Bensinpump

Started by Kolsso12, 2010-05-25, 18:14:54

Previous topic - Next topic

Kolsso12

Jag köpte min första IMAC plan igår, en Hangar 9 Extra 260 35%.
Jag har bara flugit F3A tidigare så nu har jag nog ha massa frågor framöver. Jag flyger på AKMG i Göteborg så de flesta frågor får Beachen svara på.

Vad använder ni för bensinpump?

Jag hade tänkt att ha en specialmodell av en sådan pump som man tryckerihop. Samma som man har till utombordare på båtar och motorsågar, fast om man vänder på den så kan man pumpa både in och ut. Jag ringde Väst RC som har sålt dessa men fick reda på att den har slutat tillverkas.

Det enda han hade var en pump med vev som är avsedd för bensin. Jag flyger normalt sätt väldigt mycket och min erfarenhet är att en vevpump håller bara 100 starter. Så en sådan vill jag inte ha.

Har ni några bra förslag på bensinpump?

/Kristian
 

imacse_peter

Min handvevade pump har då fungerat i bra mycket mer än 100 starter !
Det går dessutom betydligt fortare och man får mindre träningsvärk än med en gummiboll som pump...

Grattis till modellen förresten, den flyger kanon !

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

#2
Har använt min handvevade (dubro bensintålig) pump att fylla 0,5L ca: 170-180ggr, den är snabb o funkar 100% ännu!

Grattis till ett bra modellval!! Du kommer INTE att ångra dej, lovar![8D]

Kom bara ihåg, jag var först med \"Mr 35%\" signaturen![;)][:D]

MVH

Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.
Har även en billiagre kinesvariant, det började läcka o jävlas tämligen omgående.
Köp en DuBro eller Sullivan kvalitets handvev så är du hemma!
DS.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Hej

Jag använder en gummiblåsa av bra kvalitet, köpt i båttillbehörsaffären för ca 200:-.
Den har nog funkat i 10 år snart.
Tankar numera i en liter varje start och så himla jobbigt är det inte.

//Mikael

Kolsso12

Hur gör du när du tankar ur? Vänder du på blåsan då?

/Kristian
 

Larsson

quote:
Originally posted by Kolsso12

Hur gör du när du tankar ur? Vänder du på blåsan då?

/Kristian



Han kör ZDZ dom behöver man aldrig tanka ur tro mig[}:)][:(!]


Rpm
Rpm

paroos

Har provat blåsa också, men tycker vevpump är 10ggr enklare o snabbare både i och ur.
Men det är tycke o smak...

(Hehehe 3W 110iB2, 15min flygning, 5dl...oinkörd!)
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skysurf

#8
Tycker att denna fungerar väldigt bra:

http://www.dbproducts.com/store/shtr.htm

Vet dock inte om det är någon i Sverige som säljer den.

/Jesper
 

Benny

#9
quote:
Originally posted by Kolsso12

Jag köpte min första IMAC plan igår, en Hangar 9 Extra 260 35%.
Jag har bara flugit F3A tidigare så nu har jag nog ha massa frågor framöver. Jag flyger på AKMG i Göteborg så de flesta frågor får Beachen svara på.

Vad använder ni för bensinpump?

Jag hade tänkt att ha en specialmodell av en sådan pump som man tryckerihop. Samma som man har till utombordare på båtar och motorsågar, fast om man vänder på den så kan man pumpa både in och ut. Jag ringde Väst RC som har sålt dessa men fick reda på att den har slutat tillverkas.

Det enda han hade var en pump med vev som är avsedd för bensin. Jag flyger normalt sätt väldigt mycket och min erfarenhet är att en vevpump håller bara 100 starter. Så en sådan vill jag inte ha.

Har ni några bra förslag på bensinpump?

/Kristian




Hej

Jag har nog provat det mesta vad det gäller tank anläggningar under min 40 åriga rcflygare bana.

För 3 år sedan köpte jag All-clean 5 stål, monterade på en avst.kran typ pneumatik Festo/SMC.

Detta är en investering för livet, tankar 1,5 liter under 1 minut (under tiden du gör något annat.)

Rekomernderas men dyr, priset går att förhandla som tips.


www.all-clean.nu


Benny
Benny

Kolsso12

Det blev en traditionell blåsa som man har till båt med snabbkoppling på båda endar, för att enkelt kunna tanka ur.

Får väll se om man vill ha mer snabbtankat framöver. Men detta blir nog en bra start. Det är ju första bensinaren för min del så jag får prova mig fram lite. Jag gjorde premiärturen idag och det kändes ganska bra. Jag skall nog byta propellern till en med stigning 12 istället för 10. Den flög lite väl lugnt jämfört med mina F3A plan som jag är van vid. Skall göra alla mixar i morgon så kommer den att flyga riktigt bra. Den behöver lite hjälp på traven med hjälp av diff på skeven för att rollar riktigt rent. Sedan behöver den pyttelite mix för all inte rotera i kniv åt ena hållet.

/Kristian
 

paroos

Första intrycken jag har är att min flyger helt \"neutralt\" i alla lägen...
Återkom gärna när du testat skev diff och hur mycket du använder.
(Även vilka övriga mixar du testat)
Kul att testa och jämföra när man har samma kärra!
Funderade på sida-höjd mix, men den verkar inte behöva det.
Dock har jag mycket utprovning och \"inskruvnings\" flygning kvar...[8D]

Vad är dina intryck rent allmänt?
vad har du för setup/utrustning?

Vet inte om du läst men min är här:
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=640

Släng ut lite bilder vet jag![8D]

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

OCH Välkommen till IMAC![:0][:D]
Hoppas du kommer på tävling i år?
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kolsso12

Jag köpte den från Danmark och den är 1 år gammal och den har gjort cirka 40 flygningar och ser ut son ny.

http://www.modelflyvning.dk/forum/showthread.php?t=45921

-DL-100
-MTW-75 canisters og org. headers.
-Mejzlik 28x10 carbon propel. (DL\'eren svinger ca. 6300 RPM\'s med den propel) + ekstra Menz 27x10 træpropel
-Mejzlik Carcon spinner.
-750 ml. Sullivan tank
-Sullivan påfyldningsstuds.
-8 stk. Hitec HS-5955 20+ kg. servoer (4 i vingerne, 2 i halen, og 2 på sideror) med Alu SWB 3D servoarme (for maximalt udslag)
-1 stk. lynhurtig Hyperion digital gasservo
-Emcotec Powerbox 2001RV
-3 stk. Hyperion 2s 2100 mAh CX lipoer (2 til radio og 1 til tænding)
-Emcotec remote ignition switch (ignition cut fra senderen)

Som sagt 28x10 prop känns för mycket 3D för min smak. Jag har beställt en 2-bladig Engel Super Silence 27x14. 28x10 prop lät lite mycket på full gas. 3 baldig hade varit bättre men min spinner kostar 1500 kr och är för 2 blad. Det är lite surt att lägga den spinnern på hyllan. Kraft i vertikalerna fanns det i överflöd så den kommer nog att orka fint med en 27x14 också, men den kommer inte att varv lika mycket. Vi har en granne so klagar på ljudnivån på våra plan så jag vågar inte riktigt dra fullt med en 28x10 prop och det känns lite surt.

Jag är ganska rostig när det gäller flygningen. Jag blev tvungen att sluta abrupt efter första tävlingen 2008 och jag har bara gjort 8 starter med ett fullstor F3A-plan sedan dess. Jag har flugit en del med en mindre F3A-plan i 60 storlek men det går inte att jämföra. Men det känns som att om jag hade flugit lika bra som jag gjorde för 2 år sedan så skulle jag utan problem klara av att flyga ett lika komplicerat program med Hangar 9 - Extra 260 35% som med ett F3A plan. Det var dock vindstilla när jag flög så jag får se hur den flyger i sidvind.

Angående att mitt exemplar inte rollar helt rakt så mins jag att säljaren sa något om hjulkåporna. Han hade flyttat batterierna högre upp mot canopy för att kompensera TP i höjdled för att rolla bättre efter att han hade monterat hjulkåporna. Jag såg på filmen att du flyger utan hjulkåpor. Men jag tycker inte att det skall ha så stor betydelse. Jag har haft samma beteende som jag såg i luften på ett mindre F3A-plan. Den rollade spikrakt ena sommaren och efter att legat på hyllan en vinter så var jag tvungen att lägga på diff på skeven för att rolla rakt. Jag skulle tro att det är samma på mitt ex av Extra 260.

Har du quick rollat med din Extra? Första batchen hade tydligen svaga vingar. Min har någon typ av temporär lösning där de har sprutat in massa extra lim för att styva upp det. De påstår att den då skall vara ok att quick rolla med, men jag är lite skeptisk.

Jag har lite dålig erfarenhet av quick roll då jag har knäckt en vinge i luften på den manövern tidigare. Jag lyckades dock komma ner hel den gången.

/Kristian
 

paroos

Kristian, du kan snaprolla hela dagen lång utan att vara rädd...
Denna kärran tåler mycket stryk[}:)][:D]
När du börjar flyga så här med den kan du börja oroa dej:
http://www.youtube.com/watch?v=rxNHaGpzxjw

Det har funnits problem på ett fåtal ex med att vingtub-röret inte varit limmat ordentligt i spryglarna. H9 har släppt en fix för detta som du skall göra om det inte redan är gjort.
På den nya ver. som kommer snart är detta åtgärdat i produktionen.


//patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se