Bränsle/Olja

Started by Benny, 2010-05-29, 16:50:13

Previous topic - Next topic

Benny


1. Hur mycket olja kör du på ?
2. Vilket fabrikat olja ?
3. Vilket oktantal bensin ?
4. Vilken Motor ?

Benny
Benny

Emanuel F

#1
1: 3 procent
2: Castrol
3: Shell V-Power 99 oktan
4: DLE 111

//Emanuel F

//www.Fullkontroll.se
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

imacse_peter

1: 2,5%
2: Castrol TTS
3: 95
4: DLE55, ZDZ100, 3W106, DLE111, ZDZ160

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Aeroparts

1: 33:1.
2: Mobile 1 2T Racing.
3: Aspen fyrtakt.
4: MVVS 26 IFS, MVVS 116 IRS, ZDZ 100NG.

Länk till bra olje tabell.
http://mvvs.nl/MVVS/main_bestanden/petrol.htm#oils
//Lennart

Tommy

#4
Aspen 2-takt färdigblandat.
3W 106, Brison 53cc
 

Skymic

3% Mobil 1 2T Racing
Aspen till 3w och 95 octan till ZDZ 120

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


Kent

1. 2,5%
2. Castrol TTS
3. 98
4. 3W motorer + DLE 111

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

2,5%
Shell Advance VSX, Mobil 1 2T racing
V-Power, 99okt
Crrc-Pro GF50i, 3W 110iB2

(Just nu till 3Wn, Mobil 1 Mineral 3%, 3 liter kvar...[xx(])
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

1. Enligt instruktionerna för den oljan jag använder.  Vid ny motor först 1% extra, sen ett tag med 0.5% extra. Har använt oljor som ska ha 2%.
2. Castrol TTS
3. Shell V Power. Förra året använde jag Aspen 4T med bra resultat. Aspen lite dyrt och krångligt att skaffa bara.
4. DA50, DA100, DA170

//Ulf S
Mvh Ulf

Mikael_Ingemarson

1. 2,5%
2. Castrol TTS
3. Shell V Power
4. ZDZ 50 och ZDZ 160

//Mikael

Daniel

Intressnt att så många verkar köra V-power och 98, är det psykologiskt eller har någon märkt skillnad mot vanlig 95?
 

Aerobat

Tror att det är mest psykologi, iaf om jag ser till mig själv. Tror inte våra tvåtaktare kan nyttja högoktanig soppa för att få bättre effekt. En bil med avancerad motorstyrning kan få ett par 2-3% i bästa fall när man går från 95 till 99 oktan. Vi har ju fast tändning på våra tvåtaktare så det blir inte mycket.
Det sägs at V Power håller jämnare kvalité, är renare och ska sota mindre. Merkostnaden är marginell så jag tycker att det är värt det. Jag kör ändå bilen på V Power.


//Ulf S
Mvh Ulf

Ingemar

Håller med om att högre oktan inte borde göra någon skillnad på våra modellmotorer.
1: 33:1.
2: Mobile 2T Racing (Tidigare Castrol TTS utan problem. Inkörning med mineralolja Castrol Aviato 2T)
3: Aspen 4T (Inkörning på 95 oktan).
4: MVVS45IRS-MG, MVVS26IFS-SP, ZDZ80RV, 3W110iB2CS.
 

paroos

#13
Jag tyckte mig märka stor skillnad på Aspen och V-Power.
Gick från V-Power till Statoils färdigblandade Alkylatbensin (2%).
Motorn gick pissigt på lågvarv och kunde inte hålla en stabil tomgång. (Samma tomgångsinställning var rock-solid med V-Power) Fick höja tomgången många klick innan den blev motsvarande stabil.
Upplevde inte heller samma \"klipp\" på toppvarvet i motorn.
Allt var samma, enda skillnaden soppan...Förutom oljan förresten, 0,5% mindre i Alkylaten, vilket borde vara en fördel förbrännings/prestandamässigt.
Har skiftat mellan 98okt och V-Power också utan märkbar skillnad. (Samma mängd olja)


//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

varför inte prova gasol?
kanske knepigt att blanda i 2-t oljan dock...

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår