Extreme Flight Extra 300 58\" electric

Started by Mats_N, 2010-03-09, 21:10:14

Previous topic - Next topic

Mats_N

Var i Klippan idag och hämtade EN kartong, ganska liten, den ligger nere till höger i bagaget, knappt synlig, den hade gått in på tvären, men maskinen känns större om man fäller ryggstödet bak (det räckte med den lilla delen, 40%)

Image Insert:

43.85 KB

Inser genast att jag utan problem kommer att få med min Acromaster till fältet, ihopmonterad. Jobbar hårt på att få ned tiden från dragen P-broms på parkeringen till att vara i luften inom 60 sekunder. Det finns fördelar även med små modeller.

Jag kanske skulle presentera mig. Mats är namnet, flygerfaranhten är ca 6 månader... 20 min skolflyg med Mikael Jönsson, Helsingborg, 2007, Multiplex MiniMag införskaffades hösten 2009, Acromaster någon månad senare, en totalt misslyckad inomhus premiär i vintras med en Shark (den är lagad och flygfärdig) en Donuts Nexus som väntar på servo-installation. Köpte även en simulator strax efter jul. 2010 ser jag fram emot några Basic-prova-på-dagar.

Noterade även Lonsans problem med sikt till höger (http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=820&whichpage=1), jag kollade själv:
-Nej, inga problem med sikt till höger. [:)]

Image Insert:

36.97 KB

Jo, jag erkänner, jag vill också ha en +2m maskin, men kanske finns det fler nybörjare som letar efter billigt alternativ, och här en byggtråd i den andan.

Mats

imacse_peter

[:)][:)] Skönt inlägg Mats, i kontrast till all storlekshets... Det måste inte vara jättestort för att man ska tycka det är roligt att flyga !
Välkommen till forumet !

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Mikael_Ingemarson

Håller med fullständigt.
Det lättade upp tillvaron och drog i smilgroparna ordentligt.[:D][:D]
Lycka till och håll oss underättade.

//Mikael

Mats_N

Ena vinghalvan färdig.
Hitec HS-225MG med DuBro roderok till skev.

Image Insert:

32.32 KB

Fortsätter med nästa vinghalva imorgon, ähh senare idag, hoppas även få kroppen på hjul.

Mats

Aerobat

Lycka till Mats!

EF 58\" Extran flyger mycket bra! Den klarar betydligt mer än Basic[:)]

//Ulf S
Mvh Ulf

Lonsan

He he, tänk om det vore så enkelt att 40% fällt baksäte
så får man in en 40% maskin osv.[:D]

Välkommen i IMAC-ruset, det börjar så här, sen ökar det...med
din intensiva start inom modellflyget så ger en enkel trendanalys
svaret att du till nästa säsong spakar minst en 40%-are.[:D]

PS. Gött att se att du håller dig till elektrondrift[;)]
Jag stöttar gärna dig om du skulle känna att bensinångorna
börjar stiga dig åt huvudet[|)]  


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Mats_N

Tack Peter, Mikael, Ulf, Pontus för er glada tillrop.

Jag inser att trenden är lite skrämmande, men väljer för stunden struts-metoden och kör på.

Bensinångor kommer då och då smygande, som gammal motornörd som älskar F1, har haft minst 10 motorcyklar, kört enduro, osv vidare. Gotlands-YAKen med en Moki 250, GRYM! . Lyssna bara på ljudet, samtidigt går utvecklingen inom el framåt i rasande fart inom alla industrier, så även vår. Så det får bli el... just nu i alla fall, med en liten saknad av Hr Otto och hans uppfinning.

Har ännu inte bestämt och jag ska gå på 5S 5000mAh eller 5S 4000mAh.
Motorn: S-4020-14
Prop 15x8
Fartreglage CC Phoenix Ice 100A (kanske lite over kill, men det kan ju bli så att fartregalaget överlever planet, och då kan den få ett nytt lite större hem (det var det här med trenden), och den kostade och väger samma som 75A)
Minimum 10-12 min flygtid.

