Varför tjuvstannar motorerna?

Started by Lonsan, 2010-08-17, 18:26:13

Previous topic - Next topic

Lonsan

Efter helgens tävling är frågan befogad.
Att en och annan motor är svår att starta tycker jag inte är mycket att orda om och anledningarna är många och logiska och i allmänhet åtgärdade innan planet tillåts lyfta.
Men att de stoppar i luften är riktigt uselt! Ska det kanske till utbildning, checklistor och rekommendationer ang. installation, inställningar och kanske även motortyper för att få slut på eländet?
Vi fick se ett antal snygga nödlandningar i helgen men hur hade det slutat om det rört sig om något mindre skickliga piloter och vädret varit mindre gynnsamt? Ryyys...

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#1
Hej.
Om man räknar bort de defekta tändsystem, söndriga kablage till givare, felaktigt installerade dämpare etc, så tror jag att de flesta motorstoppen beror på dåligt inställda motorer speciellt hög nålen. De flesta(även vi)har så starka motorer att det behövs knappt halvgas att flyga vanliga programmen, de går och surar ner sig och blir knappt heta heller. (vår lilla 26cc MVVS jobbar skiten ur sig hela tiden och har stannat en gång, och det var på första flygningen då tomgången var för låg). Det är många snabba nerdragningar av gasen ner till tomgång som kanske hamnat lite lågt och så har man deadsticken, när de gått på låga varv och man drar på brukar de ju fixa om de är lite rika . Walbron är ju inte heller gjord för att flyga http://prme.nl/forum/viewtopic.php?t=205 så den påverkas av de olika lufttrycken som blir när man flyger, detta finns det olika botemedel för, vissa motor tillverkare har gjort atgärder för att minska denna påverkan (3W slang till insuget ex).
Förgasaren påverkas också av G-belastningarna på membranet vilket kan åtgärdas till del med att vrida den.
Jag tror inte att de flesta stoppen beror på för magra motorer utan tvärt om.
Just nu har ju vi själva problem med vår MVVS[xx(] och jobbar mycket med att lösa detta med hjälp av MVVS i holland och MVVS egna tekniker,naturligtvis har den ju inte samma förgasare som andra motorer utan en modifierad Walbro med en lågnål som ställs om av gasen. Ett av tipsen är att köra motorerna rejält snålt på högnålen ( naturligtvis inte så de stannar) för I IMAC flygningen kommer vi säkert aldrig att ha så långa tider på fullgas att motorerna överhettar eller tar skada på annat sätt (förutsatt rätt baffling och olja). Låg nålen ställs då för bästa gång vid 30% ungefär.
Själva kommer vi att gå in i förgasaren och minska vikten på de sakerna som påverkar nålen ( för Freestylen).
Vi i Sverige är inte ensamma om dessa förgasar problem det finns hur mycket som helst på nätet, och det bästa vore nog att någon såg till att konstruera en förgasare som är anpassad till flygbruk kanske insprutning till och med. Walbron är där ju bara för att den kostar ingenting och finns i överflöd och fungerar \"nästan\"
/Lennart

paroos

Tja...teknik strular ibland och kommer alltid att strula. Det är en del av det hela man får lära sig leva med.
Om det är två komponenter eller fler som skall lira ihop så kommer det alltid att fallera förr eller senare.
Om det är datorer, bilar, passagerarflygplan, rymdfärjor eller lyftkylda tvåtaktare spelar ingen roll.

Kvalitét på grejorna, handhavande och underhåll kan dock minska fel-frekvensen till en dräglig nivå. Min trofasta 50cc motor exempelvis har väl stannat 4 gånger i luften av olika anledningar på ca: 230 flygningar. Alltså 57,5 problemfria flygningar mellan stoppen, rent statisktiskt. En hyggligt dräglig frekvens.
M.a.o. för \"söndagsflygarbruk\" händer det ungefär en gång per säsong...
Nu är detta en \"Kinesmotor\" men jag tror inte att en DA eller 3W 50cc har mycket säkrare drift.

Sedan är det väl lika uselt av en motor om den strular eller stannar oavsett på marken eller i luften. Det som skilljer är ju konsekvenserna...

Problemet är att en motor inte beter sig på samma sätt i luften som på marken. Väl i luften varvar den ut mer, utsätts för G-krafter, fart/propeller vindtryck (förgasare) etc.
På marken kan de gå klockrent för att sedan bete sig illa väl i luften.
Dock är det ju försvinnande sällan det är själva motorn som strular/havererar. Kassa tändstift, lösa/trasiga tändhattar, felande tändsystem, tändackar, kablage, pickup, struliga förgasare och bränsletillförsel brukar vara boven.
Likaså tjuvstopp pga \"skit\" i tankar, förgasare, nipplar o slangar.

