Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - G-son

#1
Utrustning / Ny radio kanske?
2012-06-16, 10:05:33
Hej igen! Efter att skummat av marknaden så är frågan, vågar man ge sig på begagnat? Många radios verkar vara till salu av anledningar såsom, -Passar inte mig ergonomiskt. Eller. -Har för många funktioner som jag inte använder. Ja, många anledningar finns. En anledning att för mig att kolla på begagnat är just att kunna få en schyst radio för billigare peng. Många ny ex. 8-kanalare har Telemetri vilket jag inte direkt är intresserad av. Det trycker ju upp priset redan från början. Så där kan samma radio begagnad vara ett alternativ. Ett alternativ som jag kollat på är JR XG8. En \"Transformer\" radio som verkar ha de funktioner som jag behöver. Och skulle önskan av telemtri komma så finns det med. Denna är ju begagnad och prismässigt 1500:- under nypris. Frågan för dagen: Är den bra eller skit? En sak som jag lockats är av ett en test på tuben påtalar att den är mycket grepp vänlig. Och det är ett plus då man har ganska stora labbar!
#2
Utrustning / Ny radio kanske?
2012-05-23, 15:43:26
Har sett att Graupner kommit med vad dom kallar HoTT som är deras 2.4 system. Dom har en 8-kanalare med telemetri som ser lockande ut. Inget jag sett ute på fältet ännu men kanske kommer framöver.
Så om det finns nån som har någon input om den , skriv.

#3
Utrustning / Ny radio kanske?
2012-05-21, 21:30:10
Kanske det! Jag får nog erkänna att det är 10 år sedan jag höll i en Multiplex radio senast. Och den killen bytade sedan till en JR DX9!
Vad är det med Multiplex du vill förespråka, Lonsan? Har Multiplex fler funktioner eller är det något med tekninken som tilltalar?
Det kan vara farligt att påstå att just Cockpit versionerna (som det det skulle vara för min del pga budget) att dessa skulle vara särkilt attrakativa men givetvis så är funktionen det viktigaste kontra kostnad.
#4
Utrustning / Ny radio kanske?
2012-05-21, 08:33:38
Efter att monterat ihop min Extra och använder alla 6 kanaler min Graupner/JR MX-12 kan erbjuda så går tankarna till att köpa en ny radio. Lite som att svära i kyrkan har denna radio konverterats till 2.4 GHz med FrSky. Peppar,peppar så har det än så länge inte varit några problem med det systemet men jag känner att radion har sina begränsningar i vissa lägen.

Som en vanlig knegare så finns det en liten stram budget.
Jag skummar av markanden och ser att både JR och Spektrum har en 7 kanalare för ungefär samma pris:

SPEKTRUM
//http://www.hab.se/spektrum-dx7-7ch-24ghz-tx--ar-8000-mottagare-p-12454-c-779.aspx

JR
//http://www.hab.se/jr-xg7-24dmss-med-telemetry-p-10901-c-779.aspx

Dessa två har tydliga yttre likheter med min Graupner så jag vet hur den känns att hålla i, kanske skillnad i vikt och balans.
Men har även kollat på Futaba som har en 8 kanalare som tydligen så kunna gå att plocka ut 14 kanaler vi S-bus system!!!.
//http://www.hab.se/futaba-t8j-radio-24g-sfhss-r2008sb-p-12417-c-779.aspx
Den har jag inte sett eller känt på. Men priset lockar verkligen.
JR har telemetry, inget som jag känner som ett måste men är ändå ett plus för det priset.
Om där är någon på forumet som har lite enklare radios så dela gärna med er om era erfarenhet om dessa \"budget radios\"!

#5
Allmänt / Fjäder runt tändstiftet?
2011-10-05, 20:44:16
Ska hämta ut ett NGK stift i morgon. Blir till att prova motorn i helgen och se om det kan vara DLE stiftet som spökar.
#6
Allmänt / Fjäder runt tändstiftet?
2011-10-03, 20:54:30
Hej!

Nu har jag äntligen fått prova min Pilot Rc Extra 260 30cc för första gången. Efter några trevande och nervösa flygningar visade sig att Pilot har felkonstruerade stabbar på vissa maskiner. Efter mycket läsande på Flyinggiants blev det en beställning på en ny stabbe med rätt vinkel. Allt fixat och den flyger som den ska.

Motorn där emot har lite fuffens för sig! Jag kör med Shell V-power med 3% olja eftersom motorn är helt ny. Det den ibland gör är att den misständer på lite olika varvtal. Jag ska prova att byta ut stiftet till ett från NGK, men jag undrar oxå vad för funktion fjädern i tändhatten har? Min sitter där inte just nu för att den är svår att få sitta kvar. Kan det ha med jordning att göra? Den som vet, berätta gärna!
/Martin
#7
Utrustning / Choke som killswitch?
2011-09-01, 13:58:28
Du magnus. Är inte en tanke med att ha kill-switch om mottagaracket eller mottagaren lägger av så ska switchen bryta tändningen? Om du tappar signal till switchen stänger den av.
Den funktionen får du inte med chokeservo. Sen kanske det är dåligt att switcharna lägger av. Jag har en billig variant på min. får se hur länge den håller!
#8
Utrustning / Propeller till DLA 30?
2011-07-15, 18:01:01
Ok Lennart! Jag var kanske lite flummig i min fråga! Men jag tar dina och er andras råd till mig och ska kolla in din länk till mvvs. Det blir nog ändå till att börja med min 18x8 och sen får jag se huruvida den passar mig och planet eller om jag får proppa upp lite.
Jag återkommer med resultat!
#9
Utrustning / Propeller till DLA 30?
2011-07-15, 14:37:37
Tack för tipsen! givetvis så har jag kollat vad tillverkaren rekommenderar men det jag önskade var tips om var vilken som kan vara lämpligast! Det är ju skillnad mellan en 18x6 och en 20x8 även om DLE rekommenderar det! Jag önskar en kära som inte drar alltför mycket när jag ska landa. Vi har en ganska kort bana i Ängeholm. Eftersom jag skulle vilja prova på basic programet så vill jag ha en snurra som kan ge mig bäst förutsättningar. Pilotens färdigheter är nog begränsningen [;)]!. Men som du tipsar om Jörgen så kanske en 19x10 vore att testa!

/Martin
#10
Utrustning / Propeller till DLA 30?
2011-07-15, 13:21:51
Ok! Sitter och lägger in beställning på killswitch och då tänkte jag ta några fler snurror oxå.

Men som du skrev patrick, ni som kör med 30cc motorer kom gärna med era tips.Nu finns det kanske inte så många som kör imac med 30cc men nån borde finnas!

/Martin
#11
Utrustning / Propeller till DLA 30?
2011-07-15, 11:59:23
Hej!

Nu är min Extra nästan klar för provstart [:)]
Nu önskar jag få ett råd till vilken prop jag ska köra med.
Jag har 18x6 och 18x8 Hawk liggande men undrar om dessa är rätt?
Kärran är en Pilot RC med 1850mm i spännvid. Tänkte mig att prova på lite Basic program.

Det där med att välja prop tycker jag är svårt och vet att bakom all teori finns praktisk erfarenhet och jag besitter inte någon av dessa [:(]

/martin
#12
Allmänt / Problem med motorspant!
2011-06-30, 00:10:56
Ok Patrik. Nu förstår vi varandra :-). Inte alltid tekniken hjälper till! Jag ska ta och göra hålet som är markerat på spantet och se om det räcker. Tror nog att jag får göra några justeringar för att kunna få dit linkage och för att kunna skruva på förgasaren.
#13
Allmänt / Problem med motorspant!
2011-06-30, 00:01:13
Nu har jag inte den motorn som är på bilderna, utan den nya motorn som har förgasaren bakom. Dvs att jag måste såga igenom hela spantet. Så förgasaren hamnar inne i modellen. Om man använder den gamla versionen med förgasaren placerad som i manualen kommer motorn perfekt ut ur kåpan. Men den nya bygger ytterligare 30mm.
#14
Allmänt / Problem med motorspant!
2011-06-29, 23:56:16
Jag la upp 2 bilder i en ny tråd! Konstigt nog fungerade det. Tjockleken på plywooden är 4mm. allt kom färdigmonterat så jag har inte gjort något själv. Jag blir bara lite fundersam över om det håller!  Har sett 50cc som vibrerar duktigt mycket. Får funderar på om jag ska ta hål eller flytta spantet bakåt. Tycärr hamnar en del av justerskruvarna mitt i spantet och blir lite svåra att komma åt. Finns det någon fördel att ha förgasaren inne i kroppen?
#15
Allmänt / Bilder på motorspantet!
2011-06-29, 23:12:06
Då provar jag att lägga upp bilderna i ny tråd!

Det som återstår är ett lock som ska limmas på. Även det i tunn plywood.


Image Insert:

80.07 KB

Image Insert:

71.13 KB