Bränsle/Olja

Started by Benny, 2010-05-29, 16:50:13

Previous topic - Next topic

paroos

quote:
Originally posted by paroos

Jag tyckte mig märka stor skillnad på Aspen och V-Power.
Gick från V-Power till Statoils färdigblandade Alkylatbensin (2%).
Motorn gick pissigt på lågvarv och kunde inte hålla en stabil tomgång. (Samma tomgångsinställning var rock-solid med V-Power) Fick höja tomgången många klick innan den blev motsvarande stabil.
Upplevde inte heller samma \"klipp\" på toppvarvet i motorn.
Allt var samma, enda skillnaden soppan...Förutom oljan förresten, 0,5% mindre i Alkylaten, vilket borde vara en fördel förbrännings/prestandamässigt.
Har skiftat mellan 98okt och V-Power också utan märkbar skillnad. (Samma mängd olja)


//Patrick



Egentligen tror jag man får \"tuna\" om motorn om man byter mellan extremerna dvs Alkylat och högoktaning bensin för att den skall gå motsvarande bra. Dock tror jag aldrig Alkylat kan gå bättre än 99Okt V-Power...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

#16
De tester med Aspen som vår MVVS dealer i Holland Pe revier visar att han fått nåla in motorn lite mera precist, men annars inga problem.
Jag är bara glad att våra motorer går utmärkt på Aspen, det är värt varenda lilla krona extra för att slippa stanken av bensin.
För de som är oroliga för oktanen, varför inte prova Aspen R eller
Aspen +.
http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/produktblad_aspenplus_original2_98_oktan.pdf
http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/produktblad_aspenR_original.pdf

Jag tror Clarence provade någon av dessa, och om jag inte minns fel så var inte de lika luktfria.
/Lennart


Lonsan

Jag läste nånstans att 2-taktare inte behöver mer än 69 oktan (om det avsåg RON, MON eller AKI vet jag ej)
Kan det möjligen vara så att viskositeten på era häxbrygder är det
som mest avgör hur det funkar med förgasaren och dess nålar och membran...;)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Aeroparts

De tester med Aspen som vår MVVS dealer i Holland Pe revier visar att han fått nåla in motorn lite mera precist, men annars inga problem.
Jag är bara glad att våra motorer går utmärkt på Aspen, det är värt varenda lilla krona extra för att slippa stanken av bensin.
För de som är oroliga för oktanen, varför inte prova Aspen R eller
Aspen +.
http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/produktblad_aspenplus_original2_98_oktan.pdf
http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/produktblad_aspenR_original.pdf

Jag tror Clarence provade någon av dessa, och om jag inte minns fel så var inte de lika luktfria.
/Lennart





Jag har både Alkylat och V-Power hemma. Skall göra ett experiment. Tim skall få skruva in nålarna optimalt med varje bränsle, samma propplast och så RPM test[}:)]...kul att se rent vetenskapligt om det skiljer eller om det är en \"känsla\" man har bara.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Ingemar

Jag har en känsla av att det skiljer mellan olika alkylat-bensin fabrikat. I alla fall luktade Aspen annorlunda än t.ex. Statoils eller OK:s variant för några år sedan och jag fick för mig att de fungerade sämre än Aspen. Min ZDZ-80RV som sitter i Hektor segelflygbogseraren går hur bra som helst både på tomgång, fullvarv och mellanregister med Aspen, medan andra säger att ZDZ inte går bra på Aspen. Har knappt behövt skruva något på nålarna, men jag kanske bara haft tur att hitta rätt inställning direkt. Lite mer skruvande på mina andra motorer, men inga större problem.
 

Lonsan

Ang ert planerade vetenskapliga experiment, prova olika 2-t olja (och inblandning)
fast med samma bensintyp.
All bensin brinner lika bra och med ytters liten variation i energimängd.
Oktantal har inget med energimängd att göra...vet ni redan.
Det som bestämmer om motorn går bra är hur stor del av syret som man lyckas göra av med på en
förbränningcykel. Alltså behövs det en bra förgasare men en sådan påverkas bland annat av
bränslets viskositet och ytspänning. Oljetyp respektive etanol och vatten påverkar detta.
Vanlig 95 oktan innehåller ca 5 % etanol och i och med detta så kan också en del vatten
absorberas.
Vet inte om V-Power eller olika alkylat soppor är etanoltrimmade.
Ur hållbarhetsynpunkt är etanoltillsatsen ett gissel för simpla förgasare men
insprutningsmotorer med lamda sond justerar inblandning utifrånavgasernas komposition
och kan därför gå fint på ett brett spektra av soppa.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ang att vissa exemplar av motorer går bra på soppa X och andra inte gör det...
Små små detaljer som nålarnas och nålsätenas ytfinhet och vinkel respektive centrering
kan göra skillnad och kan säkert variera en hel del mellan olika förgasar exemplar.
För att inte tala om hårdhet på membran, ev. gjutskägg och porer i godset, hur lyckad
monteringen av förgasaren blivit etc.
Människans natur är att alltid söka (enkla om möjligt) mönster och samband i
allt och har svårt att acceptera de fall där slumpen faktiskt är den övervägande faktorn.

