CARF Extra 330SC 3.1 m

Started by Eklund, 2013-06-02, 16:01:41

Previous topic - Next topic

Eklund

Igår var det dags att testa maskinen igen. Problemet med bafflingen som störde motorn och de för mjuka fjädrarna till sporrstället åtgärdade.

Första intrycken av maskinen:
Tyngdpunkten hamnade väldigt bra från start. Man måste stötta lite i inverterat och på en stigande 45:a efter en halvroll så sjunker maskinen något lite efter ett tag. Ingång i spinn kändes väldigt ren med utstallning. Skall testa med att flytta bak tyngdpunkten något.

Motorriktning bra. Varken sjunker eller stiger vid snabba gaspådrag/avdrag och den verkar dra rakt i vertikaler med vad jag kunde se i sidvinden. Kan säkert behöva justeras något om det skall bli 100% men tillräckligt bra direkt i alla fall.

På lodlinjer så drar den ett uns mot huven utan någon mixning.

På en stigande 45:a med två kvartsrollar i sidvind håller den linjen otroligt fint. Min andra maskin vrider upp en hel del så att man måste trycka sida efter rollarna för att rätta till linjen.

Inte helt oväntat finns det kraft så att det räcker till och blir över. Det kommer dess utom bli en rätt tyst maskin med lite trottelhantering. Motorn är fortfarande väldigt rikt ställd. Skruvade in lite efter hand igår och när den är helt injusterad är jag övertygad om att den kommer gå som en dröm!

Jag gjorde 5 starter utan problem igår, men på den 6:e starten så la tändsystemet på de bakre cylindrarna av igen. Skall byta ut det snarast. Micke har hemma som jag kan låna.

Och oj vad det var kul att flyga denna maskin! Hoppas det fina vädret aldrig tar slut för jag vill flyga mer :)


Papmehl

Grattis Per! Va kul att du är nöjd med kärran  :) Ser bra ut :)
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Eklund

En sak till som är värd att notera. Futabaservona som sitter i maskinen drar inte speciellt mycket ström.
5 flygningar a 10 minuter drog om jag kommer ihåg rätt nu 2 x 1500mAh och då är tändningen inkluderad i det med. Det ger lätt 10 flygningar på en laddning!!!

Eklund

Då var tändsystemet för de bakre cylindrarna bytta. Nu går den som den skall på backen i alla fall. Hoppas problemet är löst. Skall testa så snart tid ges.

Motorn gick väldigt rikt i luften i Bränne och jag har nålat in lite. Nu varvar den 6040 rpm med Muller 30x12x3 se. Ca 200 rpm mer än zdz180 med samma propeller.

Bild på bafflingen utan kopparfilm.


Spitfiremagnus83

Stort grattis Per! Ska bli kul att se denna fågel i luften vid tillfälle!
 

Eklund

Körde tre starter i lördags utan problem  :), så hoppas att det var tändsystemet som strulade.

Nästa sak att försöka förbättra är att motorn tar lite tid att starta. Får slå rätt många slag innan den hoppar igång.
Första steget var att korta ner bränsleslagen från tanken till motorn så att den blir optimal och inte går i en båge upphängd i "taket" inuti kroppen. Borde inte ha någon betydelse, men nu är det fixat i alla fall.

Har även dubbelkollat så att choke-spjällen var rätt justerade, vilket dom var. Bild på främre och bakre förgasare med choke stängd. Det blev tyvärr som väntat ingen direkt förbättring.

Motorn är ju i princip helt ny. Har väl kört igenom ca 10-15 liter nu, men den är ju långt ifrån inkörd. Jag skall dock testa att köra den på handelsbensin i stället för aspen. Har haft lite kontakt med en italienare, Daniele, som har en lika dan motor. Hans går stabilt på ca 800 rpm på tomgång och han kan trottla fullt från tomgång utan att motorn tvekar. Jag kan ha drygt 1000 rpm stabilt och om motorn inte skall gå allt för rikt på lågnålen så dör den om jag ger på gas snabbt. Även med så pass snål inställning så att den dör vid snabbt gaspådrag går den inte riktigt rent på låg-mellanvarv.  Det skall bli ett intressant experiment att köra vanlig bensin.


yak55sp

Jag skulle välja att fortsätta med Aspen alla dagar i veckan.
Du får ge. Motorn mer tid. Det tar lång tid att köra in en motor.

Vanlig bensin innehåller bensen som är cancerframkallande.
Så fundera en gång till innan du byter.

Min motor går kanonbra på Aspen.  :)
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Eklund

Har regnat idag så ingen test. Skiljer det inte väldigt mycket, vilket jag inte tror att det gör så är det självklart Aspen som gäller. Vill bara kolla så att jag vet och inte gissar  :) Tack för omtanken i alla fall !!!

