Clover Creek 2010

Started by paroos, 2010-08-22, 20:03:44

Previous topic - Next topic

Aerobat

Det verkar som kvickrollar kommer att diskuteras till domedagen. Efter att ha kollat på olika filmer från Clover och Tucson kan man ju konstatera att flacka, snabba kvickrollar är standard inom IMAC toppskiktet. Just Jason Noll är nog bland de mer extrema. Personligen tycker jag att det blir mer flyt i flygningen och att helheten blir snyggare. Själva kvickrollen offras lite för detta. Men vad jag tycker om det hör kanske inte hit.

Däremot så har man i Clover Creek haft ett väldigt rutinerat domarteam och man kan förutsätta att de kan regelboken. Det känns lite konstigt om vi här i lilla Sverige ifrågasätter deras kompetens och integritet. Då kan man ju fråga sig hur pilotdomare som jag själv klarar denna uppgift om än på lägre nivå?

Patrick, som är en av våra mest rutinerade domare, kunde ju faktisk avgöra (efter slow-mo granskning, visserligen) att merparten av snaprollarna var godkända. Jag skulle vilja säga att de andra hamnade under:
Citat
"As always, the competitor is given the benefit of the doubt, but if a judge is certain that a proper snap  roll has not been executed, a zero (0) is given."
slut Citat.

Då kan man ju också fråga sig att eftersom vi kör ju samma regler borde manövrar som godkänns i USA också godkännas här hemma. Eller?


//Ulf S
Mvh Ulf

Aerobat

Pontus,

här är ett exempel på hur man KAN göra en snap i fullskala:
http://www.youtube.com/watch?v=Gu3BfXKstJ4
först höj -pitch up
sen sida/skev SAMTIDIGT som höjden neutraliseras, dvs ingen höjd i rotationen.

//Ulf S
Mvh Ulf

Lonsan

OK, bra.
Jag har, lite vilseledande, också lyssnat på hur liknande manövrar kan utföras på mindre idealiska aerobatic plan,
typ högvingade och mångvingade saker av olika modernitetsgrad.

En sak som jag gillar att se tydligt när jag dömer är hur planet gör en parallellförflyttning i sida+höjd från ingång till utgång av manövern.
Under säsongen som gått tycker jag bara att ett fåtal intermediate förare gör detta riktigt snyggt gång på gång.
Har planet klivit tydligt snett upp åt vänster i en positiv vänster snap så känner jag att det är 100% snap.
(Givetvis får man hålla utkik efter att det inte var en utpräglad tunnel dock).
De gånger jag bara ser en initial nos upp/ner men det i övrigt bara ser ut som en snabb roll så tycker jag att
det inte stämmer 100% med hur jag tyckte Rolf M beskrev det hela.
Har varit beredd att 0:a ett gäng snapar under säsongen men som mindre varm i kläderna så
har jag efter överläggning med den andra domaren ännu inte gjort det. Med andra ord
så har mitt synsätt på godkänd/icke godkänd snap förskjutits från hur jag förstod det på domarkursen till hur jag dömer nu.
Precis den effekten tror jag att många (alla?) domare går igenom, givetvis händer det snabbare i början
av domarkarriären då man har mindre/ingen referensbas men tror också att rutinerade domare glider något hela tiden
med trenden som sätts av elitens flygstil.
Misstänker att det finns liknande \"transformeringar\" inom andra sporter, typ konståkning, gymnastik, simhopp etc.
De bästa flyttar gränserna och basen för bedömning glider.

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Casselby

Gött Ulf! Jag håller helt med dig.
/D
 

Aeroparts

#19
Det kanske är för svåra manövrar för att kunna bedömma \"små\" flygplan, man kanske skulle ändra kriterierna för just dessa manövrar.

Som kul grej,detta med att efterlikna riktiga flygplan tycker jag om.
Filmen ovan som visar ett fullskala flygplan som \"snappar\" detta plan har en roll hastighet på ca 400 grader/sek detta har den vid max manöverhastighet den hastighet där du kan dra (ett)roder till max utan att överbelasta flygplanet, om man då drar alla roder blir denna hastigheten betydligt lägre och på filmen tar en snapp ca 2 sekunder från start till stopp, hur många har sina utslag satta till 400 grader i sekunden??
I Mr NOLLs fall gör hans flygplan på filmen 1 1/2 varv snapproll på ca 0.2-0.3 sekunder  hur skalariktigt är detta och naturligtvis mycket svårt att bedömma, jag hann tusan inte med att klocka nästan.
Här är ett exempel på snappar i intermediate som tar 0.8-0.9 sekunder för ETT varv alltså mycket mycket längre tid, och det är ju som de flesta flyger här. Mycket bättre tycker jag som mest bara tittar på.
Bedöm nu inte kvaliten på flygningen eller snapparna bara, för det är mest flygning på skoj.
http://www.youtube.com/watch?v=hKqVJzs-_0E&feature=player_embedded
Lennart

paroos

Många bra kommentare, kul!

Jag tror varje domare måste försöka dels lära sig flygning, dvs vad är en kvick/flick/snap roll? (kärt barn har många namn).
Allt börjar med en hastig ändring av pitch, upp eller ner.
Snabbt följt av ändrig av yaw, hö eller vä.
Detta orsakar den ena vingen att stalla mer än den andra vilket i sin tur leder till autorotation.
Hastigheten på autorotationen kan ökas/bromsas med skevroder input.
Autorotationen bibehålls så länge korrekt roderinput beibehålls tills energin är slut. Ju mer ingångsenergi (fart), och roderinput ju våldsammare manöver.
Under autorotationen är flygplanet nära eller i stall och kan påverkas av vindkraft och därmed förflytta sig i riktning av denna kraft. Detta är oundvikligt och ger därav inget avdrag.
Autorotationen stoppas med neutraliserade och ev. motroder.
En flick-roll kan sägas vara spinnens hög-energi kusin...

Personligen tycker jag att de två svåraste manövrerna att döma är just spin (ingång) och kvickroll.
En av anledningarna är att olika typer av flygplan/modeller kan bete sig väldigt olika i dessa manövrer. Dvs det ser olika ut men är ändå rätt. Olika typer kräver också olika hantering och input för att snappa. En annan är att det går fruktansvärt fort! Inom loppet av knappt en sekund skall man bearbeta det man sett och göra sin bedömning. Att se hela förloppet är omöjligt. (därav kul då man kan studera på video) Därför måste man ha vissa hjälpmedel/specifika saker att titta efter.
Exempelvis pitchningen, mot canopy = positiv, mot stället = negativ.
Som domare tittar jag först på nosen (zoomar den med blicken), sedan fokuserar jag på hela flygplanet, dvs väger ihop nosrörelsen med stjärtrörelsen (hmm) dvs roterar de i olika vinkel förskjutna i förhållande till varandra. Till sist vingarna, ser jag tydligt att den ena är mera stallad, dvs inte roterar lika snabbt som den andra.

Blir jag osäker så följer jag lagen: Dvs den tävlande får fördel   och jag godkänner. Är jag säker på min bedömning så dömer jag utan att blinka en nolla om jag finner det vara fallet.

Att döma är ett ständigt lärande. Teori, fint, till en gräns, sedan är det precis som i flygningen, träning, träning och mer träning.
Ju mer man dömer ju mer rutin och ju mer säker blir man.
Numera känner jag mig så rutinerad och säker att det känns som jag \"äger\" det som händer i flygningen. Dvs jag är hela tiden före flygplanet i tanken, vet vad som skall hända och vad jag förväntar mig att se. Känns även som att allt går MYCKET långsammare nu och att man har lungt o gott om tid att döma.
Därav hade jag tyckt det var skoj med Advanced för att pusha mig till nästa nivå.

Slutmål? Att precis som rävarna \"over there\" kunna se allt, UTAN repris![:D][:D]

//Patrick

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

(Kul att vi just diskuterar snappar så här inför de okända flygningarna på finalen...MOAHAHAHA![}:)][}:)][}:)])

[;)]

//[}:)]

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Det snurrar...börjar må lite illa...för många snap, nä, det är nog insikten att detta är en jänke-sport, precis som det där med en oval boll och det där brännbollspelet de håller på med...hur kunde det gå så här fel!!?? Tror inte jag klarar en \'over there\' referens eller citat till på ett bra tag. (gurgel-klöks).

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Lovar att hålla dej för pannan när du kräks...[:D]

Sedan behöver vi ju inte göra \"over here\" på exakt samma vis som man gör \"over there\" dude![;)]


Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Tack, nu känns det genast bättre :)

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Förresten, David Mosers freestyle![8D]

Roligaste och mest variationsrika program jag sett på länge...
Kanon blandning av tempo, manövrar, musik och lite roliga effekter.

//P

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Ingemar

Patrick, mycket bra skrivet om bedömning av snaprollar.

Jag skulle också vilja citera följande i reglerna:
\"If any movement about the longitudinal (roll) axis is observed before the nose departs the line of flight, the figure is downgraded 0.5 points per 5 degrees.\"

I Mr Nolls fall på videon tycker jag det i några fall är mycket rollrörelse innan man kan ana en tipprörelse. Vinkelfel dömmer man vad man ser och behöver inte riskera att dömma bort en autorotation om man är osäker. Men kvickrollen går ju så snabbt så i praktiken blir det ofta en bedömning av hur distinkt och tydlig start och stopp på kvickrollen blev.

Intressant utveckling där man driver på kvickrollen mer och mer med skevroder. Egentligen rätt horibelt att man ska försöka bedömma något som tar bara 0,2-0,3 s. Min personliga uppfattning är att det inte borde löna sig då det blir ju nästan omöjligt att få nosen att röra sig innan planet börjar rolla och domarna borde ge ganska låga poäng på dessa kvickrollar som ju mer liknar en snabb vanlig roll.

/Ingemar
 

paroos

#27
Tyvärr blir bedömningen av snappar a la American style lite av en binär övning.
av det lilla man hinner se blir bedömningen endast godkänd eller icke godkänd. (oftast godkänd då man inte hinner se ett skit och piloten skall ha the benefit of the doubt)
Inte bra för man missar nyanserna och ev. avdrag för vinkelfel o dyl.
Om alla snappar så här hypersnabbt så blir konsten att snappa rätt mer eller mindre betydelselös. Bara stoppen är bra så är man i hamn.

//P



Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Ingemar

Följden blir att domarna kommer att sätta gränsen för en giltig snaproll. Piloterna kommer att testa fram var gränsen går och det är väl det som hänt i USA. Jag tycker man kan tolka reglerna som att man i tveksamma fall ska försöka bedömma vinkelfel hos snaprollen även om det går fort på hur distinkta start och stopp det är, men jag kanske har fel.
/Ingemar
 

paroos

#29
Givetvis skall man FÖRSÖKA döma allt så noga det går...
Men går det i praktiken?
Eller har det gått över gränsen redan i USA, med tanke på hur det ser ut?

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se