Simmelsberga 22-23/5

Started by Mikael_Ingemarson, 2010-05-04, 22:23:29

Previous topic - Next topic

imacse_peter

quote:
Originally posted by Tommy

Hur går det?



Så här...
http://www.mini-iac.se/resultat/2010/resultat_gripen_2010.htm

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

#31
Hej,

Är egentligen för mosig i hjärnan för att skriva nåt, men...[:D]

Vilken helg! Vet inte hur jag skall summera upp den då det hände så mycket...[8)]

Först, som ordföranden och tävlingsledare vill jag tacka ALLA som kom till oss på RFK Gripen och Simmelsberga flygfält. 28!!! piloter flög, nytt deltagar rekord för IMAC.[8D]
Som vanligt var alla supertrevliga och hade IMAC-humöret på topp!
Då går det lätt att arrangera tävling även om det är fösta gången.
Hoppas ni trivdes under helgen och att ni upplevde en bra tävling.

Vi hade vädergudarna med oss med råge så här i Maj, tror alla var lika stekta och röda när ni åkte hem, nästan skönt med lite mulet o blåst idag efter två tokvarma och soliga dagar. Min nacke fick i alla fall vad den tålde...[V]
Vi fick 2 timmars försenad start på lördagen, pga låga dimm-moln. Tror det var 5:e testflygningen innan vi konstaterade att vi hade tillräckligt högt i tak. Dock var alla på flyghumör (fattas bara annat efter vinterdvalan) och vi flög hela dagsprogrammet med slut ca: 20.30. Samma sak idag, vi hann flyga allt enligt programmet vilket var skönt då vi var så många.
Lite vind idag, men perfekt i flygområdet och jämn o fin.

För IMACs del är det mycket kul att konstatera att intresset förtsätter öka. Gamla ansikten blandas hela tiden upp med nya!
Jag konstaterar att 30 deltagare är absolut max, med en flightline.
Och det är under förutsättning att vädret är med som under denna helgen. Nu var vi 28 och hann precis med en rimlig mängd sekvenser och att sluta i hygglig tid, ca: 16.00.

Själva tävlingen blev precis så hård och jämn som jag trodde på förhand. Som ni ser var det inte många poäng som skillde mellan de på pallen. Likaså skiftade placeringarna hela tiden.
Det var ovisst i alla klasser ända till slutet och ingen kunde slappna av och defilera i mål.
Speciellt kul att vi har kommit så långt att Intermediate är en stor och jämn klass. Denna helgen var väl Calle och Peter lite vassare än övriga, men det kommer att jämna ut sig mycket vad säsongen lider och litervis med bensin bränns![}:)] Det var 5,2poäng mellan Calle och Peter...[8)]
I sportsman dominerade vårt nya stjärnskott Emanuel Fantini, han knep 5 1000p sekvenser och flög oerhört stabilt. Mycket imponerande av en ung debutant i Sportsman.
I Basic var det också en holmgång, till slut vann Andreas \"Mailman\" Rimsby med 3,2!!! poäng tillgodo på Anders Norden, DET är jämnt![:p]

Nu stundar NM i Eskilstuna om 1,5 vecka. Våra landslagsmän visade god form i helgen. Uppmanar alla som har möjlighet att komma o stötta våra Svenska hjältar!!!

Nästa Cuptävling är i Brännebrona (där bor min kompis Ulf), 19-20 Juni. Ses vi inte på NM så ses vi i bränne!

Hoppas att alla som fotade lägger ut massor med bilder!!
Skall posta mina i morgon, nu skall jag ÄNTLIGEN sova...[|)]

Tack o Gonatt!

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

harley007

#32
Jag vill tacka för ett supertrevligt bemötande av alla som jag stötte på. Det var en fröjd att komma som debutant till ett såhär trevlig gäng. Jag lyfter också på hatten för hela arrangemanget, top notch!

Dags att få upp en lite större kärra och börja träna, det här gav blodad tand! >)

/Jesper Svensson

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

pettib

Jag vill också tacka för en trevlig helg och ett mycket trevligt bemötande. Hela evenemanget var mycket bra genomfört.

Samt som Jesper skriver så blir det nu till att tillbringa mer tid på fältet med seriös träning i blåsigt väder och inte bara när det är vindstilla och soligt [:p].

//Peter Tibemo

 

imacse_peter

Vilken helg... Kul att se alla igen efter den långa vintern, se alla nya maskiner och alla "nya" piloter som var med för första gången – hoppas att alla kände sig välkomna.

För er som flög Sportsman så är det mig ni ska hänga för det okända, det var nämligen jag som ritade det[}:)]. Känns tryggt att berätta det först nu bakom tangetbordet[B)]. Som några märkte var den första manövern lite lurig då den var snarlik loopingen i det kända programmet. Vinden ställde förstås till det lite extra men annars var det mest (som vanligt) att hålla reda på placering av manövrarna samt rollriktningen. Tim hade lite ideer på att rita om manöver 5 (kvickroll plus halv loop) lite grand, men det tar vi en annan gång, [;)]

Viktigt att tänka på är att man som pilot hela tiden flyger för domarna. Som domare kan man bara bedöma det man ser. Några hade väldigt tveksamma stopp i momentrollar och kan man som domare inte urskilja ett moment kan man heller inte ge några poäng = 0... Vinden igen och ibland lite dålig placering men det blev några nollor här och där på manövrar bakom baslinjen. Eftersom det automatiskt blir noll kan det kanske ibland vara idé att ta ett avbrott och komma rätt i banan istället för att bara jag vidare in i nästa manöver.
I det stora hela måste jag säga att vi som grupp presterar mycket bra flygning. Nivån på alla höjs oerhört för varje år.

När vi började med IMAC för drygt fyra år sedan med två klasser (Basic och Sportsman) var det ganska stor spridning. Nu när vi är på gränsen till att dra igång en fjärde, Advanced, är det väldigt jämnt och inget är givet – det blir med andra ord en väldigt intressant säsong !

Domare: Pontus och Micke Scander gjorde en fin insats och dömde Intermediate för första gången tillsammans med "veteranen" Patrick. Och vad jag kan se av protokollen så var det inga stora skillnader i poängen. Mikael Ingemarson, Carl Olsson och Ulf Svensson dömde någon runda Sportsman. Mycket positivt för utvecklingen av IMAC. Dels är det vi själva som kan reglerna bäst och det blir mycket lättare att arrangera tävling. Samtidigt lär man sig mycket och kan lättare se felen i sin egen flygning.

Ang. okända program. Jag har skapat en tråd under "Manövrar" där jag ska lägga in okända pogram från våra tävlingar efterhand. Även försöka leta upp förra årets okända och lägga in. Bra som träning och bra för arrangörer så att det inte råkar bli ett "känt" okänt på någon av de kommande tävlingarna.

Lite bilder blev det också...

Image Insert:

83.62 KB

Image Insert:

87.37 KB

Image Insert:

60.07 KB

Image Insert:

34.79 KB

Image Insert:

66.22 KB

Image Insert:

56.27 KB

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Lager

#35
Superkul!

Jag vill också tacka för ett superfint arrangemang. Här kommer lite bilder på flygplan och goa IMAC-gubbs.

/Jonny



Image Insert:

72.82 KB
Spänd väntan inför allra första omgången

Image Insert:

84.18 KB
Vinnarmaskinen i Basic

Image Insert:

76.79 KB
En Korp o två Yakar

Image Insert:

83.66 KB
Jockes Extra bland ett gäng Yakar

Image Insert:

88.98 KB
Tim på väg ut till start
 

Skymic

Japp, précis så var det[:)][:)][:)]

tack Simmelsberga gänget för en fint arrangerad tävling, hoppas vi får komma tillbaka.

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


paroos

Jaaa, faktiskt, så HÄR var det![8D]




Image Insert:

85.38 KB

Image Insert:

74.42 KB

Image Insert:

75.76 KB

Image Insert:

71.55 KB

Image Insert:

52.44 KB

Image Insert:

88.78 KB

Image Insert:

88.72 KB

Image Insert:

66.46 KB

Image Insert:

71.56 KB

Image Insert:

63.4 KB

Image Insert:

83.97 KB

Image Insert:

69.89 KB

Image Insert:

85.56 KB

Image Insert:

49.92 KB

Image Insert:

89.08 KB

Image Insert:

56.37 KB

Image Insert:

11.39 KB

Image Insert:

14.42 KB

Image Insert:

30.58 KB

Image Insert:

13.48 KB

Image Insert:

14.9 KB

Image Insert:

40.42 KB

Image Insert:

45.29 KB

Image Insert:

60.62 KB

Image Insert:

68.96 KB

Image Insert:

68.81 KB

Image Insert:

81.9 KB

Image Insert:

14.91 KB

Image Insert:

9.19 KB

Image Insert:

12.51 KB

Image Insert:

17.35 KB

Image Insert:

52.4 KB

Image Insert:

13.94 KB

Image Insert:

41.32 KB

Image Insert:

28.28 KB

Image Insert:

39.56 KB

Image Insert:

72.87 KB

Image Insert:

87.14 KB

Kommer mera....
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Mer action...


Image Insert:

80.26 KB

Image Insert:

67.34 KB

Image Insert:

74.72 KB

Image Insert:

73.78 KB

Image Insert:

68.73 KB

Image Insert:

68.16 KB

Image Insert:

51.1 KB

Image Insert:

66.95 KB

Image Insert:

52.09 KB

Image Insert:

85.11 KB

Image Insert:

54.16 KB

Image Insert:

62.23 KB

Image Insert:

51.36 KB

Image Insert:

29.79 KB

Image Insert:

14.31 KB

Image Insert:

84.43 KB

Image Insert:

68.84 KB

Image Insert:

30.51 KB

Image Insert:

25.35 KB

Image Insert:

85.14 KB

Image Insert:

15.04 KB

Image Insert:

15.42 KB

Image Insert:

18.23 KB

Image Insert:

13.8 KB

Image Insert:

13.06 KB

Image Insert:

23.52 KB

Image Insert:

26.51 KB

Image Insert:

78.22 KB

Image Insert:

79.6 KB

Image Insert:

19.25 KB

Image Insert:

70.3 KB

Image Insert:

14.04 KB

Image Insert:

14.08 KB

Image Insert:

19.5 KB

Image Insert:

30.08 KB

Image Insert:

83.05 KB

Image Insert:

49.26 KB

Image Insert:

12.38 KB

Image Insert:

15.39 KB

Image Insert:

78.78 KB

Image Insert:

55.98 KB

Image Insert:

47.17 KB

Image Insert:

57.28 KB

Image Insert:

45.53 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PRISTAGARNA!

BASIC
1:a Andreas Rimsby, 2:a Anders Nordén (Saknas), 3:a Jörgen Svensson
Image Insert:

53.31 KB

SPORTSMAN
1:a Emanuel Fantini (mitten), 2:a Jonas Brauer (vänster), 3:a Micke Scander.
Image Insert:

54.57 KB

INTERMEDIATE
1:a Calle Olsson (mitten), 2:a Peter Schmidt (vänster), 3:a Jocke Segerdahl
Image Insert:

62.64 KB

FREESTYLE
1:a Calle Olsson, 2:a Peter Schmidt, 3:a Håkan Dahlberg
Image Insert:

62.4 KB

TÄVLINGENS HEDERSPRIS!
Håkan Dahlberg,
På väg till tävlingen med husvagn pajade bilen, gav sig inte utan kom fram i tid trots allt.
Hade oturen att pga tekniskt fel total haverera sin nya fina 2,6m Sebart Sukhoi, gav inte upp, flög vidare med sin 2:a modell i Basic OCH ställde även upp med en liten el-extra i Freestyle trots hygglig vind. Avslutade med att hjälpa familjen Fantaini och skjutsa dem hem då pappa Toni fick ge sig av till Italien oplanerat!
En guldkille helt enkelt som personifierar IMAC-Andan och odiskutabel till denna tävlings hederspris!
Image Insert:

31.45 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Håkans Sukhoi...[xx(][V][:(]
R.I.P.
Image Insert:

66.92 KB

Vet att Håkan redan beställt en ny, KOM IGEN GRABBEN, Kämpa på!![8D][}:)]

Hoppas att utsrustningen överlevde, speciellt den grymma motorn!?

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kalle_Flygare

Fy vad tråkigt Håkan! Lider med dig. Nu är det bara o påt igen.



Blivande IMAC flygare!
 

Jonny

Nämen oj , vad hände där?? [:(] trist när sånt händer men jag gläds med dig att du tar tag i en ny igen [:)][:D]
 

imacse_peter

Lite roligare bilder på su-26:an...

Image Insert:

79.9 KB

Image Insert:

66.37 KB

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Här står hon, först i kön o glänser, i väntan på action!
(Fick tyvärr ingen flygbild)



Image Insert:

80.71 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se