Clover Creek 2010

Started by paroos, 2010-08-22, 20:03:44

Previous topic - Next topic

paroos

Som ni kanske redan vet så blir det inget TAS i år.

Den största och mest prestigefyllda IMAC tävlingen blir istället Clover Creek. Egentligen samma upplägg som TAS och samma otroliga line-up i invitational klassen, dvs de flesta av de just nu absolut bästa är med. Likaså går pris-summan på 50000$ i invitational inte av för hackor...

Hade varit grymt att vara på plats, invitational och framförallt freestyle kommer att bli en makalös drabbning.
Bla skall ju Leseberg, Gabriel Altuz och Donatas gå en holmgång, snacka om tungviktsfajt! Räkna med att det blir full toksatsning från alla![}:)]

Vill passa på att önska Rolf Meum, vår nordiske IMAC über guru stort lycka till!!!
Rolf har blivit inbjuden till det mycket prestigefyllda uppdraget att vara domare.
Att döma dessa grabbarna i okända invitational program...tja det finns lättare saker man kan göra![8)]

Lycka till Rolf! Vi ser fram emot goa historier efteråt...

Tävlingens website:
http://www.clovercreekaerodrome.net/2010-championship.html
Räkna med reportage o filmer på FlyingGiants som vanligt.
2-5 september smäller det.

MVH

Patrick

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

Första okända för Invitational:



// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Ganska mänskligt ändå...
Nr 6 och 10 kräver lite motor![:p]

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

First scores

Image Insert:

82.55 KB

imacse_peter

Lite inspiration till helgen [:)][:)]







// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Aeroparts

#5
Det är väl tur för Mr Noll, att han inte flyger i Sverige för här hade han väl nästan fått samma poäng för sina kvickrollar och stopp i momenten som hans namn eller...[;)]
/Lennart

Mikael_Ingemarson

JA är det såna kvickrollar som premieras, så är det ingen idé att jag går någon domarkurs.
Får då är det något jag inte förstår.

//Mikael

paroos

#7
Snaproll a la American style!

2:45 gör han 1,5 snap.
7:e gången jag såg det kunde jag skönja att nosen oerhört subtilt rör sig mot canopyn. Alltså positiv snap.
10:e tittningen ser jag att även stjärten roterar likt autorotation.
Min första känsla är nollad manöver.
Sedan blir jag mer o mer tveksam.
Efter ca: 15:e titten så ser jag faktiskt 1,5 varv positiv snap!

3:21, en o en kvarts ? snap.
Minst 10 tittar och kan fortfarande inte se nosen avvika nånstans.
Svårt att hitta autorotationen också även med bästa välviljan.
Definitiv nolla hos mig.

4:01, 1,5 negativ snap.
Bestämde mig direkt för att det var autorotation, men 7-8 tittningar innan jag såg nosen mot stället säkert.
Godkänd.

4:15, tjaaa, 1 varv...snabb roll! Ser ingen nosrörelse eller autorotation.
Definitiv nolla igen.

4:32, halvt varv negativ snap.
Såg den direkt och godkände direkt!![8D]

5:32, trekvarts negativ snap.
Såg den på 3:e titten och godkände.

5:58, 1 varv negativ snap.
5 tittningar innan jag var säker, men godkänd.

Gissar att denna flacka hypersnabba snap-teknik kommer från de sjukt krävande programmen i unlimited (invitational). Dvs från våra mera full-skala lika snappar mot det vi ser här under åren.
Såklart för att inte tappa för mycket energi och heading.
Tror de snappar som utförs mycket snyggt av många i intermediate här hemma idag hade blivit för energikrävande i ett unlimited program.
Man har inte råd att ta i och snappa ordentligt, eller på flygspråk, gräva ner vingen för djupt i stall.

Att titta på exempel som detta ger oss alla:
1. Mer insikt om hur svårt vi domare har det att se era snappar om de är åt det flacka hypersnabba hållet.
2. Hur viktigt det är att \"flyga för domarna\" dvs hela bevisbördan ligger hos piloten att övertyga mig som domare att jag flög en korrekt pos/neg autoroterande snap. Kan jag inte se detta kan jag inte döma annat än noll.
3. Det ÄR svårt att döma. Att man får titta på snapparna i filmen x antal ggr innan jag kunde döma säkert visar bara vilken otrolig rutin och vana som krävs för att döma på denna nivån.

Är inte avundsjuk på stackarna som dömer unlimited och invitational.
Gäller att använda ögondroppar, för det går f-n inte att blinka!!![8)]

//[}:)]Patrick

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

Håller med, det är INTE lätt att se... Att titta på samma bildsekvens 8-10 gånger för att avgöra om det ens är pos. eller neg visar ju hur tufft det är att döma. I verkligheten har man kanske en ½ sekund på sig att avgöra om det är OK eller inte ! Men tydligen är det så man ska göra för han vann ju faktiskt de två första sekvenserna[;)]

Lite mer Freestyle-övninger istället, då spelar det inte så stor roll om det är pos. eller negativa snappar [:D]















// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Måste säga att invitational programmen var ovanligt snälla här.
Har sett mycket mycket svårare program ex. från Tucson Aerobatic Shootout.
Känns som det var ovanligt mycket transportflygning.

//Patrick

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

#10
Det är ju inte annat än att man får känslan av att det är inte regelboken och domarna som bestämmer och lägger ribban utan piloterna i dessa fall.
Risken är att det urartar som i F3A där speciellt kvickrollarna har varit eller är mycket föremål för diskussion. Eller så måste man ändra kriterierna för manövern.
De må vara duktiga over there, men de är inga övermänniskor och kan inte ni som är i mina ögon vana domare knappt se utan video upptagningar så är det på väg åt fel håll.
Att det blir enklare vid detta flygsätt med mycket hög flygfart
ja säkert men dessa flygplan har 2-2.5 ggr mer dragkraft än vikt så vertikala kvickrollar är ju inga problem igentligen även om det blir bara svårare möjligtvis, men det skall väl inte vara lätt heller.
Skulle det sedan vara flera kvickrollar efter varann så får ju manövern i övrigt vara rätt designad i sin helhet. I detta program flögs det ju många långa rakbanor efter rollarna speciellt av Mr NOLL.
/Lennart

Aerobat

Fin kärra han hade, Leseberg. Men jag tyckte den flög lite bättre förra gången jag såg den.[;)]

//Ulf S
Mvh Ulf

imacse_peter

quote:
Originally posted by Aeroparts

Det är ju inte annat än att man får känslan av att det är inte regelboken och domarna som bestämmer och lägger ribban utan piloterna i dessa fall.
/Lennart



Just detta finns beskrivet i regelboken under \"Bias\" och i detta fall \"halo\" dvs när erkänt skickliga piloter flyger kan det för vissa domare vara svårt att döma ner eftersom \"-han flyger ju alltid bra\"...

Nu tror jag inte det är så i detta fallet där domarna har fantastiskt mycket mer erfarenhet än vad vi har och framförallt av de högsta klasserna. Och som Patricks analys visar så var ju dom flesta kvickrollarna faktiskt godkända - det gäller som sagt bara att hinna med och se det !

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Kent

Förbjud Kvickrollar, dels är de fula, dels knäcker de vingarna.
Alternativ: Snygga tunnelrollar, minst 5 X spännvidden - bara på lodlinjen nedåt så det blir ont om tid..[8D]

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Håller med om en massa goa saker ovan. Vet inte om Bias och Halo är exakt orden men att de som flyger generellt bäst, har fet
sponsring, goa track records och sanslöst stora egon lätt blir tongivande för hur manövrar får och bör se ur är väl ganska lätt att misstänka?
Men var det inte tänkt en gång att fullskalaplanens manövrar skulle efterliknas? Har iofs aldrig studerat
hur en fullskala-snap tar sig ut...
Själva detta med att det ska vara en autorotation ger dock svaret, en vinge ska alltså stalla ut vad jag förstår.
Med ett realistiskt tungt flygplan i medelfart skulle detta kunna uppnås genom (för en höger rotation):
*Höger sida
*Lite höjd
*Lite vänster skev initialt

Vad dillar jag nu om?
Jo med höger sida minskar farten på höger vinge, lite vänster skev ökar effektiv anfallsvinkel
på innervingen och den klipper, autorotationen ÄR ett faktum!

Nu är en så\'n manöver knappt möjlig med många IMAC plan då de helt enkelt är för lätta, i alla fall
går det inte i de flyghastighter som vi vill/måste ha för att få flyt i manövrar och inte driva iväg i vinden.

Jag anser alltså att de flesta snappar bara är optiskt simulerade manövrar som tillfredställer devisen att dommaren dömer vad han ser.
Men vet domaren vad han ska se? Ska man titta efter noshöjning enbart eller ska man kanske också bedöma om det verkligen
kunde ha varit var en autorotation rent fysikaliskt? Anser att om det verkligen varit en äkta auto så har planet
tappat så mycket energi direkt efter manöverna att det i princip skulle falla ner om inte motorn genast fyllde på med ny energi.

Så, förbjud inte snappar, 0:a SIMULERADE snappar.

För övrigt så kommer fina snapar inte att knäcka vingar, är farten rimlig så blir det ett också ett rinmligt antal G
som vingen ser. Går vingen av på våra modeller så har vi utfört en manöver som hade dödat en pilot, var det tänkt så?

F-n vet om jag vågar döma i helgen...





no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår