Propellerval...

Started by Guzzten, 2013-04-09, 19:38:44

Previous topic - Next topic

Guzzten

Headerlängden vet jag inget om. Det ser bra ut i kärran, båda är lika låna i alla fall. Var kan man räkna ut den?

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Temp??
/lol


Ja, luftens densitet är en del av beräkningen och är inte konstant.
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Jag skulle kolla vilka varv andra har fått ut av motorn.
Om specifikationen stämmer borde du ligga på 6700-6800rpm.
Då kan det inte vara ett headerproblem. Har du kollat att spjället öppnar fullt?

PS. Den XOAR CF du testat på är en av de mest högljudda propparna jag hört. Jag har kört en del XOAR trä, de går bra, men låter mycket.
DS.
Mvh Ulf

Lonsan

6700-6800 rpm! Vansinnigt mycket varv på en 27-28\", skulle du komma dit så är det throttle management, slimmad kolsnurra ELLER ner med varvet genom mer stigning eller fler blad som gäller.
Men men, den dagen den sorgen, hoppas du kommer loss och i alla fall kommer i närheten av 6000 rpm.  :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Om motorn levererar i närheten av spec (12.5Hp) är 28x10 XOAR fel prop. 29x10, 29x12 eller 30x10 borde vara bättre val.

Men åter till problemet:

Jag skulle kolla:
- Inställningar förgasare (grundinställning)
- Byta till kvalitéts stift om det inte redan är gjort (har sett exempel på märkliga problem med Kinastift)
- Så att allt ser normalt ut med och kring förgasaren och att du verkligen öppnar fullt även då motorn är igång.

Såg också att motorn gjorde över 6300rpm med en Mejz 28x10 på en annan site.
Mvh Ulf

Aeroparts

quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Temp??
/lol


Ja, luftens densitet är en del av beräkningen och är inte konstant.


Nä det vet ju jag som är på syrgashöjd hela tiden och här är ju svinkallt alltid, men jag får ingen förändring i exelbladet annat än för densitetsändringen i höjd. Hur som helst så har han för dåligt drag i motorn både med och utan exelbladet, det var mest som info att det finns hyfsade bra hjälpmedel att få ett hum om prestanda ligger i rätt härad.
/lol

Guzzten

Även om jag i te fattar så mycket av exellbladet så faktum är att fysiskt levererar inte motorn rätt just nu. Att flyga med canistrar innebär ingen avstämning, som med pipor. Naturligtvis kan/har längd och motstånd (öppningsareor osv) betydelse. Det jag läste igår på Flying cirkus är ju med \"USAdämpare\", alltså noll motstånd och viss riktning med nån typ av burk med ett längre rör på. Jag fick med såna också men vill av förklarliga skäl inte använda dom. Jag kan lapa kort ca 2 cm på dom headers jag har, och i teorin, då få ett högre varv. Men jag ska kolla allt en gång till och återgå till startinställningarna på förgasaren. Dessutom ska jag plocka bort den 3W tratt jag satt där. Jag tror dental den stora boven.

Är omåttligt tacksam för all hjälp och idéer!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Mikael_Ingemarson

Vet du vilken version på kolvar/cylindar du har.?
Jag tror det finns lite olika där.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare

Guzzten

Läste nått om det också ja. Jag vet inte vad jag har. Jag ANTAR att det är nyaste. Tror inte den legat så länge på hyllan hos Håkan på AirCpro. Måste ju riva av kåpor och annat i alla fall i kväll för att kolla länkar, ta bort tratt och eventuellt ta av lite på headrarna.

Kan mer förtändning öka varvet? Jag har inte rört hallgivaren. Men den vår ju att flytta lite om man vill. Jag flyttade den på min 30cc och tycker mig ana en viss kraftökning.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Aerobat

Jag skulle försöka ställa allt till grundinställningar + kolla igenom att allt verkar ok. Trattar och annat bort. Riktiga stift rek.
Ändra inte headers eller tändning om du inte är helt säker på hur det ska vara.
Kör sedan utan kåpa och testa.
Det finns ju också exempel på att motorerna inte levererar när strömförsörjning till tändning är dålig. Ett annat långskott är ett nytt tändsystem om du kan låna ett av säljaren.
Mvh Ulf

Guzzten

Accarna är 2s lipo med emcotec regulator/magnetswitch. Stiften och tändmodulen är RcExell. Jag har läst på nätet att det ska vara helt ok grejer. Motorn har aldrig varit svårstartad eller spottat åt mig.
Jag ska mäta upp längden, totalt, på skorstenarna så får ni experter säga vad ni anser.  Jag mätte ju aldrig varvet när motorn var ny och jag körde med orginalburkarna. Den väsnades som fan i 1,5 timmar på fältet. När canistrarna kom på så blev den dödstyst nästan :)
Nåja, jag ska testa lite i kväll hemma och mer på fältet i morgon eftermiddag. Jag rapporterar efter hand!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

Okay.... har kollat lite nu då rå..... Det visade sig att gasspjället öppnade inte helt, saknades några millimeter på trottelarmen, vilket gjorde några grader på spjället självklart. Detta är nu åtgärdat. Nålarna stod helt åt ***** för fett. Återställt dom till fabriksinställningar, vilket är H=1,75V L=1,5V. Tratten åkte väck. eftesom förgasaren har slang till pulsen från vevhuset spelar inte riktningen på packningen nån roll. Slangen kollades för hål.
Skorstenarna är 585 mm från bakkant på canistrarna till avgasporten i cylindern. Har ingen aning om detta är bra eller inte. bullrar mindre än tomburkarna med rör på som är med original gör det i alla fall. Båda stiften ser helt OK ut med tanke på hur motorn gått. Jag har rengjort dom och justerat gapet så båda är lika.

Jag tänker inte skrämma liv i grannarna nu, utan tar med maskinen till fältet i morgon och kör. Har förmånen att sluta före 15 och har då hela eftermiddan på mig. Förhoppningsvis blir det bättre nu då, och man får några vändor.
Kan man flyga utan motorkåpan? Är det risk att man \"spränger\" sönder kroppen eller canopyn om man gör det? Lite lättare att justera mellan flygningarna om man inte har kåpan på....

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Aeroparts

Du skall få ett tips som du kan prova vid tillfälle. Vissa Walbro (om det är en sådan på din JC) har egenheten att Max varvtal får du inte vid fullt öppet spjäll.
Vår WB 27 är en sådan och förmodligen så är det bättre strömning i förgasaren precis strax före fullt öppet. Det skiljer ca 200 rpm, fullt hörbart när man backar gasen från fullt öppet så där har jag vårt Max läge.
Det finns beskrivet på olika förgasar forum bl.a.
/Lennart

Guzzten

Framgång! Körde motorn nu på rasten, till Stigaarbetarnas fasa. Dn peakar ur på 6100 rpm fastbunden vid en arbetsbod, stirrad på av 10 gräsklipparbyggare. Jag vet inte vad för kraft den levererar men bra mycket mer blev det! Den ska ju lämna 12,5 vid 8000 säger handboken. Propellern är inte heller optimal på nått sätt. Kan jag få den till 5800 med en 28x12 har vi nog en bra kombo.
Vad säger exellbladet??

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Aerobat

Gott!

Det finns ju ett gammalt amerikansk ordspråk...

\"If it aint broken, don\'t fix it\"

Mvh Ulf
Mvh Ulf