Mats

Skymic

Välkommen i Gänget Mats[:)]

//Micke
//Micke


Blomman

Jag kör (och har kört) själv modeller i liknande storlek med Axi 4130/16 på 6s3700 och det har gett tillräcklig flygtid. Kärran är ju lätt och fin så jag tycker att det är lite synd att tynga ner den med 5000mAh. Då är det bättre att satsa på flera paket så du kan flyga kontinuerligt.

/Stefan
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Lonsan

Ja, satsa på närmsta kapacitet under 5000mAh om det är 5s som är rätt i övrigt för motorn.
Ju fler \"C\" acken har, desto lägre kapacitet kan du ge dig på.
En EON-X30 5s-3800mAh är ett bra val om du planerar att flyga mycket.
Seriösa tester visar att de håller både kapacitet och spänning mycket bra i minst 350 cykler, också om man alltid laddar med 5C!
Ska du flyga mindre så finns det massor av billigare alternativ så klart!


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Mats_N

Motorn är visserligen specad för 6S enligt nedan + bild. Med 6S och Prop 16x8 så är man nog på gränsen av vad motorn håller för. Effekten blir mer än tillräcklig. 5S och 15x8/14x7 är vad EF rekommenderar, visserligen med en Torque motor med ett KV på 500.

Specifications
Stator Diameter: 40.0 mm (1.575 in)
Stator Thickness: 20.0 mm (0.787 in)
No. of Stator Arms: 12
Magnet Poles: 14
Motor Wind: 14 Turn Delta
Motor Wire: 20-Strand 0.25mm
Motor Kv: 484 RPM / Volt
No-Load Current (Io) @ 10 v: 1.19 Amps
Motor Resistance (Rm): 0.024 Ohms
Max Continuous Current: 80 Amps
Max Continuous Power: 1750 Watts
Weight: 297 Grams (10.04 oz)
Outside Diameter: 48.9 mm (1.925 in)
Shaft Diameter: 6.0 mm (0.236 in)
Body Length: 46.15 mm (1.816 in)
Overall Shaft Length: 78.40 mm (3.086 in)
Max Lipo Cell: 6s


Image Insert:

85.42 KB

Men det kanske finns andra fördelar med 6S som jag inte tänkt på:
6S och samma effektuttag som 5S => lägre ström => lägre kapacitet för samma flygtid.

Mats

Lonsan

Kollade lite i DriveCalc. (program som bygger på verkliga mätningar från användare)
Med APC E 16x8 och \"normala\" ackar 5S (17,2 V under belastning) så blir det en dragkraft på drygt 4 kg och 51 A med APC E 16x8.
Med 6S blir det dryga 5 kg och 65 A.

Går du ner till t ex APC E 15x8 på 6s så kommer du på ca 4 kg blankt men strömmen blir 56 A.

Slutsats (för ca 4 kg drag):

16x8 5s: 4,7 gram/W.
15x8 6s: 3,4 gram/W.

Så ur ett \"hovrings-perspektiv\" så är det 5s som gäller.
6 s 15x8 ger en något högre toppfart pga högre varv men skulle du sakna speed med en 5s konfiguration
så kan du i stället slänga på en 16 x 10. Ja, 17x10 skulle nog också funka.

Tyvärr snackas det inte så mycket om propellerverkninsgrad men det skiljer enormt.
Grundregeln jag vaskat fram är att proppen ska var hyggligt stor
(minst 25% av planets spännvidd och åtminstone 2x nosdiametern på \"rundnosar\")OCH ha ett
stigningsförhållande där stigningen helst är en bra bit över 50% av diametern.
Detta går ofta utmärkt att uppnå för elplan men för stora bensinare så skivas det rätt mycket luft i onödan.
Ett undantag är såklart MOKI\'s läckra stjärnormotorer ;)



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Mats_N

Tack Pontus, då är saken klar, 5S.

Mats

Mats_N

Ett skevroder uppåt, ett ner, ser rätt ut. Vingen klar [:)], finliret med justering av utslag återkommer vi till längre fram.



Image Insert:

55.66 KB

Mats

Lonsan

Det ser tight ut i din bygglokal[;)]
Kanske dax att förhandla om att ta större del av bostaden
i anspråk...IMAC ställer upp med medlare![:D]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår