Walbro WJ-71

Started by Skysurf, 2010-09-01, 13:54:43

Previous topic - Next topic

Skysurf

Någon som vet vart jag snabbt kan få tag på en Walbro WJ-71 till min DA-85?

/Jesper
 

imacse_peter

Kolla med RPM, tror han har ett fett lager med gasare...

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Skysurf

Ok. Tack Peter! Är det någon som kan PMa Tims nummer till mig? Tim om du läser detta så vore toppen om du kunde slå mig en pling på 0706-385280.

Mvh Jesper
 

paroos

#3
Sätt på en riktiga gasare (Tillotson) istället!
Finns motsvarande Walbro till flesta storlekar.
Kan inte bli sämre...tvärt om.

Alla större firmor som säljer trädgårdsredskap som motorsågar, trimmers och klippare har eller kan ta hem förgasare och reservdelar till dem.
Du bor ju i Huskvarna land, borde inte vara några problem. Har de ingen butik i anslutning till fabriken?

//Patrick

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

E de liksom samma sak som att byta fartreglage på en elmotor???

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Skysurf

Patrick,

lite tight med tid till att meka - tror du jag han hitta en som passar utan modifikation? Ska finnas en butik nere i Huskvarna, kollade priserna på nätet och dom ville ha drygt 1500kr för en WJ-71, vilket är nästan det dubbla mot vad DA tar för en ny förgasare.

/Jesper
 

paroos

1500kr!!!!!!

Det var ju inte klokt...

Ta den då från Tony Clark i Tyskland. 75€
(DAs service center i Europa)
http://www.toni-clark.com/english/motoren/da85/da85ersatzteile.html

//Patrick



Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Hej Jesper. Kanske dum fråga , men har den gått sönder??
eller vad är det för fel.
/Lennart

Skysurf

Lennart,

jag har haft motor problem hela säsongen och när vi var ute och flög i tisdags (första gången sen tävlingen i Jönköping) så gick den så illa så att jag inte vågade flyga den mer. Jag har bytt tändsystem, stift, soppa, Tim har skruvat på nålarna. Jag provade att skruva nålarna men den betedde sig likadant. Tidigare har jag känt att motorn har gått så pass bra att jag har vågat flyga utan att riskera maskinen, men så är inte fallet längre.

Jag hittade en tråd på Flying Giants som diskuterade ett snarlikt problem:

http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=56068&highlight=da+85

Finns även en video där, där motorn harklar sig precis så som min. I hela tråden diskuterar dom förgasar problem.


Förövrigt så kontaktade jag Toni Clark, bifogar en kopia på mitt mail och det svar jag fick.....
DA kanske inte skulle vara så nöjda om dom visste hur deras återförsäljare agerar....


Hello Jesper,
I have my own idea about this, but you will not like to hear it, because
it has nothing to do with the engine itself.
You have already been in contact with Desert Aircraft, so please ask
them, if you believe yourself it is the carburetor...

Best regards,
Gerhard Reinsch
Toni Clark practical scale GmbH



On 01.09.2010 09:23, Jesper Almhagen wrote:
> Hi Toni,
>
>
> I have been having issues with wit my DA-85 all this season. The engine
> hasn\'t run consistently and I have had several flame outs. Lately it\'s
> gotten worse. I found this video on Flying Giants and this behavior is
> very similar to mine:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=Caam7M4mEow&feature=player_embedded
> <http://www.youtube.com/watch?v=Caam7M4mEow&feature=player_embedded>
>
> I think that the engine is well tuned, plug looks good (and has been
> replaced), ignition system has been replaced. It serial number 1227, and
> it was at DA in the us for upgrade last summer. I\'m running 2% Red Line
> oil.
>
> We have the final in our national IMAC Cup beginning next friday and I
> really need to get this problem sorted out before then. Do you have any
> ideas as to what might be causing this? I am thinking maybe I should
> replace the whole carburetor?
>
>
> Best Regards,
>
> Jesper Almhagen



 

Aerobat

Låter ju knäppt!? Vad menar Gerhard att felet är då?

Har du haft isär förgasaren?
Om du inte känner dig manad brukar det finnas Walbro experter på Gokartbanan. De kan nog hjälpa dig att kolla den inuti och att tryckmäta den.


//Ulf S
Mvh Ulf

Aerobat

Med tryckmätning menar jag det tryck där nålventilen öppnar och stänger. Jag tror WJ-71 ska öppna vid ca 24psi och stänga igen vid 12psi. Det är inte superkänsligt men om det är för mycket fel skulle man kunna tänka sig problem liknande dina. Om öppningstrycket är för högt kan du få problem med att du får för lite soppa, speciellt på högvarv. Om det är för lågt kan motorn gå rikt på låg/mellan register.
Kan kanske vara värt att kolla.

//Ulf S
Mvh Ulf

Mats_N

quote:
Originally posted by Lonsan

E de liksom samma sak som att byta fartreglage på en elmotor???

no more gassers 4 me???



När man läser vidare verkar det mer som att flasha om fartreglaget med ny FW. [:D]

Mats

Skysurf

Hej Ulf!

Tack för tipsen. Känner dock att det är lite dåligt med tid att hålla på och felsöka. Hade hoppats på att kunna få tag på en ny innan helgen men det börjar se mörkt ut...

Mvh Jesper
 

Aeroparts

#13
Hej Jesper. Jag tror att du kan vara lugn ang POP off trycket för det går oftast att skruva bort om det är för högt eller lågt.
För vissa har det hjälpt att sträcka/ korta fjädern men det det är ju detsamma som att den i stort sett fått för lite/mycket soppa hela tiden.
Förutsatt att tanksystemet är OK, filtret i förgasaren rent och kanaler samt membranen hela.
1.Går motorn på marken UA??
2.Har du en anslutning till statiskt tryck från Förgasaren?
om inte sätt dit en.
3.Har du möjlighet, vrid förgasaren 90 grader för som den sitter och om jag kommer ihåg rätt så har du din motor helt inverterat och då kommer nålen i din förgasare att magra vid inverterad flygning eller negativa belastningar,eller tvärt om, gissa vem som har ungefär samma problem och ju större förgasare desto större problem och vi har en STOOOOR förgasare, men på vår sitter den tvärs om och rikar motorn, har man då också en förgasare som har en mekanisk reglering som rikar lågnålen samtidigt vid pådrag så har man lite problem.
Har du möjlighet så prova slang och att vrida 90 grader får då påverkas den enbart i girplanet, så sitter ju förgasarna på de flesta boxrarna som har förgasarna under motorn t.ex.

Ps du kanske skall byta till min MVVS 80 lite över 11 hästar[;)]
/Lennart

Aerobat

ang Lennarts pkt 2: om du inte har en nippel från membranets yttervägg (framsian på förgasaren) är det nog värt att sätta dit en. Jag hade STORA skillnader i gång, den gick extremt rikt i knivegg och inverterat innan jag löddade dit en nippel och ledden en slang till inanför motorspantet. Detta var på min SU29 med da100 men med samma förgasare som du.

//Ulf S
Mvh Ulf