Mycket går att förebygga genom kontinuerliga kontroller och underhåll.
Här brister vi nog alla lite till mans...

Likaså finns det tack och lov trevliga och innovativa lösningar att tillgå för att öka tillfölitligheten!
Några exempel är bakåtvända insugstrattar, luftfilter och dubbla tändsystem/stift på varje cylinder (matade från dubbla tändackar)...

Att börja flyga IMAC och komma på tävlingar öppnar ju dörren till massor av samlad erfarenhet och hjälp!

//Patrick

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Sorry, såg inte ditt inlägg Lennars medans jag skrev, lite upprepning av vissa saker ser jag men det skadar inte![:D]

Just bränsleinsprutning vill jag se som nästa feature!!
Kan fan inte vara så svårt, har inte O.S. insprutning på nån metanolare sedan gammalt?

//Patrick

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

patrik

Snälla, snälla utbilda oss!!! Ett avsnitt om luftfuktighetens inverkan, samt allt annat som kan påverka en kolvmotor. Det kan nog vara på sin plats med en utbildning i landning också, både med och utan motor. Detta är ju i alla fall ännu viktigare än att motorn fungerar.

Släng med ett avsnitt om hur man får in modellen i bagaget utan att lossa vingbultarna också.

Patrik [Yo]Hell.
 

paroos

1. Träning i \"deadstick\" landning ingår som en del i   paketet \"modellflyghobby\". Lite som rysk-roulette, beroende på förhållanden, med olika många kulor i pistolen.[:D]

2. Genom att misslyckas med ovan (eller liknande) får man in hela skiten i bilen utan att lossa en bult, lätt som en plätt![B)]

Image Insert:

74.17 KB

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

patrik

Den ser ju knappt trasig ut, ge mig två burkar snabblim så fixar jag hur lätt som helst.
 

Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

1. Träning i \"deadstick\" landning ingår som en del i   paketet \"modellflyghobby\". Lite som rysk-roulette, beroende på förhållanden, med olika många kulor i pistolen.[:D]

2. Genom att misslyckas med ovan (eller liknande) får man in hela skiten i bilen utan att lossa en bult, lätt som en plätt![B)]

Image Insert:

74.17 KB

Livet börjar vid 46%!




En klar 10:a [:D]

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Nu har jag läst alla de långa inläggen och förstår läget bättre.
På nå\'t sätt känns det som ... ja ... det finns inga 2t bensinmotorer för modellflyg?
Men bl a 3W används ju till UAV men de kör ju inte Freestyle direkt...och sen går
de väl på jet-bränsle i stället.

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Ingemar

Vi hade hög luftfuktighet och ganska varmt under tävlingen och det minskar mängden brännbart syre till motorn. Det finns syreatomer i vatten men de gör nog inte någon större nytta i förbränningen mer än att kanske förlänga förbränningstiden. Hur mycket det kan påverkar våra motorer vet jag inte.

/Ingemar
 

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

quote:
Originally posted by Lonsan

Ehh...http://www.madsci.org/posts/archives/2000-04/955052253.Eg.r.html

no more gassers 4 me???



[:D]
\"Firstly, the air can only accommodate a
certain amount of water vapour, and secondly, your local fire department
are also in the habit of adding water to combustion but with a very
different effect!!!\"

[:D][:D]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Lonsan

ja, vi får hoppas att brandkåren håller sig borta från finalen i Helsingborg s)

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Ingemar

Den långsammare förbränningen vid fukt kan ibland ha en positiv effekt då det motverkar spikning, d.v.s. lite saama verkan som mer oktan på bensinen. Och bensintypens inverkan har vi ju diskuterat här på forumet och någon skulle testa olika bensityper. Vi väntar med spänning på resultatet! Kanske testa vid dimma också?

/Ingemar
 

paho

Jag är en av dem som har haft problem med motorn, det är hemskt att stå med en motor som trilskas (speciellt när den har fungerat klanderfritt veckorna innan tävling). Jag säger som paroos, när man är på tävling får man lära sig 100 ggr mer än när man står på hemmafältet om hur man ska ställa in plan och motor.
Den kunskapen som finns runtomkring i Sverige är ovärderlig.

/Patric
/Patric