Krill Yak 55M 33% GB - Beg. projekt

Started by Gullberg, 2025-01-20, 17:28:37

Previous topic - Next topic

Gullberg

Jag hade förmånen att under hösten 2024 komma över en Krill Yak 55M 33% i GB schema i "mint conditions". Den parkerades i hobbyrummet och nu under vintern har jag börjat se över, kompletterat och anpassat som jag vill ha den. Drivning är DA100. Bifogar en "lånad" bild. Fortsättning följer....

//Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Här kommer lite beskrivning på saker jag gjort om och/eller kompletterat min Yak 55M med:
  • Installerat Powerbox och LiPo
  • med tillhörande strömbrytare
  • Tankventil
  • Servokontakter med inbyggd låsning till elev servon
  • Sporrhjulsstyrning
//Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Här kommer lite beskrivning på saker jag gjort om och/eller kompletterat min Yak 55M med:
  • Installerat dubbla roderhorn på sidroder för att undvika snedbelastning av hornet
  • Manuell choke på motorkåpans undersida
  • Ny tank
  • Ny placering av LiPo till tändsystem
  • Självhäftande filtlister för att minska skrammel o slitage mellan kropp och kabin
//Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Här kommer lite beskrivning på saker jag gjort om och/eller kompletterat min Yak 55M med:
  • Pilot
  • Instrumentpanel
  • Lite pilottext
  • och såklart en IMAC dekal  :)
//Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Tobias

Snyggt jobbat.
Bara hoppas på bättre väder nu då  :)

Gullberg

Quote from: Tobias on 2025-01-20,  21:14:56 Snyggt jobbat.
Bara hoppas på bättre väder nu då  :)
Tack Tobias,
Det får bli lite motortest i trädgården först. Den har ju som sagt en gammal DA100 i nosen. Jag hade en DA100L i min första Krill Yak (som nu efter diverse olika ägare har hamnat i Danmark) och i min andra befintliga sitter det en DA120 vilket gör den piggare i luften. Anders D mfl har ju visat att man klarar sig långt med en DA100 så vi kör vidare med den tills vidare. Jag hoppas också kunna plocka bort lite av befintliga balansvikter i nosen efter mina ändringar i installationen.
//Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24