Simmelsberga 22-23/5

Started by Mikael_Ingemarson, 2010-05-04, 22:23:29

Previous topic - Next topic

Mikael_Ingemarson

Hej Patrik

Kan du berätta lite om faciliteterna på detta fältet, för oss som aldrig varit där?
Hur blir det med möjligheten till modellförvaring?
Jag kanske inte har någon bil att stoppa modellen i, och det blir trångt i husvagnen om modellen ska sova där också [:D]

//Mikael

paroos

Kommer info inom kort, allt du/alla behöver!!
Modellförvaring kommer att finnas.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

OK! Först av allt: IDAG ÄR SISTA ANMÄLNINGSDAG!!!
Just nu har jag endast 15 anmälda!?!?
Känns lite skakigt att dra igång maskineriet i detta läget...
Men vi har respekt för att vintern varit extrem och att många kommit igång sent. Därav kanske 22-23/5 är lite tidigt just i år?

HÄRMED FÖRLÄNGS ANMÄLNINGSTIDEN TILL SÖNDAG 9/5!

MVH

Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Haru 1 kW 230 över till mig?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#4
Hej igen alla IMAC lovers!
Kommer nu att mata ut info här efterhand.

Först:
ANMÄLAN ÄR NU STÄNGD! NU ÄR VI 29 ANMÄLDA OCH DET ÄR MAX!

Ang. el, vår tävling kan jämföras facilitetsmässigt med Jönköping i stort sett rakt av. Vi kommer att ha plats för husvagnsuppställning.
Finns en bajamaja.
Alla kylar och värmepaket köres på gas!
Vi kommer att ha 2st aggregat igång, 2-4KW styck.
Kör ni kaffekokare på morgonen (800-1500W st) så lägger aggregaten av/säkringarna löser ut. Vi kommer att brygga kaffe varje morgon, alt. får vi samsas och ha nån orning på bryggandet.
(Precis som i Jönköping[:D])
På dagtid kommer det ena att gå helt till sekretariat och servering.
Ta med kablage till vagnen, gärna dosor också.
Vi kommer att ha två \"mat/samkväm/hangar\" tält.
Det kommer att säljas kaffe och grillat.
Finns en Konsum i byn, ca: 5min och en ICA (+systembolag)nere i Svalöv, ca: 12min.
Mack (Din-X) i början av byn, 4min.
20min bort i Hyllinge finns Familia köpcentrum (bla Apotek), Bauhaus, ICA Maxi, Citygross m.m.

Alla skall ta av vingarna inför natt förvaring! Så får alla modeller plats i tälten. Medtag wingbags, vingarna kan ligga brevid i wingbags alt. har ni dem i förtält/vagn/husbilen.

Vädret...tja...ni vet själva! Här nere kan det bli allt från steksommar, till vinter! Ta med pressenning att skydda modellen med!

Hitta hit!
GPS koordinater:
http://www4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=327346
Eller sök på \"Simmelberga gård\" på Eniro eller Hitta.se.
Då ser ni flygfältet.

Finns ingen radioförvaring! Alla ansvarar för sin radio och att den inte kan störa den som flyger (Vi har klämmor till varje frekvens där man sätter sitt medlemskort när man har radion igång!) 2,4Ghz är Rock n Roll.

För er som inte Campar, så finns bead and breakfast på Simmelsberga gård som ligger i anslutning till flygfältet.
http://web.telia.com/~u66601120/
Här kan ni även läsa om historiken bakom Fullskalafältet och den \"Flygande bonden\".
Annars finns alla möjliga boendealternativ i Helsingborg, 25min bort.

Det var det viktigaste. Kommer mer efterhand. Bara skjut om ni har frågor!

MVH

Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Fältet:

Image Insert:

71.8 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

beachen

Hej Patrik finns net någon plats att tävla i simmersberga för mig i högsta klassen intemid. mvh.Michael Strand.
 

paroos

Okej, efter mycket SMS, mail och samtal är det nu klart.
DET ÄR 30! ANMÄLDA OCH NU ÄR DET ABSOLUT STOPP!!!
30 är den magiska gränsen om vi skall hinna flyga hyggligt med sekvenser.
Tack för det stora intresset! Mycket roligt för IMAC att utvecklingen fortsätter i samma galna takt...


VIKTIGT! Ni som kommer på att ni inte kan, hör av er till mig snarast!!! Så att vi kan släppa in ev. fler som annars inte kommer med. OK!?!?
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

[:)]Lysande! Vilka blev de sista 3?




//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


paroos

#9
Just det!

Fredag är fri flygning/träning. Vi har mycket stort luftrum så 2 piloter kan flyga samtidigt UTAN PROBLEM!
Det flygs alltså två och två = mindre köande och mer flygande![}:)]
Man flyger i vars ett aerobatic airspace i SV-NÖ stråken på varsin sida om flygförbudszonen.
Kommunikation mellan piloterna i rutan om starter och landningar på vanligt söndagsflygarmaner.

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mats_N

För oss åskådare, finns det några tider att hålla sig till lör-sön?

Mats

paroos

#11
Listan på anmälda är nu uppdaterad och komplett.

Som ni ser är vi 29 piloter, vädreleksprognosen ser mycket lovande ut, men oavsett så måste vi börja tidigt om vi skall hinna flyga lite.
Som det ser ut nu kör vi breifing 07.30 lördag morgon och börjar flyga vid 8.00-tiden.
Slutgiltigt tidschema läggs ut här så snart det är spikat och kommer även att finnas uppsatt på tävlingen.

Beachen!! Maila mig dina uppgifter!
patrick.roos@capgemini.com

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.

I övrigt framskrider förberedelserna enligt planerna.
Det enda ?-tecknet just nu är domare i Intermediate.
Raggar för fullt, hoppas på napp!

Ang. camping med husvagn/bil/tält så är det planerat att vara på fältet. Vi kommer att förbereda detta (klippa ner + välta) i början av veckan. El blir som sagt från 2 aggregat som alla får samsas om.
Vi tar 100kr för det. (Går ju en del soppa i verken)
Har även fått klart med en plan B, OM det skulle regna mycket innan, och vi blir tveksamma till att dra ut vagnar på fältet, då blir det camping uppe vid gården på fast mark med fast el.
Skulle detta inträffa vill gårdens ägare ha 200kr.

DS.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#13
Hej,

Efter många timmars knåpande har jag o Mr Schmidt nu fått ihop ett domarschema...
Pilot judging fullt ut, framtiden för IMAC.
Vi har parat mer erfarna [}:)] med nya kommande [}:)]
Vi har försökt få en klass mellan döma o flyga.
I de fall man dömer innan man flyger får man starta sist/näst sist.

Tidschema IMAC Gripen, 22-23 maj 2010                                          
ons - fre   Aktivitet                                       
07.00 - 22.00   Fri flygning                              
                                          
lördag   Aktivitet         Domare 1   Domare 2            
07.30 - 08.00   Briefing                                    
08.00 - 09.20   Intermediate Känt 1   Patrick R   Scander                                 
09.25 - 10.55   Basic Känt 1      Kent      Jesper                                 
11.00 - 12.20   Sportsman Känt 1   Håkan      Tim                                 
12.30 - 13.50   Intermediate Känt 2   Patrick R   Pontus                                 
14.00 - 15.30   Basic Känt 2      Jocke      Patrik J                                 
15.40 - 17.00   Sportsman Känt 2   Peter      Mikael I                                 
17.10 - 18.30   Intermediate Känt 3   Patrick R   Scander   
                              
20.00 -   Utdelning av Okänt 1 samt lottning av startordning.                                       
                                          
                                          
söndag   Aktivitet         Domare 1   Domare 2   Domare 3                     
08.00 - 09.30   Basic Känt 3      Jesper A   Ulf Svartén                                 
09.40 - 11.00   Sportsman Känt 3   Ulf S      Calle                                 
11.15 - 11.50   Freestyle                                       
12.00 - 13.05   Intermediate Okänt 1   Patrick R   Scander      Pontus                              
13.10 - 14.15   Basic Känt 4, 1 sekvens   Beachen           Jocke                                 
14.20 - 15.15   Sportsman Okänt 1   Tim      Peter      Patrick R
                              
15.30 -    Prisutdelning      

Jag har varit på en resa genom tänkbara domare-sverige.
Tro mig detta är den ultimata framtiden för IMAC, med pilot Judging fullt ut. Enda sättet att säkra att vi alltid har duktiga och insatta domare framöver. Att vi får en hög och jämn kvalité i bedömningen. Enda sättet om vi vill att det skall vara attraktivt för klubbar att arrangera. (vilket det inte blir om man måste lägga hela vinsten på domar arvoden)
Kan kännas bra med inhyrda domare kanske, men om vi tänker efter så är det nog bättre att bli bedömd av en väl initierad, intresserad och engagerad IMAC Pilot/Domare än någon från en helt annan gren som i en hast skummat reglerna...

I en inte allt för avlägsen framtid kommer vi att inleda ett samarbete mellan IMAC och IAC Sverige/Konstflyg fullskala. Målet är gemensam domarutbildning, gemensam domarpool samordnat i norden.
Möten under året och första gemensamma utbildningen kommer i November (Stockholm). Målet är alltså att några av oss som är mycket intresserade av aerobatic flyget och dömeri tar steget och även dömer fullskala. Likaså kommer vi att få duktiga fullskala IAC domare på IMAC tävlingar.
Själv tänker jag ge mig på ett försök att döma på Aerobatic NM 29-31 Juli... Och på IMAC NM i Eskilstuna kommer en mycket duktig IAC domare, Lars-Åke Allerhed att döma som en i det Svenska domar teamet...Ett första steg att sudda ut gränserna.
Mini-IAC eller Stor-IAC, vi sitter i samma båt och har samma \"situation\" gällande domare. Vi tror båda att framtidens lösning heter samarbete.
Målbilden är USA, där man samarbetar fullt ut mellan Mini-IAC och IAC.
Samma domare, gemensam regelkommitte, gemensam domarutbildning, gemensam ta fram flygprogam kommitte. Vars frukter vi ju skördar och använder i hela vår verksamhet. Ett framgångsrecept som vi kan lära mycket av.


MVH

Patrick      
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Uppdatering i domarschemat ovan, Ulf Svensson dömer Sportsman 3 på söndagen tillsammans med Calle. Ersätter Tim.
På vad jag förstår egen bägäran. Härligt!![8D]

I övrigt vill jag uppmana alla som har en domarslot att fräscha upp reglerna lite inför helgen. Gynnar ju er själva som piloter också!

Nu är fältet redo för tävling. Även parkering och camping plats klart.
Stycket är nerklippt och sedan vältat med stor betongvält.
Våra fältmarskalker Toni och Leif har gjort ett grymt jobb![^]

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se