Någon som använder luftbroms för mer kontrollerad

Started by Skysurf, 2010-05-01, 08:48:18

Previous topic - Next topic

Skysurf

Jag har stora problem att få ner farten på min Krill Su-29 när jag ska landa. Visst kan det ha lite med piloten att göra, men jag har aldrig haft några liknande problem förut med andra maskiner. Jag har funderat på att skaffa en snurra med större diameter, kör för närvarande med Mejzlik 24*12.

Vet att en del tidigare använde en \"Airbrake\" funktion för att lyfta båda skevroderna och på så sätt få en stabilare inflygning. Någon här på forumet som har erfarenhet av detta som kan komma med några tips? Har programmerat min maskin så att skeven sakta går upp ca 10mm i bakkant när jag slår en switch, tänkte testa detta imorgon.

Mvh Jesper
 

imacse_peter

Jag har lagt in det på alla mina maskiner. Eventuellt får du mixa in lite höjd eller dyk för att behålla samma flygbana - testa på lite höjd först [;)]

Just vid vindstilla och kort bana eller ett otursamt motorstopp är det guld värt att kunna få ner farten ännu mer. Man kan komma in med lite högre anfallsvinkel och dra sig in med motorn (ja inte vid motorstopp då förstås...).

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Skysurf

Peter,

tack för svaret! Hoppas att det kommer lösa mitt problem. Hur stora utslag använder du? Jag har ca 10mm upp nu, är det uniefär rätt storleksordning?

Mvh Jesper
 

imacse_peter

Jag har nog mer utslag i och för sig, upp emot det dubbla men det är bara att prova sig fram var man tycker det funkar bäst !

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Aerobat

SU29:an flyter ut rätt så mycket och kan vara lite svår att få stopp på vid vindstilla.
Jag provade luftbroms på den efter rek av Peter, men har aldrig använt det (skulle kanske ha gjort det i Jönköping förra året[:(]).

Utöver luftbromsen kan ändrad tyngdpunkt göra det lite bättre. Ytterligare en sak är vingens anfallsvinkeln på vingen. Jag har precis testat att ändra (p gr av knivegg). På min var anfallsvinkeln faktiskt ca -0,5. Jag ändrade till ca +0,3. När jag flög i söndags upplevde jag att den bromsade bättre under inflygningen. Kanske kan vara något att kolla. Kniveggen blev något lite bättre. I övrigt märktes förvånansvärt lite skillnad.

//Ulf S
Mvh Ulf

Lonsan

Du hade väl justerat på YAK 55:an också? Gav det något?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår