Strömförbrukning 8+1(2) servon!?

Started by paroos, 2010-05-15, 20:00:22

Previous topic - Next topic

paroos

Hej,

Vad har ni för strömförbrukning i snitt per flygning i era \"100cc\" kärror? De flesta har väl 8 roderservon + 1 throttle + ev. 1 choke.
Ev. om nån har 8+1(+1) i en \"150cc\" kärra är lika intressant...

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Mycket ström blir det, vad drar din då?

Antar att data från min elvisp inte är intressanta i jämförelsen men har i alla fall kommit fram till att
en eldriven kärra behöver mindre än hälften mot en bensinare pga av mindre jobb för servona att hålla
mot vibrationerna. Minns att min QQ 50cc slök ca 4 ggr så mycket som min 2 m SU-29 i alla fall.
Mindre och lättare kärra jo, men med minst lika stora roder och aggresivare setup.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#2
Tjena. Calles YAK förbrukar på 4x8 minuter IMAC med lite \"lek\" i mellan 1000mAh per acce, m.a.o 2000mAh
8x HS5955TG + 1 HS 5245 MG på throttle
Inget roder som går trögt eller servon som jobbar mot varann.
/Lennart

paroos

#3
Hmmm antingen är 7955TG väldigt \"törstiga\" på 6V eller så har jag ett problem i systemet. Ackarna var nyladdade inför premiären.
Vi hade kärran igång en stund för att checka av roderutslag m.m. Sedan en stund till för att köra motorn och för att nya trä proppen skulle \"sätta sig\".
Efter det 4 flygningar, gissar att snittiden var 10-12min.
Total förbrukning 3055mA enligt BMSen, fick i 3118mA totalt enligt laddaren. 8st 7955TG + 1st Hyperion DS20UMD till throttle.
Om vi räknar det första dribblandet som en flygning hamnar jag på ca: 600mA per flygning och det låter mycket i mina öron![xx(]
Typ dubbelt mot normalt!!![:(]

Har ett knattrande i servona som jag tror beror på den taskiga upplösningen i signalen från min gamla radio i komb. med att servona har mycket hög upplösning och refresh rate. Men att det skulle dra nåt speciellt mycket tror jag inte. (Gammal 9X radio med Spektrum modul, 1024 upplösning och hygglig latency)
Ulf S: Du kör ju 12X med 2048 och inbyggd DSM2 = mindre latency, hur beter sig dina servon? har för mig att de \"tjuter\" eller \"sjunger\" högfrekvent som de skall.

Det enda jag kan komma på är servon som stångas...får felsöka i morgon och ev göra om linkageinställningar och matchningen igen.
(Dock känns de bra och ingen av oss har heller reagerat, med det kanske inte behöver vara så mycket?)

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Ett ljus i mörkret var i alla fall att tändsystemet inte drar mer än ca: 100mA per flygning![:I]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Tycker inte din förbrukning låter så konstig, det är i linje med vad jag har.
Min SU29 drar ca 500-700mAh/12min flight. Jag har 8st HS-7955TG i den. (7955 på throttlen, bara ett till sidan).
Yak55 drar ca 1000-1200mAh/12min flight. 12st HS-7955TG.
Allt på 7,4V

Min erfarenhet är att HS-7955 slukar mycket ström. De förbrukar även en hel del i tomgång, dvs om man meckar med planet på marken som du gjorde. Det låter väldigt mycket i servona, tycker det är värre i Yaken än i SU29:an. Man får väl koppla på en Wattmeter.

//Ulf S
Mvh Ulf

imacse_peter

Jag tror nog också det är rimligt Patrick. Luftade Sbachen nu på fm. för att känna på lite vind[}:)]
Två flygningar - 4 sekvenser Intermediate drog knappt 800mAh totalt, dvs. ca 400mAh per flygning á 7½ min. Då har jag inte riktigt så många servo, 2x 7950 + 4x 5985 + 2 standard.

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Mikael_Ingemarson

Hej på er

I min nya YAK 11st 7955 som är programmerade idividuellt gör jag av med 2700MaH på 4 st IMAC flygningar ingen 3D a 12 min.
Det blir 675 mAh per flygning.
Men den drar i princip lika mycket bara det är påslaget, det märkte jag under testerna före provflygningen.

//Mikael

Kalle_Flygare

Hej grabbar! Jag kommer att köra de nya Hitec servona HS-7954HS och HS-7950TH på 7,4volt. Ska bli intressant och se hur mycket ström dessa drar. Hur mäter ni strömen? Kör ni med Emcotec DPSI BMS?

/Kalle
 

paroos

Hmmm Okej!
Om jag lägger ihop allt ni skriver med hur det var så är det kanske rimligt ändå.
Lusläste forumen ang. detta (FG+RCU) och helt klart drar 7955TG mer ström än föregångaren 5955TG.
Antagligen drar min lite mer än vad som verkar vara normalt pga knattrandet = konstant jobb (från dålig upplösning i signalen) samt extra mycket vibrationer från den helt nya motorn. Lonsan har ju påvisat hur mycket vibrationer påverkar servojobb och strömförbrukning. Får hålla koll o se hur det utvecklar sig...

Allright! Tack alla, jag kör vidare![:p][}:)][8D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Kalle_Flygare

Hej grabbar! Jag kommer att köra de nya Hitec servona HS-7954HS och HS-7950TH på 7,4volt. Ska bli intressant och se hur mycket ström dessa drar. Hur mäter ni strömen? Kör ni med Emcotec DPSI BMS?

/Kalle



Det är nog lite olika, jag har BMS i den stora och en BIC i den lilla.
Samma fina informationskälla.
Tror man kan få ut samma info från Powerbox systems produkter samt andra goa grunkor.
Om inget annat så får man ju har koll på hur mycket man får i vid laddning.

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Aerobat

Tycker inte din förbrukning låter så konstig, det är i linje med vad jag har.
Min SU29 drar ca 500-700mAh/12min flight. Jag har 8st HS-7955TG i den. (7955 på throttlen, bara ett till sidan).
Yak55 drar ca 1000-1200mAh/12min flight. 12st HS-7955TG.
Allt på 7,4V

Min erfarenhet är att HS-7955 slukar mycket ström. De förbrukar även en hel del i tomgång, dvs om man meckar med planet på marken som du gjorde. Det låter väldigt mycket i servona, tycker det är värre i Yaken än i SU29:an. Man får väl koppla på en Wattmeter.

//Ulf S




Köp MEGA STORA ackar...[:D][;)]
1200mA per flygning, tjenare!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Min erfarenhet är att lägger man mycket tid på att programmera servona så de inte stångas mot varann när man har flera på samma roder.
Så sjunker strömförbrukningen drastiskt.

//Mikael

Kalle_Flygare

quote:
Originally posted by paroos

quote:
Originally posted by Kalle_Flygare

Hej grabbar! Jag kommer att köra de nya Hitec servona HS-7954HS och HS-7950TH på 7,4volt. Ska bli intressant och se hur mycket ström dessa drar. Hur mäter ni strömen? Kör ni med Emcotec DPSI BMS?

/Kalle



Det är nog lite olika, jag har BMS i den stora och en BIC i den lilla.
Samma fina informationskälla.
Tror man kan få ut samma info från Powerbox systems produkter samt andra goa grunkor.
Om inget annat så får man ju har koll på hur mycket man får i vid laddning.

//Patrick



Nu såg jag att det fanns två varianter från Emcotec. Vad är det för skildnad på bms och bic varianterna?
 

paroos

#14
Aah fast i Emcotec jungeln!? Lugn vi går alla vilse där ibland...[:D]

Snabbgenomgång:
DPSI = Dual Power Servo/System Interface, en enhet för dubbel kraftmatning.
Kan sedan ha en mängd olika funktioner i olika kombinationer.
Dessa olika kombinationer utgör DPSI familjen av produkter.
Grund DPSIn är RV = Regulated Voltage.
Dvs man kan mata med dubbla strömkällor av varierande slag, ex. 2SLiPo, 5S NiMh etc. Enheten stabiliserar, renar och reglerar spänningen, vanligast till 5,9V, samt matar ut till X-antal servoutgångar.

DPSI BIC = Battery Information Circuitry, skulle väl egentligen hetat: DPSI RV BIC.
En DPSI enhet som reglerar spänningen men också har batteri övervakningsfunktionalitet och informationsdisplay.

DPSI BMS = Battery Monitoring System, samma som BIC fast utan RV funktion. Dvs den reglerar, stabiliserar etc inte spänningen utan är bara en övervaknings och informations enhet.

BICen är suverän i ex. 50cc modeller där man har 5 servon till roderna och inte har så stort strömmutag. Då matar man ex. 2st LiPo paket (8,4V) in i BICen som sedan matar mottagaren och servona med stabiliserad 5,9V. Samt att man får övervakning och monitorering.

BMSen lirar fint i en större kärra där man har en fullstor DPSI box för servomatning men ändå vill ha koll på ackarna. Då kopplar man BMSen mellan ackar och DPSI. Det fina är att man kan kolla all info utan att dra igång hela systemet då man kan slå av o på enbart BMSen.

Sedan finns det en mängd andra varianter, DPSI Micro familjen ex. som innehåller ex. DPSI Micro RV som kan sägas vara en BIC utan BIC[:D]
Här finns också deras killswitchar DPSI Micro RCS = Remote Control Switch, med eller utan RV. m.fl. m.fl. varianter.[:p][:D]

Hoppas det klarnade?
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se