Eklund

Då var utvärderingen av handelsbensin kontra aspen klar.

Motorn blir inte ett dugg mer lättstartad utan där är det dött lopp.
Det enda som skiljer ett uns lenare tomgång och lågvarv med handelsbensin.
Fullvarv känns också som dött lopp.

För mig är det alltså ingen frågan om vilket bränsle det blir. Aspen alla dagar i veckan  ;D ;D ;D

--Per

Johan

Att den är svårstartad behöver väl inte betyda att det är något fel? ZDZ brukar väl vara svårstartade p.g.a. sin roterande ventil?

Min GP123 med Walbro-förgasare är dock svårstartad minsta lilla den är för snålt skruvad...
//Johan

Eklund

Det är reedvalvs på denna motorn, så det r som de flesta abdra motorer.
Vet man bara att det startar på samma sätt varje gång är det egentligen inget problem.
--Per

Eklund

Ett steg närmare riktigt optimal kylning av motorn. Gjorde ett scoop i helgen. Skall bara trimmas i kanterna och på med lite uppstyvningar. Väger just nu 47g så det är inte så farligt. Med detta monterat kan det inte bli mycket bättre kylning av motorn. Har inte bestämt än om jag skall sätta fast det med glasfibertape eller om jag skall sätta dit en kant så att jag kan skruva fast det. Lutar dock åt tape då det automatiskt blir perfekt tätning.



Eklund

Mycket länge sedan jag skrev något här, men nu är det dags för lite statusuppdatering.

Hade ju strul med motorn i Sunne på tävlingen. Det var ett ljud som inte skulle vara där och sedan tappade den orken i första manövern på tävlingen.
När jag kom hem och kunde kika lite i lugn och ro så visade det sig att det var inga problem med själva motorn skönt nog.
Ljudet uppstod pga. att en slang jag använt för att koppla ihop nipplarna för rök i krökarna hade gått av. Nipplarna är nu ersatta med skruv.
Sedan upptäckte jag att huvudnålen för främre cylindrarna var väldigt långt inskruvad. Motorn fick helt säkert för lite soppa. Där av den tappade orken.

Jag åkte ut till fältet i Jönköping och justerade in nålarna efter bästa förmåga och efter det gick motorn bra igen.
Sedan i torsdags så var jag i bränne och testade. Körde upp 7 liter soppa utan några problem.
Det var också i det närmaste vindstilla så det blev en perfekt testdag för att trimma in modellen.

Tack vare lånet av Mickes maskin i Sunne så lärde jag mig att min maskin varit lite baktung. (Tack Micke!!!). Bort med 75g som var fastsatt på sporrstället. Klart bättre efter det. Trackade perfekt på en 45'a upp med halv roll på uppgång och inte lika nervös på höjdrodret.
Vänster vinge visade sig vara lite tyngre än höger så det blev 15g bly på höger vingspets.
Motorriktning upp/ner bra.
Jag gjorde ju ett motorfäste/vinkel i plywood och det har satt sig lite så motorn var riktad för mycket år vänster.
Har fräst ett nytt motorfäste idag och nu är motorn helt linjerad med motorkåpan igen. Den trackade bra på vertikaler när den var ny har jag för mig så det borde vara ok nu.
Downline bra.
Vad som fortfarande är lite skumt är att den verkar dra mot stället i vertikaler. La in en mix för detta, men måste se om jag kan få ordning på själva felet.

Det märks också att den väger mer än Mickes maskin. Känsligare i stallturn då den stannar snabbare när man drar ner gasen bl.a.

Blir ett nytt test i slutet på nästa vecka hoppas jag. Nu väntar en köpenhamsresa:-)

--Per

Par A

Hej
Roligt och intressant att läsa det du skrivit.
Då blir forumet levande..;)
Skönt att det inte var något större...
//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Rikard Levenstam

Hej Pär,

Har du läst Peter Goldsmith guide.... ?

Drar åt stället? Rakt upp eller påvägen ner?

Är maskinen baktung, kompenseras det med dykroder i planflygt = drar mot stället i lodlinje rakt ner.

För nedåtriktad motor ger olika effekt på lodlinje raktupp vs. raktner.

Fel anfallsvinkel, kompenseras med höjdroder och blir olika effekt i planflykt samt rakt ner.

Fullgas i planflygt och sedan avdrag.... Vad händer? Stiger modellen eller går den rakt fram som den ska?

Elektronisk kompensation funkar aldrig, då tex. flygfarten inte är det samma som gasspakens läge...

Trimma tar tid, men lönar sig... :-)

/Rikard  8)