Kort och gott, i moderna förbränningsmotorer mäts ett stort antal parametrar 1000-tals gånger
i sekunden för att optimera gången.

Men att en 2-taktare funkar är alltså mest en slump... ;)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

quote:
Originally posted by Lonsan



Men att en 2-taktare funkar är alltså mest en slump... ;)

no more gassers 4 me



Vilken fantastisk tur vi hade i Gripen med våra 2-taktare [:)] En bit över hundra starter (enbart tävlingsdagarna) och endast ett motorstopp[:0]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Slumpen var på bensinarnas sida ännu en gång! Halleluja![:D][:D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Det var nog slumpen att enda flygplanet som lyckades att landa utanför banan med motorn avstängd hade någon form av elektron snurra. Tror på slumpen.
Ursäkta jag kunde inte låta bli..[:D][:D][;)]
/Lennart

Håller helt med \"Kalkyl\" i hans resonemang.

paroos

Härmed har ALLA bensinmotorägare officiellt blivit \"Kalkylade\"!!![:p]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Aeroparts

Det var nog slumpen att enda flygplanet som lyckades att landa utanför banan med motorn avstängd hade någon form av elektron snurra. Tror på slumpen.
Ursäkta jag kunde inte låta bli..[:D][:D][;)]
/Lennart

Håller helt med \"Kalkyl\" i hans resonemang.



Lennart, du hann först![:D][:D][;)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Vidhåller att det är Slumpen.
Däremot är sannolikheten hyfsat hög att det funkar[:D]
Men om det inte gör det så är det Slumpen som [}:)]-las
med dig och vad du än gjort innan är för att
slippa det oönskade utfallet så struntar Slumpen i det.[xx(]







no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Det var nog slumpen att enda flygplanet som lyckades att landa utanför banan med motorn avstängd hade någon form av elektron snurra. Tror på slumpen.
Ursäkta jag kunde inte låta bli..[:D][:D][;)]
/Lennart

Håller helt med \"Kalkyl\" i hans resonemang.



Jag är lycklig att Slumpen lät mitt plan undvika elstänglset med 2 dm.
Var jag verkligen den enda som lyckades komma utanför fältet[:)][?]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

harley007

Ninjar tråden lite, startade min DA100L med Re2 pipor idag för första gången. Motorn tände på första med choke efter att jag dragit fram soppa och startade på 3:e slaget utan choke [:p] Min migration till bensin från el verkar gå smidigare än väntat [8D]

Motorn gick lite rikt och \"småtaktade\" något emellanåt. Detta skedde vid några lägen strax över tomgång och upp igenom lågregistret. Förmodar att jag kan strypa lite på lågfarten, men för tillfället låter jag fabriksinställningen på nålarna vara tills jag kört in den eftersom det var så lite \"taktande\" [:)]

Motorn gav bra varv utan att bågna på fullgas och övergångarna från tomgång till full och tillbaka i varierande hastighet funkade bra. Tyvärr ballade min rpm mätare ur så jag fick inte en exakt mätning idag.

Strax efter halv trottel så kom piporna på ganska rejält, men jag hade ändå en hyffsat jämn övergång. Från mitten och uppåt reagerade trotteln också helt ok. Det är möjligt att jag ska plana ut trottelkurvan något från mitten när piporna väl slår på (körde helt rak kurva nu).

Nåväl, efter denna långdragna avrapportering kommer här min fråga. Är det någon som kan tipsa om en bra slang (förmodar silikon) att sätta på Re2 pipornas \"pipar\" för att se till att utblåset kommer utanför piptunneln? Om nån även kan tipsa om var ni köpt slang vore det toppen. Ytterdiametern på piparna är strax över 15mm.

/Jesper Svensson

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec