Krill Yak55m i Helsingborg

Started by Aerobat, 2010-03-20, 15:58:34

Previous topic - Next topic

Larsson

Snyggt Uffe,,man ser direkt att den kärran inte hammnat i ett
vilohem[8D][}:)]

Rpm
Rpm

Benny


Hej !
Såg mycket trevligt
Prova att kwickrolla med bara full sida & skev ingen höjd
Min \"Superextra\" Kwickar helt klart bässt så.

Benny
Benny

Aerobat

Tackar!
Ska prova det, ser ut som om många amerikanare gör så. Men jag vet inte om våra nordiska IMAC domare godkänner det.

quote:
Originally posted by Benny


Hej !
Såg mycket trevligt
Prova att kwickrolla med bara full sida & skev ingen höjd
Min \"Superextra\" Kwickar helt klart bässt så.

Benny



//Ulf S
Mvh Ulf

Kent

#33
Kvickrollen är väl en stallmanöver?
Vore bra i och för sig att inte behöva använda höjdrodret, det är ju det momentet som knäcker vingarna  [xx(].

Tror inte det blir godkänt här hemma. Kvickrollar borde förbjudas, har sänkt många kärror/piloter. Speciellt på lodlinjen nedåt när det är svårt (med spjuten) att få ned farten. Horisontella kvickrollar är ett mindre problem. Med bussarna (yakarna) är detta inget man behöver bekymra sig om [:D]. De kan stanna vid vilken hållplats som hellst och kvicka. (kanske en påskwhisky för mycket när jag läser inlägget [:o)])

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Benny

#34
Jag upplever att kärran stolar med denna kraftiga broms som rodren ger.
Vad jag kunnat se vid tysklads besök på tävlingar senaste åren kör Bruckman och övriga så.
Du kan prova att minska höjden ge ca 25% också !?.
Det är så att min \"Superextra \" drar något åt ställen i knifeegg, varför jag mixat in lite höjd, och denna kommer ju också i Kwickrollen



Benny
Benny

imacse_peter

En \"kvickroll\" utan höjd (eller dyk) kan aldrig få mer än noll poäng. Domaren lär ju knappast se om det är en positiv eller negativ \"kvick\" och då blir det väldigt lätt-dömt = 0.

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Benny

#36
Hej Igen !
I fullskala flygs ofta att man först drar ett kraftigt höjd altn. dyk för att sedan gå tillbaka med höjdrodret, (kärran är då stallad)sedan följt av full (alternativt inget eller litet)skev och givetvis fullt sidoroder

Testa detta !

Kan konstatera att många utav dages Imac kärror mer \"tunnelrollar\" vid full skev, höjd,sida.

Benny
Benny

Aeroparts

Kravet på en \"riktig kvickroll\" torde vara ordenligt utrett efter förra helgens domarkonference  [;)][;)].
/Lennart

Aerobat

Ja, noshöjning upp/ner följt av autorotation. Men en viss subjektivitet kommer alltid att finnas. Det känns knappast självklart för mig.

//Ulf S
Mvh Ulf

paroos

#39
Jag kan inte se hur man kan visa att flygplanet ändrar attityd antingen upp mot canopy (positiv) eller ner mot stället (negativ) utan en initial höjdroderinput? Går säkert att stalla ut kärran med hyggliga utslag på enbart skev och sida men vad blir resultatet???

Om nån förklarar det, dvs hur man utan höjd kan styra detta, hur det funkar aerodynamiskt, så köper jag det!
Kan det styras ex. med vilken sidroder input (hö/vä) man ger i komb med vilken skev input (roll hö/vä)? Kanske i ytterliggare kombination med slipstream, propp torque...?
(Skall exprimentera under morgondagens övningar..[:p])

Jag tog upp detta till diskussion på helgens kurs. Utvecklingen i.o.m. de sjukt krävande unlimited och invitational programmen med snap-rollar överallt = energiförlust på linjerna, har ju gett att man enbart ger en mycket subtil höjdimpuls för att visa domaren, sedan sjukt mycket skev (vi snackar 3D utslag) för att tappa så lite energi som möjligt. Mao, en liten snabb höjd/dyk input, sedan egentligen en blixt-snabb skevroll. Så gör numera alla de \"stora grabbarna\" andra tar efter och tydligen har även bedömningen hängt på och man godtar detta. Om det verkligen är en \"äkta\" utstallad snap-roll som skall \"efterlikna full scale aerobatics\" tål ju att diskuteras...

Hur som haver, det viktigaste bedömningskriteriet på en snap/kvick/flick roll är just att man kan se nosen ändra attityd initialt. Detta dikterar om det blir en positiv eller negativ roll, enligt det aresti man flyger.

Om inte det syns så tydligt att domaren utan tvivel kan bedöma detta, har domaren följdaktligen inte sett en snap-roll och manövern tilldöms 0 poäng. (Bedöms som vanlig skevroll, tunnel-kattskit-roll, eller helt enkelt fel manöver) Alt. om det är åt fel håll, nosen ner vid en positiv, eller vice versa mot arestin, så blir det 0 poäng.
(Allt enligt regelverket)

Hur detta åstadkoms av piloten är dock en öppen historia! Bara det SER rätt ut från domarstolen, eftersom....just det, man FLYGER FÖR DOMARNA![:D][;)]

MVH

Domar-[}:)]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#40
PS.
Tänk bara på att man får inga \"skönhetspoäng\" på en snap-roll!
De kan se väldigt olika ut beroende på ingångs energi, flygstil, flygplanstyp, krabbning i ingångsläget etc. Men ändå vara rätt eller fel...
Som domare tittar man på:
-Attityden vid ingången = positiv eller negativ.
-Synlig autorotation = ena vingen utstallad/djupare i stall.
-Tydligt stopp i rätt läge.
-Rätt antal rollmoment. En hel, en och en halv, etc.
-Rätt flygrikting på utgång mot ingång, i alla fall parallelt med denna om vindavdrift förekommit.
(I grova drag)
Dock inte hur rollen ser ut rent estetiskt.
Man kan alltså inte diskutera utseendet, bara innehållet, dvs de beståndsdelar som utgör en korrekt genomförd snap-roll.
DS.

/[}:)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Speedbird

quote:
Originally posted by imacse_peter

Äntligen...


// Peter Schmidt



Grattis till den lyckade premiären Ulf [8D]

men ingen landning med i videon ? ?
blev den inte bra [:0] ?

/Perra
 

imacse_peter

quote:


Grattis till den lyckade premiären Ulf [8D]

men ingen landning med i videon ? ?
blev den inte bra [:0] ?

/Perra




Eeeehhhhh????? Har du kollat på filmen[;)]? (Touch down 4:25)

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

yak55sp

Snyggt Uffe.

Flög den bra tycker du??

Ser ut som du skulle behöva byta bil.
Kolla min lastning.


Image Insert:

69.5 KB


Image Insert:

72.11 KB

// Ulf


Image Insert:

47.58 KB
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Speedbird

quote:
Originally posted by imacse_peter

quote:


Grattis till den lyckade premiären Ulf [8D]

men ingen landning med i videon ? ?
blev den inte bra [:0] ?

/Perra




Eeeehhhhh????? Har du kollat på filmen[;)]? (Touch down 4:25)

// Peter Schmidt



haha [8D] ja där var den ja... [:D]
riktigt soft landning [8D]
jag skulle inte ha hoppat fram och tillbaka i filmen [:I]

/Perra