7100 rpm till ca 6500 rpm. Var det med ATV?
Är det inte bättre att ta bort en cell i stället? Eller gå ner 1\" i pitch, nej förresten kan ge prop rip ;-D

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se



Nope. Vi anvender vel uansett neppe full throttle mye. Derfor er nok svitsjetapenes innvirkning ikke veldig forskjellig ved \"strypt\" ESC enn om man flyr normalt og da ved lavere rpm. 1 celles differense er også veldig akademisk med hensyn på tapene. Dessuten synker kW (og ampere) som en sekk ved redusert turtall. Tapene pga aktivt arbeid er tross alt dominerende.

Tror vel neppe at våre regulatorer er veldig avanserte i reguleringen. Liten tro på at vector regulering anvendes.

Jeg stryper ned fordi jeg benytter et enkelt prinsipp om at vekt og fly mønster gir behov for størrelse batteri enheter. Enten benytter man lav spenning og høy mAh eller høy spenning og lavere mAh. Min match er iht std 5000 F3A blokker.

Men yepp. Dette passer kanskje best i egen tråd ja.
 

Lonsan

#290
Lite har hänt, ett ACKFÄSTE i flera vyer bifogas:









3 uppsättningar med hål för +/- 12mm lägesjustering, ger +/- 3 mm på tyngdpunkten,
med andra ord, inte mycket, bara att hoppas att jag räknat rätt inom +/- 3 mm...




Även fått synk på 2 st sidoroderservo, en ganska enkel lösning, korsade linor blir det.



\"25 Nm club\"
<b>MPX Royal Pro 16</b>
<font face=\"Impact\"><font size=\"4\"><font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"></font id=\"Impact\"></font id=\"size4\">
<font face=\"Arial Black\"><font size=\"4\">Hitec</font id=\"size4\"></font id=\"Arial Black\">
<i>Autopartner.se</i>
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#291
Endast skriftlig rapport idag.
1:a semesterveckan gav inte så mycket byggtid då jag varvade med att aktivera ungarna och att lägga 40m2 betongplattor. (uppställningsyta för husvangn OCH modellplanskärran :-)).
Har i alla fall gjort ett sporrställ, inga köpegrejor passade in. Det blev en flärp av plywood + kolfiber UNI + strumpa, fastsatt i kropp med en aluskruv och två stålskruvar, kläms på plats mha dubbla kretskortsbitar. Som ni ser så utgår jag från periodiska systemet så fort det ska göras något med planet, det är därför det tar en ryslig tid... Har också riggat klart linor (kevlar så klart) till sidrodret. Konstaterade också att huven bara är några minuter från att kunna limmas på plats. Jag börjar se ljuset i tunneln, det största återstående arbetsblocket är faktiskt dekoren, det är hela kroppen och en vinghalva kvar att fixa med. Visserligen vinylklibbisar för hela slanten men trots det ett väldigt drygt arbete.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Natti natti Lonsan[:)]
/Lennart

Speedbird

mycket fint Pontus ! !
jobba på nu [8D]

Men... blir den klar till Gotland ? ? ? [8D]

/Perra
 

Lonsan

Ledsen Perra, men det blir inget Gotland (jag var just på G att meddela detta till Anders).
Men färdig skulle den nog kunna bli...

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Jaha, rapport igen.
Blev klar med undersidan av ena vingen (rutorna). Just gjort klart hårvaran till sporrställ, dvs tillsvarvning och genomborrnig av en M8, bockning av 4mm pianotråd (hu va det var jobbigt) och tillverkning av styrarm av plåtbit och stoppring. Till på köpet så blev jag utsatt för övertalningsförsök att ändå åka till Gotland av en elflygare som hotar med att köpa bensinflyplan! Grova hot må jag säga, ska tänka på saken några timmar till...

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#296
Så lite bilder.
Bara vingarna som äntligen är helt klara...nästan förresten, ska visst in någon inslagsmutter i vingroten också så att de inte glider av röret, ja jaa [:I]







\"25 Nm club\"
<b>MPX Royal Pro 16</b>
<font face=\"Impact\"><font size=\"4\"><font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"></font id=\"Impact\"></font id=\"size4\">
<font face=\"Arial Black\"><font size=\"4\">Hitec</font id=\"size4\"></font id=\"Arial Black\">
<i>Autopartner.se</i>
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Häftigt Pontus!
Den blir riktigt snygg, skall bli kul att få se Suchoien när den blir färdig.

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Ledsen Perra, men det blir inget Gotland (jag var just på G att meddela detta till Anders).

Suck...
[:(] [xx(] [:(]

Kom igen nu Pontus, du vet att du vill ! ! [8D] [:D] [8D]

och Riff som fixat ut ett 6,5 kw 400V elverk till Vurpen så du kan ladda Sukoien [:D]


/Perra
 

Skymic

Härligt, då ses vi på Gotland[:)]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke