Servoer til CARF Extra 300 2,6m

Started by Boie, 2010-03-22, 23:48:33

Previous topic - Next topic

Boie

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt råd mht. valg af servoer til en CARF Extra 300 2,6 m.

Hvad med power box? Er det et \"must\" til sådan en \"kjärra\".

Det grej jeg umiddelbart havde tænkt på var Hitec 7955 på alle rorflader (4 på krængeror, 2 på sideror, 2 på højderor), samt en Spectrum AR9100 modtager.

Motoren bliver en 3W 106 cc.

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Aerobat

Hej,

Låter som en bra kombination[:)]

Eftersom jag är en relativ nybörjare på dessa prylar beskriver jag bara hur jag kört. Jag har aldrig haft någon Powerbox så jag kan inte göra någon exakt jämförelse.

Jag körde hela förra säsongen med en Spektrum AR9100 Powersafe och Hitec 7955 på alla roder (inkl motor). Jag körde LiPo direkt i mottagaren till alla servon. Alltså behöver man ingen Powerbox i denna konfiguration. Detta gäller så länge du använder programmerbara servon som t ex HS-7955. Men du måste ha Hitecs programmerare.
Powerboxen har andra funktioner som kan vara bra att ha speciellt om du har många servon på varje kanal. Men jag har frågat en del som använder Powerbox och det verkar som om de flesta mest använder servomatchning och signalsynkning.
Båda dessa funktioner har du ju inbyggda i AR9100 och HS-7955.

I en annan tråd har programmering av servon diskuterats:
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=815

I år kommer jag att köra AR12100 med HS-7955 i min nya 37% Yak55m. Jag tror på denna setup.

//Ulf S
Mvh Ulf

Boie

Hej Ulf

Tusind tak for dine råd. Det var præcis min tanke mht matching. Det klares jo med en Hitech programmeringsbox. Så hvorfor bruge power box.

Jeg troede egentligt at man blev nød til at bruge regulatorer hvis man bruger Lipo til en AR9100

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society